بلاروس به محموله‌های غلات اوکراین اجازه عبور می‌دهد

یکی از سخنگوهای سازمان ملل گفت، بلاروس به این نهاد اطلاع داد که بدون پیش شرط اجازه می‌دهد ترانزیت غلات از اوکراین و از طریق خاک این کشور برای صادرات از بنادر لیتوانی انجام شود.

بلاروس به محموله‌های غلات اوکراین اجازه عبور می‌دهد

به گزارش مملکت آنلاین، به نقل از خبرگزاری رویترز، بلاروس متحد روسیه در ماه ژوئن ۲۰۲۲ اعلام کرد که اگر مینسک اجازه داشته باشد کالاهای خود را از این بنادر حمل کند، به کی‌یف اجازه خواهد داد تا از طریق این کشور محموله غلاتش را به بنادر دریای بالتیک منتقل کند اما اوکراین با این پیشنهاد موافقت نکرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد، "یوری آمبرازویچ"، معاون وزیر خارجه بلاروس در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نیویورک به وی اعلام کرد که هیچ پیش شرطی برای ترانزیت غلات اوکراین وجود ندارد.

معاون وزیر خارجه بلاروس همچنین به درخواست‌های دولت مینسک برای اجرای اقداماتی به منظور صادر کردن تولیدات کودهای کشاورزی بلاروسی که در حال حاضر تحریم هستند، تاکید کرد.

بلاروس به عنوان تولیدکننده بزرگ پتاس در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ هدف تحریم‌های غربی بوده که این مساله صادرات این کالا را از طریق بنادر دریای بالتیک غیرممکن کرده است.

در ژوئیه ۲۰۲۲، سازمان ملل و ترکیه توافقی را بین روسیه و اوکراین میانجیگری کردند که هدفش از سرگیری نقل و انتقال غلات از دریای سیاه و تسهیل انتقال کودهای کشاورزی و غذا از روسیه بود. سازمان ملل همچنان در حال کار بر روی از سر گیری صادرات آمونیاک روسیه از طریق خطوط لوله به بنادر دریای سیاه در اوکراین است. سازمان ملل گفته که جنگ روسیه در اوکراین بحران جهانی غذا را بدتر کرده و ۴۷ میلیون نفر را در سراسر جهان در معرض گرسنگی جدی قرار داده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر