سری‌لانکا ۱۰۰ هزار میمون به چین صادر می‌کند

سری‌لانکا ۱۰۰ هزار ماکاک (میمون بومی) به چین صادر می‌کند.

سری‌لانکا ۱۰۰ هزار میمون به چین صادر می‌کند

به گزارش مملکت آنلاین، وزیر کشاورزی سری‌لانکا که کشورش بحران سخت اقتصادی را طی می‌کند روز چهارشنبه از تصمیم برای صادرات بیش از ۱۰۰ هزار میمون به چین خبر داد.

این تصمیم که نگرانی فعالان محیط زیست را برانگیخته در حالی اتخاذ شده که اتحادیه بین‌المللی حفاظت از منابع طبیعی نام توک ماکاک یا ماکاک سری‌لانکایی را در فهرست قرمز حیوانات در معض انقراض قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سری‌لانکا به موجب توافق صورت گرفته با پکن که جزئیات مالی آن هنوز منتشر نشده و بنا به درخواست باغ‌وحش‌های چینی قرار است دست به این تجارت بحث‌برانگیز میمون بزند.

سری‌لانکا تقریباً صادرات تمامی حیوانات زنده را ممنوع کرده است اما این توافق در حالی صورت گرفته که این کشور با شدید‌ترین بحران اقتصادی تاریخ خود مواجه است.

ماهیندا آماراویرا، وزیر کشاورزی سری‌لانکا به خبرگزاری فرانسه گفت: «آنها (چینی‌ها) این میمون‌ها را برای نگهداری در بیش از ۱۰۰۰ باغ وحش خود در سراسر کشور درخواست کرده‌اند.»

وی در ادامه یادآور شد که «کمیته‌ای برای بررسی این درخواست و نحوه پاسخگویی به آن از سوی وزارتخانه تشکیل شده است.»

بنیاد حفاظت از محیط زیست، یک گروه محلی مدافع حقوق حیوانات، ضمن انتقاد از این پروژه و طرح این استدلال که از چهل سال پیش تاکنون هیچ طرح مطالعاتی در سطح ملی در خصوص ماکاک‌ها صورت نگرفته خواستار انجام یک سرشماری برای مشخص شدن جمعیت واقعی این گونه از حیوانات پیش از هر اقدام دیگر شده است.

یکی از مسئولان این بنیاد می‌گوید: «ما می‌خواهیم بدانیم چرا آنها این همه میمون می‌خواهند، آیا برای گوشت حیوانات است یا به دنبال تحقیقات پزشکی یا دلایل دیگر هستند؟»

وی افزود: «میمون‌ها در سری‌لانکا یک گونه حفاظت شده نیستند اما در لیست قرمز بین المللی حیوانات در خطر انقراض قرار دارند.»

بر اساس برآوردهای رسمی که تاکنون منتشر شده بین ۲ تا ۳ میلیون توک ماکاک یا ماکاک سری‌لانکایی در این کشور وجود دارد.

میمون‌ها در سری‌لانکا جزو حیوانات آسیب‌زا محسوب می شوند زیرا محصولات کشاورزی را از بین می برند، برای جستجوی غذا به روستاها هجوم می‌برند و گاهی اوقات به ساکنان حمله می کنند.

سری‌لانکا در اوایل سال جاری چندین گونه از حیوانات را از فهرست گونه‌های حفاظت شده حذف کرد و به کشاورزان اجازه داد آنها را از بین ببرند؛ از جمله آنها می‌توان به سه گونه از میمون‌ها، طاووس‌ها و گراز‌های وحشی اشاره کرد.

این در حالیست که به باور برخی از مدافعان حقوق حیوانات و حامیان محیط زیست در سری‌لانکا، یکی از دلایل افزایش مناقشات میان انسان‌ها و حیوانات، به‌ویژه در ارتباط با میمون‌ها و فیل‌ها، از بین رفتن زیستگاه این حیوانات در پی گسترش شهری یا توسعه محیط‌های کشاورزی است.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر