تظاهرات سراسری علیه نتانیاهو در اسرائیل

تظاهرات بزرگ اسرائیلی‌ها ضد دولت نتانیاهو در «روز ملی مقاومت علیه دیکتاتوری» برگزار شد.

تظاهرات سراسری علیه نتانیاهو در اسرائیل

به گزارش مملکت آنلاین، اعتراض خیابانی مخالفان به طرح پیشنهادی دولت بنیامین نتانیاهو برای اصلاح سیستم قضایی اسرائیل روز به روز گسترده‌تر می‌شود به نحوی که امور جاری در این کشور به شدت تحت تاثیر این موج قرار گرفته است.

به گزارش فرانس‌پرس مخالفت‌ها با اصلاحات قضایی دولت اسرائیل روز پنجشنبه ۹ مارس که از سوی اپوزیسیون «روز ملی مقاومت علیه دیکتاتوری» نام گذاری شده بود دامنه گسترده‌تری به خود گرفت و سبب مسدود شدن راه‌های منتهی به فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون، اختلال در بازدید‌های رسمی و اشغال خیابان‌های مرکزی تل‌‌آویو توسط موج بزرگی از تظاهرکنندگان شد.

بر اساس برآورد کانال۱۳، یک شبکه خصوصی تلویزیونی در اسرائیل، بیش از ۶۵ هزار نفر ظهر روز پنجشنبه در سراسر کشور تظاهرات کردند؛ این میزان شرکت کننده در تظاهرات از تداوم بسیج این حرکت اعتراضی حکایت دارد.

حضور گسترده معترضان به حدی بود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و همسرش که برای انجام یک سفر رسمی از پیش برنامه‌ریزی شده عازم رم، پایتخت ایتالیا بودند، مجبور شد با هلی‌کوپتر خود را به فرودگاه بن گوریونِ تل‌آویو برسانند.

این اعتراض‌ها همچنین لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا را مجبور کرد تا سفر با تاخیر انجام شده خود را به اسرائیل را کوتاه کند.

لوید آستین که ظهر پنجشنبه در نخستین مرحله از یک سفر دوره‌ای به منطقه وارد اسرائیل شد قرار بود در کنفرانس خبری مشترکی با همتای اسرائیلی خود در نزدیکی فرودگاه بن‌گوریون حضور یابد؛ در حالی که راه‌های منتهی به این فرودگاه پیش‌تر برای چندین ساعت توسط صد‌ها خودروی معترضان که پرچم‌های اسرائیل را برافراشته بودند، مسدود شده بود.

رانندگان معترض خودروها که جاده‌های کمربندی شهر را نیز به اشتغال خود درآورده بودند در برابر حضور سنگین پلیس و نیروهای امنیتی ضمن به صدا درآوردن بوق خودروها، شعار«دموکراسی» و «آزادی» سر می‌دادند.

هزاران شهروندان اسرائیلی با به دست داشتن پرچم‌های کشورشان در مرکز تل‌آویو که توسط نیروهای پیاده و سواره پلیس به محاصره درآمده بود، تظاهرات کردند؛ از سوی دیگر تظاهرکنندگان به ویژه بزرگراه اصلی شهر را مسدود کرده بودند.

به گفته خبرنگاران خبرگزاری فرانسه که در محل حضور داشتند، تظاهرکنندگان با سردادن شعارهایی خطاب به ماموران پلیس می‌گفتند: «ما همچنین برای شما اینجا هستیم.»

صدها مورد تظاهرات دیگر برای روز پنجشنبه در سراسر کشور برنامه ریزی شده بود زیرا سازمان دهندگان جنبش اعتراضی علیه اصلاحات قضایی خواستار تظاهرات و مسدود کردن جاده‌ها شده بودند.

ایتمار بن گویر وزیر راستگرای امنیت ملی اسرائیل خطاب به معترضان هشدار داده است که «حق آزادی بیان دری باز به روی هرج و مرج نیست و نباید زندگی شهروندان مختل شود.»

وی که گفته می‌شود به تازگی فرمانده پلیس تل‌آویو را به دلیل سرپیچی از دستورات از کار برکنار کرده همچنین هرگونه انسداد در محورهای اصلی ترافیکی را ممنوع کرده است.

دولت ائتلافی کنونی در اسرائیل که راستگراترین ائتلاف دولتی در تاریخ این کشور محسوب می شود در تلاش برای تصویب قانونی است که عملا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر را از قدرت و اختیاراتی برای عزل و نصب قضات برخوردار می‌کند و همچنین زمینه‌ساز اعمال محدودیت‌هایی در اختیارات دیوان عالی به‌ویژه در زمینه بی‌اعتبار کردن قوانین خواهد شد.

دولت اما تاکید دارد که این اصلاحات برای برقراری توازن قوا بین مقامات منتخب و دستگاه عدالتی «مستقل» که «قادر مطلق» نیست، ضروری به شمار می‌رود.

به گزارش فرانس‌پرس، بیش از ۲۵۰ هزار نفر شنبه گذشته در سراسر اسرائیل علیه این طرح اصلاحی تظاهرات کرده بودند؛ شمار معترضان در شهر تل‌آویو ۱۶۰ هزار نفر اعلام شده بود.

انتهای پیام/

منبع: یورونیز

ارسال نظر