لاوروف: غرب به دنبال ایجاد فاصله بین روسیه و قزاقستان است/ یورو و دلار دیگر قابل اعتماد نیستند

لاوروف در یک مصاحبه تلویزیونی با کانال خبری "خبر-۲۴" قزاقستان گفت، غرب تلاش می‌کند تا سرنخی را برای ایجاد تفرقه و فاصله بین روسیه و قزاقستان پیدا کند.

لاوروف: غرب به دنبال ایجاد فاصله بین روسیه و قزاقستان است/ یورو و دلار دیگر قابل اعتماد نیستند

به گزارش مملکت آنلاین، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این مصاحبه همچنین گفت: در محیط ارتباطات کنونی هرگونه اطلاع رسانی چه درست و چه نادرست به سرعت گسترش می‌یابد. چنین افراد بی وجدان و منفعت طلبی که به دنبال ایجاد تفرقه و فاصله در روابط ما هستند از این روند سود می‌برند.

این دیپلمات ارشد روسیه همچنین ادامه داد: می‌دانیم که همتایان آمریکایی ما و نمایندگان اتحادیه اروپا چقدر تحولات فضای پس از شوروی را دنبال می‌کنند.

به گفته لاوروف، بروکسل به همراه کنگره آمریکا و وزارت خارجه این کشور به صورت منظم درباره اینکه چه تعداد سازمان غیردولتی ایجاد و از آنها حمایت کنند و برایشان به تامین بودجه بپردازند، صحبت می‌کنند. به همین قیاس با توجه به این مساله روسیه با قزاقستان همکاری دارد.

وی ادامه داد: ما درک درستی از چگونگی دستیابی به همکاری برابر با همه شرکای خارجی خود داریم. حقیقت این است که برخی از همکاران خارجی ما جانبدارانه رفتار می‌کنند و می‌کوشند واقعیت را به هر شکل ممکن منحرف کنند تا به اهداف ژئوپلیتیکی خود دست بیابند که این را در بسیاری از موارد در آسیای میانه و سایر جمهوری‌های استقلال یافته شوروی شاهد هستیم.

به گفته لاوروف، زمان آن رسیده که روسیه و قزاقستان خودشان را از سیستم پولی یورو و دلار دور کنند چون این ارزها دیگر قابل اتکا نیستند.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه مصاحبه خود گفت:‌ در تجارت دوجانبه با قزاقستان در ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲، تجارت حدود ۱۰ درصد افزایش یافت که معادل ۲۲ میلیارد دلار در سال است. زمان آن فرا رسیده است که از محاسبه دستاوردها و همکاری خود در ارزی که ثابت شده غیرقابل اعتماد است، دست برداریم.

این دیپلمات ارشد روس همچنین گفت که مکانیسم‌های حفاظتی اقتصادی که شاید به کاهش وابستگی به "هوسرانی غرب" منجر شود، در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای مستقل همسود در حال بررسی هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر