آلمان به لهستان غرامت جنگی نمی‌دهد

برلین رسما درخواست لهستان برای دریافت غرامت جنگ دوم جهانی را رد کرد .

آلمان به لهستان غرامت جنگی نمی‌دهد

به گزارش مملکت آنلاین، وزارت امور خارجه لهستان اعلام کرد که دولت آلمان رسما درخواست ورشو برای مذاکره بر سر جبران خسارات وارده به این کشور در طول جنگ جهانی دوم را رد کرده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه لهستان آمده است: «از منظر دولت آلمان، پرونده ترمیم و غرامت خسارات ناشی از جنگ همچنان بسته است و دولت آلمان قصد ندارد مذاکرات در این مورد را آغاز کند.»

این بیانیه مطبوعاتی پس از دریافت پاسخ رسمی دال بر رد درخواست ورشو از سوی برلین توسط وزارت امور خارجه لهستان منتشر شده است.

مقامات لهستان در پی وارد آمدن خسارات جانی و مالی گسترده به کشورشان در طول جنگ دوم جهانی خواهان دریافت غرامتی هزار و سیصد میلیارد یورویی از دولت آلمان هستند.

وزارت امور خارجه آلمان روز سه شنبه به پاسخ به سوال خبرگزاری فرانسه در این خصوص تأیید کرد که دولت فدرال این کشور «به یادداشت شفاهی لهستان در تاریخ ۳ اکتبر ۲۰۲۲ پاسخ داده است.»

سرویس خبری وزارت خارجه آلمان همچنین تاکید کرد که از انتشار «محتوای مکاتبات مختلف دیپلماتیک» به صورت علنی معذور است.

عنوان «یادداشت شفاهی» معمولا برای نامه‌ای به کار برده می‌شود که بدون ممهور شدن به مهر دولتی از طرف یک دولت به نماینده سیاسی یا وزارت خارجه دولتی دیگر تسلیم ‌شود.

به گزارش فرانس‌پرس، دستگاه دیپلماسی لهستان روز سه‌شنبه این پرونده را به سازمان ملل برد و از نمایندگان ارشد خود خواست تا به نحوی در این راستا همکاری و تلاش کنند که ورشو بتواند خسارت ناشی از تجاوز ارتش آلمان نازی و اشغال خاک این کشور طی سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ را دریافت کند.

آلمان معتقد است که لهستان در سال ۱۹۵۳ از دریافت غرامت خسارات جنگ دوم جهانی چشم پوشی کرد و بعدها به دفعات این تصمیم خود را برای مورد تاکید قرار داد.

مقامات آلمانی پیش‌تر همین استدلال را برای درخواست غرامت‌هایی که در گذشته توسط یونان و ایتالیا ارائه شده بود، مطرح کرده بودند.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان چهارم اکتبر گذشته در جریان سفر خود به ورشو اعلام کرده بود که «از نظر دولت فدرال آلمان، مسئله پرداخت غرامت به کلی بسته شده است.»

وی در عین حال به مقامات لهستانی تاکید کرده بود که کشورش کشورش مسئولیت تاریخی خود را در این ماجرای اشغال خاک لهستان در دوره حکومت نازی بدون «اما» و «اگر» می‌پذیرد.

محافظه کاران ناسیونالیست لهستانی که اکنون قدرت را در این کشور در دست دارند اعتبار توافق سال ۱۹۵۳ را به چالش می کشند و می گویند که ورشو در آن زمان تحت فشار اتحاد جماهیر شوروی سابق تن به این توافق داد.

حزب حاکم «قانون و عدالت» از زمان به قدرت رسیدن در لهستان در سال ۲۰۱۵ همواره موضوع دریافت غرامت جنگی را پیش کشیده و اعلام کرده است که آلمان در این زمنیه «وظیفه اخلاقی» دارد.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر