ساخت سیمی باریکتر از مو برای حرکت در مویرگ‌های مغز

محققان سوییسی موفق به ساخت سیمی نازک‌تر از یک تار موی انسان شده‌اند که می‌تواند در رگ‌های کوچک مغزی حرکت کند.

ساخت سیمی باریکتر از مو برای حرکت در مویرگ‌های مغز

به گزارش مملکت آنلاین، این ابزار به پزشکان اجازه می دهد که به بخش هایی از بدن دسترسی پیدا کنند که با روش های موجود نمی توان به آنها رسید، زیرا مویرگ ها بسیار نازکند.

این ابزار که توسط محققان سوئیسی ساخته شده است، با استفاده از جریان خون بیمار، مسیر صافی را در رگ های پیچ در پیچ خونی ایجاد میکند ، فشار بر دیواره ها  و خطر سوراخ شدن رگ ها را کاهش می دهد.امید است که این روش بتواند زمینه جدیدی را در خصوص درمان های عصبی ایجاد کند چرا که با استفاده از آن پزشکان بیش از هر زمان دیگری می توانند به اعماق مغز و سیستم عصبی دسترسی پیدا کنند.

ابزارهای تشخیصی فعلی شامل استفاده از یک کاتتر برای ورود به شریان - اغلب سرخرگ ریوی یا سرخرگ رانی (شریان فمورال)- و سپس قرار دادن سیمی در کاتتر و هدایت آن در اطراف بدن می شود. این روش می تواند منجر به گیر افتادن سیم ، سوراخ شدن و پاره شدن رگ شود که خونریزی داخلی ایجاد می کند و دسترسی به حاشیه سیستم قلبی عروقی را غیر ممکن می کند.

محققان در مطالعه خود ، که امروز در مجله Nature Communications منتشر شده است ، می نویسند: هنوز دسترسی به اکثر مناطق مغزی امکان پذیر نیست زیرا ابزارهای موجود حجیم هستند و حرکت در رگ های کوچک و پیچیده مغزی  بدون ایجاد آسیب به بافت مغز ، بسیار چالش برانگیز است.

بنابراین محققان سوییسی سیمی نازک تر از یک تار موی انسان ساختند که بتواند در رگ های کوچک مغزی حرکت کند. این سیم را می توان با استفاده از میدان های مغناطیسی هدایت کرد.

این ابزار جدید به بدن تزریق می شود  و با جریان خون با سرعت ۳/۳ مایل در ساعت جابجا می شود. این ابزار را با استفاده از آهن ربا هدایت می شود و می توان آن را بر روی صفحه رایانه  ردیابی کرد.

از این رویه می توان برای تشخیص، بررسی بیماری ها و نیز ارائه درمان های دارویی به مرکز تومور استفاده کرد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر