هر ۱۰ دقیقه یک کودک در یمن جان خود را از دست می‌دهد

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در یمن هر ۱۰ دقیقه یک کودک «به دلیلی قابل پیشگیری» جان خود را از دست می‌دهد.

هر ۱۰ دقیقه یک کودک در یمن جان خود را از دست می‌دهد

به گزارش مملکت آنلاین، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) با انتشار بیانیه‌ای جدید بار دیگر توجه‌ها را به سمت وضعیت کودکان در کشور جنگ‌زده یمن جلب کرد.

در این بیانیه آمده است: «هفت سال پس از آغاز درگیری‌های یمن ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و کودکان یمنی نیز در لبه پرتگاه قرار دارند.»

بر اساس این بیانیه، عدم دسترسی به آب آشامیدنی، غذا، مراقبت‌های بهداشتی و آموزش به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمرۀ کودکان یمنی تبدیل شده و در کنار این محرومیت‌ها، کودکان در معرض خطرات دیگری همچون سوء استفاده، استثمار و ازدواج زودهنگام قرار دارند.

هفت سال پس از شروع درگیری، کودکان این کشور همچنان از ابتدایی‌ترین حقوق محرومند: بیش از ۱۰ هزار و ۲۰۰ کودک از آغاز جنگ کشته یا زخمی شده‌اند، نزدیک به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار کودک زیر پنج سال از سوء‌تغذیۀ حاد و بیش از ۵۰۰ هزار کودک نیز از سوء تغذیه «شدیداً حاد» رنج می‌برند و در این زمینه مناطق حجه، حدیده و تعز بیشترین آسیب را دیده‌اند.

تنها ۵۱ درصد از مراکز بهداشتی و درمانی کشور فعالند که این مراکز نیز با کمبود شدید دارو، تجهیزات و پرسنل مواجه هستند؛ به همین دلیل در یمن هر ۱۰ دقیقه یک کودک «به دلیلی قابل پیشگیری» جان خود را از دست می‌دهد.

در ادامه بیانیه آمده است که میلیون‌ها کودک از مدرسه بازمانده‌اند و بیش از ۲ میلیون کودک نیز مجبور به ترک خانه‌های خود و زندگی در شرایط بسیار دشوار شده‌اند.

بر اساس ارزیابی‌های یونیسف، وضعیت این کشور با نزدیک شدن به دسامبر ۲۰۲۲ بدتر شده و اکنون این کشور تقریبا بطور کامل به واردات مواد غذایی وابسته است؛ آن هم در حالی که ۳۰ درصد از گندم مورد نیاز آن از اوکراین وارد می‌شده است.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر