ترکیه سال گذشته، ۴۶ میلیارد دلار از گردشگری درآمد داشته است

آمارهای رسمی ترکیه نشان‌دهنده درآمد ۲۵۴ میلیارد دلاری این کشور از صادرات و ۴۶ میلیارد دلاری از گردشگری در سال ۲۰۲۲ است.

ترکیه سال گذشته، ۴۶ میلیارد دلار از گردشگری درآمد داشته است

به گزارش مملکت آنلاین، گزارش مشترک وزارت بازرگانی و سازمان آمار ترکیه که روز گذشته منتشر شده نشان‌ می‌دهد که صادرات این کشور در سال ۲۰۲۲ با ۱۲.۹ درصد رشد نسبت به پیش از آن به ۲۵۴ میلیارد و ۱۷۲ میلیون دلار رسیده است.

این گزارش افزوده که صادرات ترکیه در ماه دسامبر ۲۰۲۲ معادل ۲۲ میلیارد و ۹۱۰ میلیون دلار بوده که نسبت به ماه دسامبر ۲۰۲۱ رشد ۳ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، نسبت صادرات ترکیه به واردات این کشور نیز از ۷۶.۵ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۷۰.۳ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

همزمان سازمان آمار ترکیه در گزارش دیگری اعلام کرد که درآمدهای این کشور از گردشگری ۴۶ میلیارد و ۲۸۴ میلیون و ۹۰۷ هزار دلار بوده است.

این گزارش افزوده که درآمدهای ترکیه از گردشگری در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال پیش از آن افزایش ۵۳.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش میانگین هزینه‌کرد هر گردشگر ۸۹ دلار بوده است.

پیش از این رئیس جمهور ترکیه تأکید کرده بود که دولتش می‌کوشد ترکیه را به یکی از ۱۰ صادرکننده اول دنیا تبدیل کند و افزود که کالاهای ترکیه‌ای در سال گذشته به ۱۹۷ کشور در منطقه و جهان صادر شده است.

رجب طیب اردوغان افزود که ترکیه توانست بحران‌هایی مانند کرونا و نزاع روسیه و اوکراین را به یک فرصت تبدیل کند و تأکید کرد که برای اولین بار سهم ترکیه از کل صادرات جهان بیش از یک درصد بوده است.

رئیس جمهوری ترکیه تأکید کرد که از اول ژانویه تا پایان نوامبر ۲۰۲۲ بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ شرکت جدید به مجموعه شرکت های صادرکننده ترکیه پیوسته‌‌اند و افزود که این رشد موجب افزایش فرصت‌های شغلی به ۳۱.۵ میلیون رسیده است.

وی همچنین خبر داد که صادرات ترکیه به اتحادیه اروپا ۱۲ درصد رشد داشته و تراز تجارت خارجی ترکیه با اتحادیه اروپا بیش از ۱۰ میلیارد دلار به سود ترکیه بوده است.

اردوغان افزود که صادرات ترکیه به کشورهای خاور نزدیک و خاورمیانه در سال گذشته رشد ۱۹.۳ درصدی، به آمریکای شمالی رشد ۱۷.۱ درصدی، به کشورهای اروپایی خارج اتحادیه اروپا رشد ۱۶ درصدی، و به شمال آفریقا رشد ۹.۸ درصدی داشته است.

وی گفت که ترکیه با موفقیت چشمگیر خود در صادرات کالا و خدمات توانسته اقتصادی صادرات‌محور به حجم ۳۵۰ میلیارد دلار بسازد.

انتهای پیام/

منبع: آناتولی

ارسال نظر