کشاورزی در فوکوشیما، ۱۲ سال پس از فاجعه هسته‌ای از سر گرفته شد

کشاورزی در فوکوشیمای ژاپن ۱۲ سال پس از فاجعه هسته‌ای احیا شد.

کشاورزی در فوکوشیما، ۱۲ سال پس از فاجعه هسته‌ای از سر گرفته شد

به گزارش مملکت آنلاین، فوکوشیماست پیش از فاجعهٔ هسته‌ای یکی از تولیدکنندگان عمدهٔ محصولات کشاورزی ژاپن بود، اما پایداری کشاورزانش استفاده از محصولات این استان را دوباره میسر کرده است

شهر نامیه تنها ۱۰ کیلومتر با نیروگاه حادثه‌دیده فاصله دارد، اما به گفته مقامات ژاپنی، تلاش تولیدکنندگان برای پاکسازی منطقه، تشعشعات رادیواکتیو آن را به سطح دیگر شهرهای بزرگ رسانده و سبب شده کشاورزی در مناطق اطراف آن جان تازه‌ای بگیرد.

احیای تولید ساکی برای جذب ماهیگیران محلی

کارخانهٔ ساکی سوزوکی حالا پس از ده سال به شهر نامیه بازگشته، یکی از جاهایی که بیشترین خسارت را دیده بود. این کارخانهٔ قدیمی نزدیک ساحل بود محبوبیت خاصی برای ماهیگیران داشت. آنان بعد از هر صید بزرگ اینجا جشن می‌گرفتند. سونامی اینجا را تخریب کرده بود.

دای‌زوکه سوزوکی،‌ صاحب این کارخانه می‌گوید: «پیش از زمین‌لرزه حدود ۱۲۰ قایق ماهیگیری داشتیم اما حالا فقط ۳۰ قایق اینجا هست. ما برای حمایت از ماهیگیران محلی و به یاری هوش مصنوعی نوعی ساکی ساخته‌ایم که با غذاهای دریایی‌مان همراه شود، و اسمش را «گیوشو ماریاجو» گذاشته‌ایم.»

ساکی را از برنج خاصی می‌گیرند که با برنج خوراکی فرق دارد. اما پس از پاکسازی خاک منطقه، کاشت برنج خوراکی در اولویت بود، بنابراین دایسوکه ابتکار به خرج داد. سوزوکی می‌گوید:‌ «من از برنج پخت‌وپز ساکی گرفتم، ساکی‌ای کهم درواقع طعمش عالی است. درعین حال، با این کار نشان دادم که برنج نامیه هیچ چیز عجیب و غریبی ندارد.»

آشناکردن مشتری با مزرعه برای جلب اطمینان

مزرعه‌داران و کشاورزان این منطقه می‌کوشند با نوآوری، نگرانی مصرف‌کنندگان را رفع کنند، نوآوری‌هایی مانند ایجاد «مزرعهٔ عجایب» در ایواکی، برای کشت گوجه فرنگی.

هیروشی موتوکی به یاری کشت گل‌خانه‌ای و کشتِ بدون خاک محصولش را افزایش داده، او حالا گوجه می‌کارد و از مشتریان می‌خواهد خود محصولش را بچینند و کیفیت آن را ببینند. او می‌گوید: «مشتریان با دیدن مزرعه و کارگرانی که میوه و تره‌بار را می‌چینند به سالم بودن محصول پی می‌برند. برای همین من در کنار این مزرعه، یک فروشگاهِ از-تولید-به-مصرف، یک کارگاه بسته‌بندی و یک رستوران هم ساخته‌ام.»

بازدیدکنندگان این امکان را دارند که از نزدیک شاهد مراحل کشاورزی باشند غذاهایی با گوجهٔ تازه بخورند یا محصولاتی نظیر سس و رب و بستنیِ تولیدشده با محصول این مزرعه را بخرند. 

دومینیک کوربی، سرآشپز و صاحب‌رستوران فرانسوی در توکویو گوجه‌فرنگی‌اش را از مزرعهٔ موتوکی می‌خرد. او از سال ۲۰۱۰ مشتری محصولات فوکوشیما بوده تصمیم گرفته به احیای محصولات این منطقه کمک کند. 

دومینیک می‌گوید: ‌«فوکوشیما یکی از غنی‌ترین مناطق ژاپن است؛ نه‌تنها غنای اجتماع بلکه غنای محصولات. محصولاتش را می‌توان با اطمینان صددرصد مصرف کرد. من برای فروش این‌ها کل مراحل تولیدشان را دیده‌ام. از میوه و تره‌بار فوکوشیما لذت می‌برید.»

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر