آغاز جشن بزرگ تاریخ گردشگری در عربستان

همزمان با روز جهانی گردشگری (۲۷ سپتامبر)، شهر ریاض عربستان میزبان جشن بزرگ این روز با حضور ۵۰۰ مقام رسمی از ۱۲۰ کشور جهان است.

آغاز جشن بزرگ تاریخ گردشگری در عربستان

به گزارش مملکت آنلاین به نقل از شرق‌الاوسط،  رهبران گردشگری جهان برای مهم‌ترین رویداد گردشگری در ۴۳ سال اخیر به ریاض سفر کرده‌اند.

مراسم روز جهانی گردشگری یک محرک کلیدی برای اقتصاد جهانی پس از توقف به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ و کاهش بیشتر در پی درگیری روسیه و اوکراین است، بنابراین با همکاری سازمان جهانی گردشگری قرار شد بیش از ۵۰۰ مقام دولتی، رهبران صنعت گردشگری و کارشناسان از ۱۲۰ کشور جهان برای تقویت همکاری‌های جهانی در این رویداد شرکت کنند.

هدف شرکت‌کنندگان بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تقویت انعطاف‌پذیری صنعت گردشگری، هدایت‌بخشی به سمت آینده‌ای با سرمایه‌گذاری و تمرکز پایدار است.

در سال گذشته، سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی از سه به هفت درصد افزایش یافته است.

وزارت گردشگری عربستان اعلام کرد که جشن روز جهانی گردشگری ۲۰۲۳ در ریاض با شعار «گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز»، بزرگترین رویداد در تاریخ ۴۳ سالۀ این مراسم سالانه است.

برخی از موضوعات کلیدی که در این رویداد مورد بحث قرار خواهند گرفت عبارت‌اند از گفت‌وگوی بین فرهنگی، سرمایه‌گذاری جهانی گردشگری، سرمایه‌گذاری سبز و افزایش نوآوری در بخش گردشگری.

«احمد الخطیب»، وزیر گردشگری عربستان سعودی اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرد که رشد بخش گردشگری در دو سال گذشته دوبرابر شده است و انتظار می‌رود در دو سال آینده دوباره نیز دوبرابر بیشتر شود.

«خطیب» افزود: عربستان سعودی قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۷۰ میلیون بازدیدکننده از خارج از کشور جذب کند. او یادآور شد که تعداد گردشگران بین‌المللی در سال جاری به ۳۰ میلیون نفر رسیده است.

گردشگری عربستان سعودی حدود ۱۶۰ میلیون دلار برای راه‌اندازی کمپین تابستانی امسال برای تبلیغ مقاصد گردشگری در داخل این کشور اختصاص داده است. شمار گردشگران بین‌المللی که برای مقاصد مختلف وارد عربستان سعودی شده‌اند نیز در سه‌ماهه نخست امسال به ۷.۸ میلیون نفر رسیده است که نسبت به سه ماه نخست سال ۲۰۱۹ و قبل از همه‌گیری کووید-۱۹ رشد ۶۴ درصدی را نشان می‌دهد.

عربستان همزمان با تلاش برای رشد گردشگری خود، با اجرای طرح‌های بلندپروازانه در عرصه گردشگری، از جمله ساخت پروژه ۵۰۰ میلیارد دلاری «نئوم»، در تلاش برای تثبیت جایگاه خود به عنوان یک مقصد مهم گردشگری است. بر اساس گزارش سازمان تجارت جهانی، تعداد گردشگران بین‌المللی که از عربستان سعودی دیدن کردند، در سال ۲۰۲۲ به ۱۶.۶ میلیون نفر رسید و این کشور با صعود ۱۲ پله‌ای در شاخص سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در رتبه سیزدهم جهان قرار گرفت و در مقایسه با رتبه ۲۵ در سال ۲۰۱۹، به عنوان یکی از برترین کشورهای پذیرنده گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۲۲ معرفی شد و همچنین در رتبه دوم برترین کشورهای دنیا از لحاظ نرخ رشد سالانه گردشگری قرار گرفت.

هدف عربستان جذب سالانه ۱۰۰ میلیون گردشگر بر اساس چشم‌انداز ۲۰۲۳ این کشور است.

انتهای پیام/

ارسال نظر