محاصره همه جانبه شهر باهموت اوکراین

«باهموت» از سه جهت در محاصره ارتش روسیه قرار گرفت و اوکراین برای جلوگیری از سقوط شهر نیروی کمکی اعزام کرد .

محاصره همه جانبه شهر باهموت اوکراین

به گزارش مملکت آنلاین، یک مقام ارشد اوکراینی از اعزام نیروهای کمکی به شهر باهموت پس از تشدید حملات ارتش روسیه برای تصرف این شهر خبر داد.

به گفته این مقام بلند پایه اوکراینی شدت درگیری‌ها در این شهر کلیدی واقع در جبهه شرقی پس از تنگ‌تر شدن تدریجی حلقه محاصره ارتش روسیه افزایش یافته است.

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین که سخنانش از شبکه‌های تلویزیونی این کشور پخش می‌شد به تعداد سربازان اعزامی و هدف انجام این ماموریت اشاره دقیقی نکرد.

بر این اساس مشخص نیست که آیا این نیروهای کمکی برای پوشش یا پشتیبانی لجستیکی در صورت عقب‌نشینی اوکراینی‌ها از باهموت به منطقه اعزام شده‌اند یا آنکه بخشی از تلاش جاری برای تقویت بنیه دفاعی و مقاومت در برابر پیشروی ارتش روسیه هستند تا نیروهای متجاوز نتوانند به خطوط دیگر نبرد منتقل شوند.

سربازان اوکراینی ماه‌ها است که در باهموت ایستادگی می‌کنند و شمار تلفات میان دو طرف درگیری‌ها در اطراف این شهر بسیار زیاد بوده است.

نظامیان روس، از جمله تعداد زیادی از نیروهای تازه بسیج شده در ارتش روسیه، با شتاب به خط مقدم جبهه شرق منتقل شده‌اند و این فرصت برای اوکراین فراهم شده تا به رغم دادن هزینه‌های سنگین در میان نیروهای خود تلفات زیادی را نیز به مهاجمان وارد کنند.

بر اساس گزارش یک موسسه تحقیقاتی مستقر در واشنگتن موسوم به «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی»، روسیه در نخستین سال جنگ اوکراین نسبت به تمام درگیری‌هایی که از زمان جنگ دوم جهانی تاکنون در آن شرکت داشته، از جمله در چچن و افغانستان، تلفات بیشتری را متحمل شده است.

کی‌یف یک سال پس از آغاز تهاجم نظامی تمام عیار روسیه، از مقاومت در جبهه شرق و بویژه در باهموت به عنوان نمادی از سرکشی گسترده‌ و به چالش کشیدن کشور مهاجم یاد کرده است.

این در حالیست که اضافه شدن نیروهای کمکی به ارتش روسیه طی هفته های اخیر امکان تصرف روستاها و شهرهای بیشتری را در اطراف باهموت فراهم کرد و این شهر اکنون از سه طرف تحت محاصره قرار گرفته است.

ولودیمیر زلنسکی روز سه‌شنبه در گزارش شبانه خود از وضعیت جبهه‌های نبرد برای مردم کشورش، شرایط در باهموت را بسیار دشوار و نبردها برای دفاع از این شهر را بسیار مهم توصیف کرد.

وی بدین ترتیب برای دومین روز متوالی از شدت گرفتن درگیری‌ها و مشکلات پیش روی مدافعان در باهموت سخن گفت.

رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه نیز تاکید کرده بود که «وضعیت روز به روز سخت تر می شود» و«دشمن مدام در حال نابود کردن هر آنچیزی است که نیروهای مقاومت می‌توانند از آن برای پناه‌گرفتن در برابر حملات استفاده کنند و به ایستادگی ادامه دهند.»

به موجب گزارش‌های منتشر شده، هدایت اغلب حملات و عملیات تهاجمی در اطراف باهموت را گروه واگنر، یک نیروی مزدور خصوصی برعهده دارد که رئیس آن یوگنی پریگوژن از روابط بسیار نزدیکی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برخوردار است.

پریگوژین روز چهارشنبه با انتشار یک پیام صوتی در شبکه های اجتماعی اعلام کرده بود که در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از عقب نشینی نیروهای اوکراینی از شهر دیده نمی‌شود.

مسکو تابستان گذشته پس از تصرف دو شهر در منطقه لوهانسک، تمرکز خود را به تصرف باهموت معطوف کرد، اما نبردها میان نظامیان روس و نیروهای اوکراینی در این جبهه بسیار طولانی شده است.

الکساندر رودنیانسکی مشاور اقتصادی دولت اوکراین روز سه شنبه در مصاحبه‌ای با شبکه سی ان ان گفت که روسیه با استفاده از «بهترین، آموزش دیده‌ترین و با تجربه‌ترین» نیروهای گروه واگنر در تلاش است تا باهموت را محاصره کند.

وی سپس تصریح کرد: «بدیهی است که ارتش ما همه گزینه‌ها را بررسی خواهد کرد. آنها تا کنون شهر را در دست داشتند و مقاومت کردند اما در صورت نیاز به صورت استراتژیک عقب نشینی خواهند کرد، زیرا قرار نیست همه مردم خود را فدای هیچ کنیم.»

با این حال وی تاکید کرد که تصمیم گیری در مورد لزوم انجام این عقب نشینی بدون شک به عهده مقامات نظامی است.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر