صدها دانشمند: هوش مصنوعی را متوقف کنید

صدها دانشمند از دنیای فن‌آوری و چهره‌های دانشگاهی و با جمع‌آوری امضا خواستار متوقف شدن توسعه هوش مصنوعی شدند.

صدها دانشمند: هوش مصنوعی را متوقف کنید

به گزارش مملکت آنلاین، در نامه سرگشاده دانشمندان که از سوی موسسه آینده زندگی انتشار یافته در خصوص خطرات مسابقه توسعه مدل‌های هوش مصنوعی هشدار داده شده و خواسته شده است تا فعالیت‌ها در این زمینه برای مدت شش ماه به تعویق انداخته شود.

در نامه صدها دانشمند مخالف با ادامه طرح‌های توسعه هوش مصنوعی که از سوی موسسه آینده زندگی منتشر شده علل واکنش به این پروژه‌ها و خطرات آن توجیه شده است.

در این نامه که از سوی صدها دانشمند و چهره سرشناس جهان از جمله ایلان ماسک امضا شده است، ضمن هشدار در مورد خطرات ناشی از توسعه هوش مصنوعی چنین آمده است: سیستم‌های قوی هوش مصنوعی در صورت اجرای پروژه‌ها به‌شکلی صحیح‌تر، ایمن‌تر، قابل تفسیرتر، شفاف‌تر، همسوترو قابل اعتمادتر، و بعد از مطمئن شدن از اینکه تاثیرات آن مثبت و قابل مدیریت خواهند بود، توسعه یابند.

چهره‌های آشنای مانند ایلان ماسک، استیو وزنیاک بنیان‌گذار اپل و یووال نوح هراری مورخ و فیلسوف سرشناس جزو امضاکنندگان این نامه می‌باشند.

در نامه مخالفت با توسعه هوش مصنوعی خوداشتغالی و افزایش اطلاعات نادرست به‌عنوان دو مورد از نگرانی‌های اصلی پیرامون فناوری‌های هوش مصنوعی بر شمرده شده است. در این نامه تاکید شده است که توسعه تکنولوژی هوش مصنوعی چت بات “open _AL” و چت جی بی تی ـ۴ ” GPT 4″ باید قابل اثبات و توجیه برای مردم باشد.

در ادامه این نامه آمده است: اگر چنین توقفی به سرعت عملی نشود، دولت‌ها باید وارد عمل شده و روند پروژه‌های هوش مصنوعی را به حالت تعلیق در آورند.

ایلان ماسک که از مدت‌ها پیش در در زمینه خطرات هوش مصنوعی هشدار می‌دهد چنین تخمین می‌زند که سیستم‌های هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۵ به نقطه‌ای خواهند رسید که از انسان‌ها پیشی گرفته و آنها را با خطر تبدیل شدن به حیوانات خانگی تحت امر این ابررایانه‌ها مواجه خواهند کرد.

شایان ذکر است موسسه آینده زندگی که مرکز آن در لندن قرار دارد با تامین اعتبار مالی بنیاد جامعه سیلیکون‌ولی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری آناتولی

ارسال نظر