روسیه: دولت اوکراین را تروریستی اعلام نمی‌کنیم

معاون وزیر خارجه روسیه گفت، مسکو با وجود نقض‌های گسترده قوانین بین‌المللی حقوق بشری توسط کی‌یف، اوکراین را به عنوان یک کشور تروریستی اعلام نخواهد کرد.

روسیه: دولت اوکراین را تروریستی اعلام نمی‌کنیم

به گزارش مملکت آنلاین، اولگ سیرومولوتوف، معاون وزیر خارجه روسیه در جمع خبرنگاران گفت، مسکو هرگونه دکترینی را که براساس آن یک کشور را می‌توان تروریستی اعلام کرد، رد می‌کند و دلیلی ندارد تا از چنین سیاستگذاری که توسط غرب مورد استفاده است، تبعیت کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: دکترین تروریسم دولتی توسط آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای توجیه مداخله در امور داخلی دیگر کشورها که نقض کننده منشور سازمان ملل هستند مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

این معاون همچنین ادامه داد، این سیاستگذاری همچنین برای مشروع سازی اقدامات یکجانبه اجباری ناقض اصل برابری حق یکپارچگی تمامی کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دیپلمات ارشد روسی همچنین گفت، مسکو همواره چنین تحریم‌های یکجانبه‌ای را غیرقابل قبول می‌داند.

سیرومولوتوف ضمن بیان اینکه تروریسم به عنوان یک عمل مجرمانه همیشه مسئولیت کیفری افراد دخیل در انجام حملات را در بر می‌گیرد، افزود: تنها افراد و نه کل ملت‌ها می‌توانند در چنین مواردی پاسخگو باشند.

وی در ادامه توضیح داد که تعیین اوکراین به عنوان یک کشور تروریستی در حال حاضر ماهیت "نقص قانون" را دارد.

این دیپلمات روس همچنین قطعنامه اخیر پارلمان اتحادیه اروپا درباره اینکه روسیه یک کشور حامی تروریسم است را محکوم کرد و گفت، این بخشی از کارزار سیاسی و اطلاع رسانی به راه افتاده از سوی غرب علیه مسکو است.

در میانه جنگ در جریان اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور بارها روسیه را کشوری تروریستی اعلام کرده و از دیگر کشورها خواسته تا چنین کاری کنند.

در اواسط اکتبر ۲۰۲۲، وی همچنین از شورای مجمع پارلمانی اتحادیه اروپا خواست تا پیش از تصویب قطعنامه‌ای مرتبط، روسیه را کشوری تروریستی اعلام کند.

زلنسکی همین اواخر و یکبار دیگر به جهان تاکید کرد تا روسیه را یک کشور تروریستی بنامد.

با این حال، واشنگتن به عنوان بزرگترین حامی نظامی اوکراین تا کنون تمایلی به برآورده کردن درخواست کی‌یف نداشته است.

روز سه‌شنبه، "بس فون‌شاک" فرستاده ایالات متحده در عدالت کیفری جهانی گفت که این کشور به سادگی نمی‌تواند روسیه را به عنوان دولت حامی تروریسم معرفی کند چون معیارهای مربوطه را در بر ندارد.

انتهای پیام/

منبع: راشاتودی

ارسال نظر