مرزهای سلامت فراتر از مرزهای سیاسی است/ گردشگری سلامت در دستور کار است

دستیار ویژه و مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه گردشگری سلامت در دستور کار قرار دارد، گفت: خوشبختانه ایران در عرصه سلامت در همه زمینه‌ها از جمله بحث گردشگری سلامت و درمان ظرفیت‌های قابل توجهی داشته که می تواند در اختیار عرصه بین‌المللی قرار گیرد.

مرزهای سلامت فراتر از مرزهای سیاسی است/ گردشگری سلامت در دستور کار است

به گزارش مملکت آنلاین، دکتر محمدحسین نیکنام دستیار ویژه و مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه مرزهای سلامت فراتر از مرزهای سیاسی است، اظهار داشت: ما برای حفظ استاندارهای سلامت و شاخص‌های بالای بهداشتی و پزشکی کشورمان باید بتوانیم اطراف ایران را نیز رصد کرده و از دستاوردهای خود در این عرصه با همکاری‌های بهداشتی و پزشکی، مراقبت کنیم.

وی انعقاد تفاهم‌نامه با چند کشور همسایه ایران را در راستای مراقبت از دستاوردهای بهداشتی و پزشکی عنوان و در همین رابطه اضافه کرد: تفاهم‌نامه‌ای بین چهار وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، پاکستان و عراق امضا شد و برای برخورداری از همکاری‌های بین‌المللی، سازمان جهانی بهداشت نیز اضافه و گروه پنج تشکیل شد.

نیکنام هدف از تشکیل گروه پنج را تعامل در عرصه‌های سلامت، تبادل اطلاعات پزشکی و بهداشتی، تبادل استاد و دانشجو در همکاری‌های آموزشی و تحقیقاتی، تبادل تجربیات موفق در عرصه‌های سلامت و نزدیک کردن سیستم سلامت چهار کشور به همدیگر برای استفاده از تجربیات یکدیگر برشمرد.

دستیار ویژه و مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: بین این 4 کشور زائران زیادی تردد دارند بالاخص بین دو کشور ایران و عراق که نمونه بارز آن مراسم اربعین حسینی (ع) است و در ایران نیز شهرهای مذهبی مشهد، قم و شیراز وجود دارد که دائما از کشورهای همسایه زائرپذیر هستند بنابراین بدون همکاری های بهداشتی و پزشکی رفت و آمدها می تواند مشکلاتی را برای سلامت ایجاد کند.

وی بخش دیگری از تفاهم‌نامه بین ایران، افغانستان، عراق، پاکستان و سازمان جهانی بهداشت را ناظر بر حوادث و بلایای طبیعی دانست و خاطرنشان کرد: در منطقه ای حضور داریم که مستعد بلایای طبیعی به ویژه زلزله است و اکنون شاهد سیل در کشور پاکستان و پیامدهای آن هستیم.

نیکنام به شیوع بیماری فلج اطفال در دو کشور همسایه ایران یعنی افغانستان و پاکستان اشاره و خاطرنشان کرد: اکنون بیش از 20 سال است که ما یک نمونه از فلج اطفال را در ایران شاهد نبودیم و این در حالی است که این بیماری در دو همسایه شرقی ما یعنی افغانستان و پاکستان به صورت اندمیک است و این مستلزم مراقبت‌ها و هزینه‌های ویژه است چرا که اگر ایران به افغانستان و پاکستان برای رفع این مشکل کمک نکند خودش گرفتار این بیماری خواهد شد.

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ورود بیماری مالاریا از دیگر کشورها، گفت: اکنون پس از سیل پاکستان، ایران در معرض انواع بیماری‌های عفونی پس از سیل بوده بنابراین این همکاری‌ها بین کشورها مهم است و خوشبختانه کشورها نیز در نشست اخیر اقبال نشان دادند.

نیکنام با بیان اینکه گردشگری سلامت در دستورکار وزارت بهداشت است، اظهار داشت: خوشبختانه ایران در عرصه سلامت در همه زمینه‌ها ظرفیت‌های قابل توجهی داشته که می تواند در اختیار عرصه بین‌المللی قرار گیرد از جمله بحث گردشگری سلامت و درمان.

وی در همین خصوص افزود: بسیاری از بیمارستان‌های ما دارای بخش‌های ویژه برای بیماران خارجی بوده و این ظرفیت را ایجاد می‌کند که بیماران خارجی را پذیرش کنیم و کادر درمان ما نیز متشکل از پزشکان مجرب و مطرح و امکانات جراحی های پیشرفته است و هزینه درمان در ایران نسبت به کشورهای دیگر پائین‌تر و دارای کیفیت بالاتری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر