۷۰ درصد گردش کالایی شناسه‌دار شد

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه در حال حاضر برای حدود ۷۰ درصد گردش کالایی و تجاری در اقتصاد کشور شناسه صادر شده، گفت که از اول مهر به تدریج شناسه‌های تخصصی در فاکتورها، ملاک سازمان امور مالیاتی در سامانه مودیان خواهد بود.

۷۰ درصد گردش کالایی شناسه‌دار شد

به گزارش مملکت آنلاین، امید قالیباف گفت: در حال حاضر از ۱۵ هزار سرفصل کالایی برای ۳۰۰۰ سرفصل، شناسه صادر شده است. این ۳۰۰۰ سرفصل حدود ۷۰ درصد گردش کالایی و تجاری در اقتصاد کشور را شامل می شود.

وی درباره زمان پایان شناسه‌دار کردن کالاها نیز گفت: تکمیل این طرح به چند عامل وابسته است. اول اینکه دستگاه‌های دیگر هم باید پای کار بیایند، چرا که این طرح فقط به وزارت صمت مربوط نیست. مثلا کالاهای سلامت پایه مثل دارو و تجهیزات پزشکی در حال حاضر الزامی برای درج شناسه کالا در زمان ثبت سفارش ندارند و وزارت خانه مربوطه باید این الزام را ایجاد کند تا فرآیند شناسه کالا تکمیل شود.

همچنین به گفته سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت لازم است مشوق هایی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شود

وی از دو برابر شدن سرعت صدور شناسه کالا خبر داد و گفت: در گذشته روزی ۱۰۰۰ شناسه کالا صادر می شد، اما الان روزی ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ شناسه کالا صادر می شود.

وضعیت شناسه ها در سامانه مودیان

قالیباف درباره سامانه مودیان نیز گفت: بر اساس توافق با سازمان امور مالیاتی شناسه عمومی ملاک کار قرار گیرد و فاکتورها بر اساس شناسه عمومی صادر شود، اما از گام دوم و ابتدای مهر ماه فرآیند جایگزینی شناسه های تخصصی به جای شناسه های عمومی آغاز خواهد شد و به تدریج شناسه های تخصصی در فاکتورها ملاک سازمان امور مالیاتی خواهد بود.

شناسه کالا چیست؟

آئین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا موضوع ماده (۱۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اواخر شهریور ماه ۱۳۹۵ از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، برای اجرا ابلاغ شد. ماده ۲۰ این آئین‌نامه مسئولیت اجرای آن‌ را به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول کرده و طبق ماده ۱۲ آن وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) موظف است "امکان ثبت شناسه رهگیری و دریافت گواهی الکترونیکی را در سامانه جامع تجارت فراهم کند و یکتا بودن شناسه‌های رهگیری را در سطح تمامی کالاهای مشمول، تضمین کند". 

طبق گفته‌های مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت، شناسه کالا یک شناسه کلی برای کالا است و کد رهگیری، بارکدی است که مشخص می‌کند کالا در کدام کارخانه، چه روز و ساعتی و چگونه تولید شده است. درباره کالاهای وارداتی نیز شناسه کالا مبدا آن را مشخص می‌کند و می‌تواند تا حد زیادی جلوی کالای قاچاق را بگیرد؛ اما به نظر می‌رسد در بعضی بخش‌ها از جمله لوازم خانگی به اندازه کافی اثربخش نبوده و برخی کارشناسان معتقدند حلقه مفقوده مبارزه با کالای قاچاق نظارت در سطح عرضه است.

در راستای همین قانون، از فروردین امسال، طرح مقابله با کالای قاچاق و تقلبی در بخش لوازم یدکی آغاز و مقرر شد از پایان اردیبهشت ماه این طرح در بخش لوازم خانگی و بعد به ترتیب در حوزه محصولات دخانی، آرایشی و بهداشتی و پوشاک اجرا شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر