برای تحقق سند اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها تلاش ویژه‌ای صورت گیرد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان و عدم نظارت و توجه به مشکلات و دغدغه‌های انجمن‌های علمی و سایر تشکل‌ها را تنش‌زا خواند و افزود: بسیاری از معضلات فرهنگی و اجتماعی دراثر بی‌توجهی به مشکلات انجمن‌های علمی و تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها به وجود می‌آید و وظیفه‌ی ما در دانشگاه‌ها صرفاً تولید علم و فناوری نیست؛ بلکه باید در راستای تحقق سند اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها تلاش ویژه‌ای داشته باشیم.

برای تحقق سند اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها تلاش ویژه‌ای صورت گیرد

به گزارش مملکت آنلاین، عبدالحسین کلانتری روز دوشنبه، نهم خرداد ماه، در اولین اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که در دانشگاه تبریز و با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، اظهار کرد: همه گیری ویروس کرونا، تأثیر زیادی در عرصه‌های فرهنگی، ‌اجتماعی و سیاسی کشور علی‌الخصوص دانشگاه‌ها گذاشته‌است و موجب تغییر زیست دانشگاهی و دانشجویی نیز شده‌است.

وی ادامه داد: باید قبول کنیم نابسامانی زیادی در فضای رسانه‌ای و مجازی دانشگاه‌ها وجود دارد و توان بالای رسانه‌ای جریان‌های معاند نیز بسیار زیاد است. ضمن آنکه برای حضور دانشجویان در فضای مجازی، آمادگی توانایی و برنامه‌ریزی لازم را نداشتیم که برای حل این‌موضوع با تدبیر وزیر محترم، مجموعه‌ای را در معاونت فرهنگی وزارت ایجاد کردیم تا مشکلات فضای مجازی و رسانه‌ای دانشگاه‌ها را سامان‌دهی و حل کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تحقیقات و فناوری تاکید کرد: دانش‌آموزانی که در طول دوران کرونا از محیط واقعی مدارس دور بودند، از طریق تحصیل در فضای مجازی وارد محیط دانشگاهی شدند که با کاهش کیفیت نظم در آموزش در دوران کرونا نیز مواجه بودیم و این امر موجب افت ارزش تحصیلات نیز شده‌است.

وی با اشاره به سیاست فرهنگی دولت گذشته خاطرنشان کرد: متأسفانه باید بگوییم رها شدگی فرهنگی جزو شعارهای دولت قبل بود و ریل‌گذاری‌های انجام‌شده دانشگاه را به این سمت سوق داد؛ لذا در این فضا احیای هویت دانشگاهی و دانشجویی مهم‌ترین کاری‌ است که باید انجام دهیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد: ضعف در رصد و پایش داشبورد مدیریتی کلان و متداوم موضوعات فرهنگی و اجتماعی مختلف موضوع مهم دیگری است و ما متأسفانه به‌غیر از مواردی که در سازمان دانشجویان پوشش داده می‌شود، شاخصه‌های کلان فرهنگی دیگری نداریم.

کلانتری تأکید کرد: متأسفانه بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی‌اجتماعی دانشگاه‌ها مبتنی بر مخاطب‌شناسی و روش‌های کهن صورت می‌گیرد و برنامه‌های تکراری برای مخاطبان تکراری که از این برنامه به آن بنا منتقل می‌شوند، اجرا می گردد، لذا باید مخاطب‌شناسی جدی در اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم.

وی همچنین گفت: ضعف در حمایت از فعالیت‌های دانشجویی در فضای دانشگاه‌های ما حاکم است و رؤسای دانشگاه‌ها باید تمرکز ویژه‌ای بر روی شوراهای فرهنگی دانشگاه داشته باشند، اما متأسفانه بعضی از رؤسای دانشگاه‌ها، کارکنان سطح پایین خود را به قسمت‌های فرهنگی انتقال می‌دهند؛ درحالی‌که بخشهای فرهنگی، ارتباط نزدیک و زیادی با دانشجویان دارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تحقیقات و فناوری تاکید کرد: تا زمانی‌که توجه ویژه‌ای به تمامی ارکان تشکیل‌دهنده دانشگاه‌ها، یعنی اساتید، دانشجویان، کارکنان و مدیران نداشته باشیم، نمی‌توانیم فضای مناسب سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم.

وی، تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان و عدم نظارت و توجه به مشکلات و دغدغه‌های انجمن‌های علمی و سایر تشکل‌ها را تنش‌زا خواند و افزود: بسیاری از معضلات فرهنگی و اجتماعی دراثر بی‌توجهی به مشکلات انجمن‌های علمی و تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها به وجود می‌آید و وظیفه‌ی ما در دانشگاه‌ها صرفاً تولید علم و فناوری نیست؛ بلکه باید در راستای تحقق سند اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها تلاش ویژه‌ای داشته باشیم.

کلانتری در پایان تاکید کرد: رؤسای دانشگاه‌ها نباید فرهنگ را تنها در ابلاغیه و پیوست خلاصه کنند، بلکه فرهنگ، هسته و ذات دانشگاه را تسکین می‌دهد و همچنین نیازی به تدوین سندهای فرهنگی دیگری نیست، چراکه سند اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها بسیار ذی‌قیمت و باارزش است و جلسات کارشناسی زیادی برای تدوین این سند برگزار شده‌ است.

انتهای پیام/

ارسال نظر