کاهش دوباره صادرات چین به آمریکا

صادرات چین به آمریکا برای هفتمین ماه متوالی کاهش یافته و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که این روند ممکن است با بدتر شدن بیشتر روابط آمریکا و چین ادامه یابد.

کاهش دوباره صادرات چین به آمریکا

به گزارش مملکت آنلاین، اطلاعات منتشر شده توسط اداره کل گمرک چین در ۱۶ اسفند نشان می‌دهد ارزش کل تجارت بین آمریکا و چین در دو ماه اول سال جاری ۷۰۲.۹۸ میلیارد یوان (حدود ۱۰۲ میلیارد دلار) بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰.۶ درصد کاهش داشته است.

در این میان، صادرات چین به آمریکا ۴۹۴.۱۱ میلیارد یوان (حدود ۷۱.۷ میلیارد دلار) بود که ۱۵.۲ درصد کاهش داشت، در حالی که واردات از آمریکا ۲۰۸.۸۷ میلیارد یوان (حدود ۳۰.۳ میلیارد دلار) بود که ۲.۸ درصد افزایش داشت.

کاهش قابل توجه صادرات، مازاد تجاری چین با آمریکا را به ۲۸۵.۲۴ میلیارد یوان (۴۱.۴ میلیارد دلار) کاهش داد که ۲۴.۹ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت.

طبق این گزارش، صادرات چین به آمریکا هفت ماه متوالی کاهش یافته است و این روند ادامه دارد. بر اساس گزارش موسسه تحقیقات بانک مرکزی چین، ارزش صادرات این کشور به آمریکا در مرداد ۳.۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

این در حالی است که کاهش صادرات به آمریکا در سه ماه بعد به ترتیب با آمار ۱۱.۶ درصد در شهریور، ۱۲.۶ درصد در مهر و ۲۵.۴ درصد در آبان ادامه یافت. این کاهش در ماه آذر اندکی کاهش یافت و به ۱۹.۵ درصد رسید.

کاهش صادرات چین به ویژه در نرخ حمل و نقل کانتینری مشهود است.

بر اساس شاخص جهانی کانتینر منتشر شده توسط (Drewry) یک شرکت مشاوره تحقیقات دریایی مستقر در انگلیس، نرخ حمل و نقل کانتینری بین آمریکا و چین بیش از یک سال است که کاهش یافته است.

این شاخص در ۱۸ اسفند نشان داد که نرخ حمل و نقل برای یک کانتینر ۴۰ فوتی از شانگهای به لس آنجلس و نیویورک به ترتیب ۱۹۱۶ دلار و ۲۷۰۷ دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۳ درصد و ۷۹ درصد کاهش داشت.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال در ۱۱ اسفند، ترافیک از بنادر چین به طور قابل توجهی کاهش یافته است زیرا کانتینرهای خالی در ۶ طبقه روی هم چیده شده‌اند و کامیون‌های بدون بار در بزرگراه منتهی به پایانه‌های اصلی قرار دارند. همچنین بزرگترین اپراتور باکس کشتی جهان قصد دارد ده‌ها کشتی اجاره شده را به صاحبانشان بازگرداند.

داده‌های منتشر شده توسط وزارت بازرگانی آمریکا در ماه گذشته نشان داد که مکزیک، کانادا و ژاپن سه کشور برتر با رکورد صادرات به آمریکا در سال ۲۰۲۲ بودند که در آن چین از رتبه اول در سال ۲۰۲۰ به رتبه چهارم سقوط کرد.

گزارشی نیز که توسط موسسه تحقیقاتی بانک چین در ۹ اسفند منتشر شد، نشان می‌دهد که آمریکا بزرگترین مقصد صادراتی چین است و تضعیف صادرات به آمریکا به طور جدی رشد کلی صادرات چین را کند کرده است.

در تحلیل این گزارش آمده است که این روند احتمالاً در آینده به دلیل عوامل مختلفی از جمله درگیری‌های تجاری آمریکا و چین، جدا شدن زنجیره‌های تامین صنعتی از چین و شرکت‌هایی که تولید خود را به خارج از کشور منتقل می‌کنند، تشدید خواهد شد که همگی منجر به کاهش صادرات چین به آمریکا خواهد شد.

علاوه بر این، داده‌های منتشر شده توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا در اواخر بهمن و به نقل از Nikkei Asia نشان داد که دارایی‌های چینی اوراق بهادار خزانه‌داری در اوایل دی به ۸۶۷ میلیارد دلار کاهش یافت که پایین‌ترین میزان در ۱۲ سال گذشته است. سال گذشته، چین ۱۷۳.۲ میلیارد اوراق قرضه خزانه داری آمریکا را فروخت که ۱۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

شی جین تحلیلگر مالی سابق در بانک ارتباطات چین در مورد اقدام پکن برای تخلیه بدهی‌های آمریکا، گفت که این اقدام ممکن است یک اقدام احتیاطی در برابر تحریم‌های احتمالی آمریکا و تنوع بخشیدن به ریسک‌های مالی باشد.

وی به Epoch Times گفت که اوراق بدهی دارای نرخ بازدهی بالایی هستند و توسط دولت فدرال آمریکا تضمین شده است و آنها را به سرمایه گذاری پایدار تبدیل می‌کند. با این حال، با ادامه بدتر شدن روابط آمریکا و چین، پکن نگران است که واشنگتن ممکن است در مواجهه با تحریم‌ها محدودیت‌هایی را بر دارایی‌هایش در آمریکا اعمال کند.

روابط آمریکا و چین پس از حادثه اخیر بالون جاسوسی چین به پائین ترین سطح رسیده است. نظرسنجی گالوپ که در ۱۶ اسفند منتشر شد نشان داد که تنها ۱۵ درصد از آمریکایی‌ها به چین نگاه مثبتی دارند.

در مورد قدرت اقتصادی و نظامی نیز، ۶۶ درصد از بزرگسالان آمریکایی معتقدند که ارتش چین تهدیدی حیاتی برای منافع حیاتی آمریکا است، در حالی که ۲۷ درصد فکر می‌کنند که چین یک تهدید مهم است اما نه حیاتی، و تنها ۶ درصد گفتند که این کشور آسیای شرقی یک تهدید نیست.

انتهای پیام/

منبع: تارنمای خبری اپوچ تایمز

ارسال نظر