وزارت علوم زمین‌های مازاد دولتی را تحویل نمی‌دهد

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: تا کنون ۷۰۰۰ هکتار زمین مازاد دولتی را برای طرح نهضت ملی مسکن شناسایی کرده‌ایم که ۵۰۰ هکتار تخصیص یافته است اما برخی دستگاه‌ها مقاومت‌هایی دارند؛ مثلا زیرمجموعه‌های وزارت علوم و بخش‌های دانشگاهی می‌گویند طرح‌های توسعه‌ای دارند و زمین‌ها را به وزارت راه و شهرسازی نمی‌دهند.

وزارت علوم زمین‌های مازاد دولتی را تحویل نمی‌دهد

به گزارش مملکت آنلاین، علیرضا فخاری در نشست خبری حوزه مسکن وزارت راه و شهرسازی به مناسبت هفته دولت ۱۴۰۱ اظهار کرد: طبق ماده ۱۰ قانون جهش تولید و تامین مسکن موظف هستیم اراضی دولتی که مازاد بر نیاز است برگردانیم و در اجرای طرح نهضت ملی مسکن مورد استفاده قرار دهیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت اختصاص زمین‌های دولتی به پروژه نهضت ملی مسکن گفت: اراضی دولتی در طول سالیان گذشته بر اساس طرح‌ها و برنامه‌های توجیه‌پذیر، مراحل تصویب را گذرانده و در اختیار دستگاه‌ها قرار گرفته است. اما بعد از گذشت سال‌ها و عدم امکان تامین منابع مالی یا تغییر طرح‌ها جزو باقی‌مانده زمین‌هایی است که روی آن طرح اجرا نشده است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن خاطرنشان کرد: موضوع بازگرداندن اراضی مازاد دولتی، یک امر غافلگیرکننده بود که بعد از قانون جهش تولید و تامین مسکن اتفاق افتاد.

فخاری با اعلام این خبر که تا کنون ۵۰۰ هکتار از اراضی دولتی به پروژه نهضت ملی مسکن اختصاص یافته است گفت: در حال حاضر ۷۰۰۰ هکتار اراضی متعلق به بخش‌های مرتبط با دولت شناسایی شده که ۵۰۰ هکتار آن تخصیص پیدا کرده است. با توجه به تذکر جدی رییس‌جمهور برای مابقی اراضی، به دنبال این هستیم که آنها را به دولت برگردانیم.

وی تصریح کرد: مقاومت‌هایی از سوی دستگاه‌های مختلف در بازگرداندن زمین‌های دولتی صورت می‌گیرد؛ با توجیهاتی از این قبیل که  در برنامه‌های آتی ما قرار دارد و در اولین فرصت ممکن، طرح‌ها را اجرا می‌کنیم. این توجیهات به نظر من قابل پذیرش نیست و باید این بخش از اراضی را به طرح نهضت ملی مسکن برگردانند.

فخاری در پاسخ به این سوال که کدام دستگاه‌ها همکاری بیشتری در تخصیص اراضی داشته‌اند بیان کرد: دستگاه‌هایی که کمک کردند بیشتر در حوزه‌های مربوط با صنایع بود که به شکل محدود این همکاری صورت گرفت. عمده دستگاه‌هایی که با آنها مشکل داریم مربوط به وزارت علوم و بخش‌های دانشگاهی هستند. اینها طرح‌های توسعه‌ای در گذشته داشته‌اند که اعلام می‌کنند امکان واگذاری زمین به وزارت راه و شهرسازی را ندارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر