ایران به ۱۶ رادار جدید هواشناسی نیازمند است

رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه ایران حداقل به ۱۶ رادار جدید هواشناسی نیازمند است، گفت: احداث هر رادار هواشناسی بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

ایران به ۱۶ رادار جدید هواشناسی نیازمند است

به گزارش مملکت آنلاین، سحر تاج‌بخش، در نشست فصلی مدیران کل مدیریت بحران کشور که چهارم آبان ماه در قم برگزار شد، تحریم تجهیزات رادارهای هواشناسی را از دیگر موانع توسعه شبکه راداری دانست و عنوان کرد: با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری ساخت داخلی رادارهای هواشناسی آغازشده که تا به سرانجام رسیدن آن‌ها، فاصله زیادی وجود دارد.

وی مشکلات توسعه‌ای شبکه دیدبانی هواشناسی را مورداشاره قرار داد و اضافه کرد: سال گذشته ۱۶ استان کشور گام‌های بلندی در تجهیز شبکه‌های مختلف هواشناسی برداشتند.

وی با اشاره به اهمیت ایستگاه‌های سنتی باران‌سنجی، گفت: ایستگاه‌های خودکار برخی کارکردهای ایستگاه‌های سنتی مانند سنجش ارتفاع و برف را ندارد.

تاج‌بخش، معضل گردوغبار را از چالش‌های اساسی کشور یاد کرد و افزود: آیین‌نامه گردوخاک به‌رغم تلاش‌های چندساله در خصوص سیاهه انتشار، هنوز ابلاغ نهایی نشده است.

وی با بیان اینکه برای راه‌اندازی سامانه هشدار سیل نیز لازم است تا زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به‌صورت همزمان فعال شود، گفت: هم‌اکنون در ۵۳۰ نقطه از کشور سامانه‌های هشدار سیل نصب و فعال است و  دولت در تلاش است تا در تمام نقاط کشور ایستگاه‌های هشدار سیل را نصب و فعال نماید که اجرای همزمان تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کاری دشوار است.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز ملی اعلام مخاطرات ملی از سال ۹۸، بیان کرد: بروز نبودن داده‌های سیاهه انتشار از مشکلات ریشه‌ای سامانه‌های پیش‌بینی و هشدار در کشور است و نیاز اساسی مدیریت بحران در حوزه هواشناسی، توسعه و تقویت داده‌های پیش بینی و هشدار برای مدیریت به موقع حوادث غیرمترقبه است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به‌ضرورت توسعه رادارهای هواشناسی، گفت: ایران دست‌کم به ۱۶ رادار جدید هواشناسی نیازمند است؛ احداث هر رادار هواشناسی بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

تاج‌بخش، تغییر کاربری اراضی را از مشکلات عمده مدیریت بحران در بروز باران و سیلاب یادکرد و تصریح کرد: در برخی از کشورهای دنیا شیوه‌های استیصال آب در حال انجام است که در بهترین حالت این شیوه ۱۲ درصد به افزایش باران کمک می‌کند که روش متداول و به‌صرفه در تأمین منابع آبی نیست و برخی آسیب‌های دیگر را نیز بر جای می‌گذارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر