سازوکار مالی اینستکس منحل شد

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک با مقصرنمایی ایران، از انحلال سازوکار مالی اینستکس که قرار بود مراودات تجاری با ایران را در سایه تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده تسهیل کند اما به دلیل سیاست فشارحداکثری آمریکا ناکام ماند، خبر داد.

سازوکار مالی اینستکس منحل شد

به گزارش مملکت آنلاین، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد آمده است: سهامداران اینستکس – بلژیک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، هلند، نروژ، اسپانیا، سوئد و بریتانیا – تصمیم به انحلال اینستکس گرفته‌اند.

این بیانیه ادعایی می‌افزاید: اینستکس توسط فرانسه، آلمان و بریتانیا در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شد تا تجارت قانونی بین اروپا و ایران به ویژه در زمینه کالاهای بشردوستانه را تسهیل کند. در طول ۴ سال گذشته، اینستکس به طور مداوم تلاش کرده است تا مبادلات تجاری بین اروپا و ایران را تسهیل کند.

تروئیکا با بیان این ادعا که «تقاضای قوی و پایدار صادرکنندگان اروپایی برای استفاده از مکانیسم INSTEX، عمدتاً از طرف بخش بشردوستانه وجود داشت» مدعی شد: اما به دلایل سیاسی، ایران به طور سیستماتیک از انجام وظایف اینستکس جلوگیری کرد.

در ادامه بیانیه تروئیکا بدون هیچ اشاره‌ای به تحریم‌ها و اقدامات غیرقانونی آمریکا ادعا شده است: ایران در اوایل سال ۲۰۲۰ تنها با یک معامله برای صادرات کالاهای پزشکی از اروپا به ایران موافقت کرد. پس از آن، ایران به طور مداوم و عامدانه دیگر پیشنهادات مبادلات بین بریتانیا، نروژ، اتحادیه اروپا و ایران را مسدود کرد. این از یک عزم سیاسی برای ممانعت از استفاده از اینستکس تحت هر شرایطی ناشی شد. بنابراین، مسئولان ایران با امتناع از همکاری در زمینه صادرات دارو و سایر کالاهای بشردوستانه، اقدام بر خلاف منافع مردم خود را انتخاب کردند.

بیانیه یادشده بدون اشاره به این واقعیت که شرکت‌های تجاری از ترس تحریم‌های آمریکا حاضر به فعالیت بازرگانی با ایران نبودند، مدعی شد: با توجه به امتناع مداوم ایران از تعامل با این شرکت، سهامداران اینستکس به این نتیجه رسیده اند که دیگر زمینه ای برای ادامه فعالیت اینستکس وجود ندارد. سهامداران اینستکس در مجمع عمومی فوق‌العاده ۹ مارس ۲۰۲۳ به انحلال اینستکس رأی مثبت داده‌اند. این تصمیم به دلایل تجاری منحصراً بر اساس شایستگی خود اتخاذ شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر