کنفرانس «بغداد۲» سه‌شنبه در اردن برگزار می‌شود/ آمادگی ارتش اردن برای تامین امنیت کنفرانس

اردن پس فردا (سه‌شنبه) در کرانه بحرالمیت میزبان کنفرانس «بغداد ۲» با دو مهمان جدید یعنی بحرین و عمان خواهد بود. ارتش اردن نیز امروز (یکشنبه) اعلام کرد که نیروها و خودروهای زرهی را در مسیر فرودگاه تا محل برگزاری کنفرانس مستقر خواهد کرد.

کنفرانس «بغداد۲» سه‌شنبه در اردن برگزار می‌شود/ آمادگی ارتش اردن برای تامین امنیت کنفرانس

به گزارش مملکت آنلاین، به نقل از میدل ایست نیوز، اردن روز سه‌شنبه در کرانه بحرالمیت میزبان کنفرانس «بغداد ۲» با دو مهمان جدید یعنی بحرین و عمان در کنار مصر، عربستان، امارات، قطر، ترکیه، ایران، فرانسه و البته عراق خواهد بود و با اینکه دعوت‌ها از امان انجام شده، اما تنظیم و برنامه‌ریزی کنفرانس با بغداد و پاریس بوده است.

 منابع فرانسوی حاضر به توضیح درباره سطح مشارکت کشورهای شرکت‌کننده به ‌خصوص درباره ایران و عربستان نشدند. این دو کشور سال گذشته در بغداد در سطح وزرای خارجه شرکت کردند.

منابع دیپلماتیک عربی در پاریس تاکید کردند: فرانسه به شدت فشار آورده تا این کنفرانس پیش از پایان سال جاری میلادی برگزار شود. علت تأخیر پیش آمده در برگزاری این کنفرانس، مسائل داخلی عراق و تأخیر در تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهور این کشور بود.

 نه پاریس و نه بغداد توضیحی درباره علت عدم دعوت از لبنان ندادند.

منابع فرانسوی با اشاره به اینکه این کنفرانس در دو مرحله برگزار می‌شود، نخست کنفرانس علنی و سپس یک جلسه پشت درهای بسته، اظهار کردند: اهداف این کنفرانس تفاوتی با نسخه اولیه‌اش نداشته و همان کمک به امنیت و ثبات و شکوفایی عراق و نیز بررسی مسائل مهم منطقه‌ای است که عراق در قلب آن جای دارد.

از سوی دیگر، منابع آگاه عربی به نشریه لبنانی «النهار» گفتند، عربستان در سطحی بالا در این کنفرانس مشارکت خواهد داشت و بعید نیست که ولیعهد عربستان در این نشست مشارکت کند.

همچنین به گفته این منابع رئیس جمهور مصر و رئیس جمهور ترکیه نیز در این نشست حضور خواهند داشت.

 به گفته منابع یاد شده، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در سخنان خود در این کنفرانس به مسائل منطقه‌ای از جمله لبنان و سوریه و وضعیت پناهجویان سوریه‌ای در لبنان خواهد پرداخت.

 همزمان منابع آگاه خبر دادند که عباس ابراهیم، مدیرکل سازمان امنیت عمومی لبنان که نقش سیاسی بسیار پررنگی دارد، اول هفته گذشته در سفر به بغداد با رئیس جمهور و نخست وزیر عراق دیدار کرد و خواستار مطرح شدن مطالبی در ارتباط با لبنان در این نشست شد.

به گفته این منابع، تغییر دولت در عراق از اهتمام فرانسه و شخص امانوئل ماکرون به عراق نکاسته و او با جدیت خواستار تحکیم روابط سیاسی و اقتصادی و امنیتی با عراق به دور از کشمکش‌های آمریکا و ایران است.

ماکرون در این سفر قرار است دیداری دوجانبه پشت درهای بسته با پادشاه اردن داشته باشد.

همچنین قرار است ماکرون بر خلاف انتظار لبنانی‌ها برای دیدار با نظامیان فرانسوی در مصر در نزدیکی جشن‌های سال نو به مصر برود.

همزمان ارتش اردن نیز امروز (یکشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروها و خودروهای زرهی خود را در مسیر مواصلاتی فرودگاه بین‌المللی ملکة علیا تا کرانه بحر المیت جهت تامین امنیت این کنفرانس مستقر می‌کند.

در این بیانیه به نقل از یک مسؤول نظامی در فرماندهی کل نیروهای مسلح اردن تاکید شد، استقرار نیروها و خودروهای زرهی در مسیر مواصلاتی فرودگاه بین‌المللی ملکه علیا واقع در ۳۰ کیلومتری جنوب امان تا منطقه بحرالمیت واقع در ۵۰ کیلومتری غرب امان در راستای آمادگی جهت برگزاری کنفرانس بغداد ۲ روز سه‌شنبه در اردن انجام خواهد شد.

طی روزهای گذشته اعتراضاتی در اردن علیه افزایش قیمت سوخت انجام شدند که به ویژه در استان‌های جنوبی این کشور با آشوب‌هایی همراه شدند و در نتیجه آن یک سرهنگ اردنی در استان «معان» واقع در حدود ۲۱۸ کیلومتری جنوب امان کشته شد.

 مسؤولان امنیتی اردن در این آشوب‌ها ۴۴ تن را بازداشت کردند. اردن به دلیل بدهی‌های خارجی به مبلغ بیش از ۵۰ میلیارد دلار و نیز همه‌گیری کرونا با شرایط اقتصادی بسیار سختی مواجه است.

انتهای پیام/

ارسال نظر