امتیازات ویژه رئیس جمهور سابق قزاقستان پس گرفته شد

در قطاقستان، نظربایف و خانواده‌اش از امتیازات ویژه قانونی محروم شدند .

امتیازات ویژه رئیس جمهور سابق قزاقستان پس گرفته شد

به گزارش مملکت آنلاین، دولت قزاقستان روز جمعه قانونی که امتیازهای ویژه در اختیار نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری سابق این کشور قرار داده بود را لغو کرد.

نظربایف که به عنوان نخستین رئیس جمهوری قزاقستان برای سه دهه بر بزرگترین کشور آسیای مرکزی حکمرانی کرد به موجب این قانون به همراه خانواده‌اش از اختیارات قانونی قابل توجهی برخوردار بود.

خبرگزاری رسمی قزاقستان روز جمعه با اعلام لغو قانونی که این اختیارات را به رئیس جمهوری پیشین اعطا می‌کرد، در گزارشی نوشت: «نمایندگان در جلسه مشترک مجالس پارلمان با تصویب لایحه‌ای به ابطال بخشی از قانون اساسی که به نخستین دوره ریاست جمهوری قزاقستان اختصاص داشت، رای دادند.»

نورسلطان نظربایف به موجب این قانون که به اعتقاد نمایندگان پارلمان قزاقستان با قانون اساسی مورد تایید همه‌پرسی ماه ژوئن مغایرت داشت از حقوق و اختیارات ویژه سیاسی بهره می‌برد.

این قانون همچنین سبب شده بود تا خانواده آقای نظر‌بایف که گفته می‌شود بر بخش بزرگی از اقتصاد قزاقستان کنترل دارند از مصونیت قضایی بهره‌مند شوند.

نورسلطان نظربایف که پیش‌تر دوران طولانی زمامداری در کشورش از «کیش شخصیت» برخوردار شده بود چند ماه پس از تغییر نام مجدد پایتخت افغانستان از «نورسلطان» به «آستانه» در ماه سپتامبر از عنوان افتخاری «رئیس ملت» نیز خلع شد.

دیوان قانون اساسی قزاقستان نیز پیش از این در روز چهارشنبه این قانون را به رغم آنکه در همه پرسی ژوئن ۲۰۲۲ به عنوان بخشی از اطلاح قانونی اساسی کشور مورد تایید قرار گرفته بود، لغو کرد.

نظربایف پس از استعفای غیرمنتظره در مارس ۲۰۱۹ «قهرمان مردم» لقب گرفت اما در سایه از طریق نزدیکانش به اعمال نفوذ در اداره کشور ادامه داد.

لغو قانونی که اختیارات ویژه را از وی سلب می‌کند تا یک سال پیش در قزاقستان غیرقابل تصور به نظر می‌‌آمد اما شورش‌های ژانویه سال گذشته میلادی چشم انداز سیاسی در این کشور را به کلی تغییر داد.

در جریان این شورش‌ها که ابتدا با اعتراض‌های مسالمت‌آمیز به افزایش بهای سوخت آغاز شد و سپس به درگیری میان نیروهای مجری قانون و غیرنظامیان منجر شد، دست کم ۲۳۸ نفر جان باختند.

معترضان نظربایف را متهم کردند که در همدستی با افراد نزدیک به خود و بر خلاف منافع مردم که با مشکلات اقتصادی فزاینده دست و پنجه نرم می‌کنند ثروت اندوزی کرده است.

در پی تشدید این بحران، «قاسم ژُمارت توکایف»، رئیس جمهوری کنونی قزاقستان که معترضان از وی به عنوان فرد سرسپرده نظربایف یاد می‌کردند نیز لب به انتقاد از رئیس سابق خود گشود و خواستار رهایی کشور از رژیم «ابر ریاست جمهوری» شد.

گفتنی است که چندین تن از نزدیکان به رئیس جمهوری سابق و ۸۲ ساله قزاقزستان طی ماه‌های اخیر به موجب همین فشارها از مسئولیت‌های خود کنار گذاشته شدند.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر