چین بخاطر سرنگونی بالنش، آمریکا را تهدید کرد

پکن، آمریکا را متهم می‌کند که در سرنگون کردن این بالن با استفاده از موشک یک جت جنگنده اف-۲۲، واکنش بیش‌از‌حد از خود نشان داده است

چین بخاطر سرنگونی بالنش، آمریکا را تهدید کرد

به گزارش مملکت آنلاین، چین اعلام کرد اقداماتی علیه نهادهای آمریکایی مرتبط با سرنگون‌‌ کردن بالن چینی در سواحل شرقی آمریکا انجام خواهد داد.
به گزارش آسوشیتدپرس، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در جلسه روزانه خود جزئیات بیشتری از اقدامات تلافی‌جویانه چین و اهداف آن ارائه نداد.
چین می‌گوید بالن مذکور یک هواگرد بدون سرنشین با تجهیزات مربوط به تغییرات آب‌و‌هوایی بود که تصادفی از مسیر خود خارج شد. پکن، آمریکا را متهم می‌کند که در سرنگون کردن این بالن با استفاده از موشک یک جت جنگنده اف-۲۲، واکنش بیش‌ از‌حد از خود نشان داده است.

از زمان سرنگونی بالن در ۴ فوریه، آمریکا شش نهاد چینی را که گفته می‌شود با برنامه‌های هوافضای پکن مرتبط‌اند، تحریم کرده است.

مجلس نمایندگان آمریکا متعاقبا به اتفاق ‌‌‌آرا چین را به «نقض آشکار» حاکمیت آمریکا و تلاش برای «فریب جامعه بین‌المللی از طریق ادعاهای دروغین در مورد کارزارهای جمع‌آوری اطلاعات» متهم کرد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز سفر خود به پکن را لغو کرد. بسیاری امیدوار بودند که این سفر روابط چین و آمریکا را که در میان اختلافات بر سر تجارت، حقوق بشر، تایوان و ادعای چین در مورد دریای جنوبی چین رو به وخامت است، بهبود ببخشد.
 چین توانایی نظامی این بالن را رد کرده است، ولی نگفته کدام بخش یا شرکت دولتی، مالک و مسئول این بالن بوده است.

چین، ضمن ابراز تاسف از ورود بالن به حریم هوایی آمریکا، اتهام جاسوسی علیه واشنگتن را رد کرده و به تهدیدهای تلافی‌جویانه روی آورده است.
وانگ در جلسه روزانه چهارشنبه گفت: «چین با این موضوع قاطعانه برخورد می‌کند و مطابق با قانون، علیه نهادهای مربوطه در آمریکا که حاکمیت و امنیت چین را تضعیف می‌کنند، اقدام‌های متقابلی انجام خواهد داد.»
او افزود: «چین قاطعانه از حاکمیت ملی و حقوق و منافع مشروع‌ خود صیانت خواهد کرد.»

در همین حال، روز چهارشنبه رام امانوئل، سفیر آمریکا در ژاپن، گفت: «تجاوز بالن چینی به آسمان آمریکا بخشی از الگوی رفتار تهاجمی پکن است.»
امانوئل به استفاده اخیر چین از سلاح لیزری علیه یک کشتی گشت گارد ساحلی فیلیپین، ایجاد مزاحمت جت‌های چینی برای هواپیماهای آمریکایی، و افتتاح ایستگاه‌های گردآوری اطلاعات چین در آمریکا، ایرلند و دیگر کشورها اشاره کرد. امانوئل افزود: «قضیه این بالن برای من تازگی ندارد و نخستین بار نیست.»

منابع ارشد در دولت آمریکا می‌گویند لاشه بالن جاسوسی چین که به دست ارتش آمریکا بر فراز اقیانوس اطلس سرنگون شد، به آزمایشگاه پردازش اداره تحقیقات فدرال (اف‌‌بی‌‌‌آی) در کوانتینوی ویرجینیا منتقل می‌شود‌. شبکه خبری فاکس نیوز از قول مقام‌های دولتی آمریکا گفت قرار است بقایای بالن چینی در روزهای آینده در این مرکز بررسی شود. همزمان، بقایا و قطعات احتمالی بالن جاسوسی چین در سواحل کارولینای جنوبی مشاهده شده است و پلیس از ساکنان منطقه خواسته است که مشاهدات احتمالی خود را گزارش دهند.

انتهای پیام/

منبع: ایندپندنت

ارسال نظر