تابستان خاموشی نخواهیم داشت

سخنگوی صنعت برق گفت: تمام تلاش وزارت نیرو بر این است که مشکلات احداث نیروگاه‌ها را در کوتاه مدت برطرف کند تا در زمان مقرر و در تابستان سال جاری در مدار تولید قرار گیرند و از این طریق بتوانیم برق بیشتری برای مشترکان در سال جاری تامین کنیم.

تابستان خاموشی نخواهیم داشت

به گزارش مملکت آنلاین، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق درباره صحبت‌های اخیر معاون اول رییس جمهوری و همکاری وزارت نیرو با بانک‌های عامل در توسعه زیرساخت نیروگاه‌های برق به منظور پیشگیری از قطعی برق در دوران اوج مصرف فصل گرما گفت: اگرچه احداث نیروگاه امری زمان‌بر است اما تلاش ما این است تا نیروگاه‌هایی را قبلا در برنامه بوده و یا جدیدا در برنامه قرار گرفته‌اند، با ااقداماتی برای قرار گرفتن در مدار تولید برق تسریع ببخشیم. 

وی افزود: از جمله اقدامات ما در این راستا احداث یک واحد ۱۸۳ مگاواتی در سمنان است که توسط بخش صنعت انجام می‌شود و برای اولین بار یک رکورد کوتاه مدت‌تری را به ثبت می‌رساند و البته این موضوع را باید در نظر گرفت که زیرساخت آن فراهم بوده و ما از سازنده نیروگاه درخواست کرده‌ایم که اقداماتی را برای تامین تجهیزات و همچنین نصب و اجرا انجام بدهد تا زودتر در مدار تولید قرار بگیرد.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه برای سال جاری تا پیش از آغاز دوران اوج مصرف تا ۶ هزار مگاوات افزایش ظرفیت از طریق احداث نیروگاه‌های جدید یا ارتقای نیروگاه‌های موجود برنامه‌ریزی کرده بودیم، توضیح داد: خوشبختانه تا به امروز اقدامات مناسبی انجام گرفته و ان شا الله نیروگاه‌ها بر اساس برنامه زمان‌بندی شده در مدار قرار خواهند گرفت و تلاش وزارت نیرو بر این است تا مشکلاتی را که بر سر احداث این نیروگاه‌ها وجود دارد برطرف کند تا در زمان مقرر در تابستان در مدار تولید باشند و بتوانیم برق بیشتری در سال جاری تامین کنیم. 

وی در پاسخ به این سوال که از برنامه‌های در نظر گرفته شده چه اندازه را قابل تحقق می‌دانید؟ عنوان کرد: از ۶ هزار مگاوات، ۴۲۰۰ مگاوات را برای نیروگاه‌های حرارتی در نظر گرفته‌ایم و ۱۱۱۳ مگاوات به ارتقای نیروگاه‌های موجود مربوط می‌شود که به چهار روش از جمله سیستم‌های خنک کننده هوای ورودی و یا ارتقای واحد نیروگاهی انجام می‌شود؛ همچنین ۵۰۰ مگاوات هم به نیروگاه‌های تجدیدپذیر مربوط و جمع آنها ۶ هزار مگاوات می‌شود.

رجبی مشهدی در پاسخ به این سوال آیا این ۶ هزار مگاوات تا پیش از آغاز اوج مصرف برق قابل تحقق است، توضیح داد: ما تا قبل از اوج مصرف بخشی از این ظرفیت را آماده خواهیم کرد اما در دوره تابستان کل این ظرفیت را آماده سازی خواهیم کرد. 

وی درباره جلوگیری از خاموشی‌های احتمالی تابستان با توجه به ظرفیت‌های اشاره شده گفت: ما با یک ناترازی بیش از ۱۰ هزار مگاواتی روبرو هستیم که سال گذشته این عدد حدود ۱۵ هزار مگاوات بود و بخشی از آن را توانسته‌ایم با احداث نیروگاه‌های جدید جبران کنیم و بخشی را هم از طریق تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی جبران کرده‌ایم.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: این در شرایطی است که ذخایر آب ما نسبت به سال گذشته حدود ۸.۵ درصد کمتر است اما تلاش بر این است تا بتوانیم برق بیشتری از نیروگاه‌های برق‌آبی بگیریم که تاکنون هم به خوبی عمل شده ولی قطعا نیازمند آن است که مشترکان پرمصرف خانگی در ساعت‌های اوج مصرف همکاری کنند و به هر حال برنامه‌ریزی وزارت نیرو بر این مبناست که هیچ خاموشی خانگی نداشته و قطعا در این صورت جدولی هم برای کمبود تولید منتشر نخواهد شد. 

وی با درخواست از شهروندان پرمصرف عنوان کرد: در اینجا از کسانی که مصرف برق آنها بیش از ۲۰ تا ۵۰ برابر مشترکان متعارف است درخواست می‌کنیم که مصرف را به حدود الگوی مصرف برسانند و یا بخشی از برق خود را از طریق نیروگاه‌های خورشیدی تامین کنند و در عین حال از بهینه سازی مصرف استقبال کنند تا مشکلی در این باره نداشته باشیم. اراده وزارت نیرو بر این است که امسال ان شا الله با همکاری همه مشترکان و برنامه‌های تدارک دیده شده از سمت وزارتخانه بدون خاموشی بگذارنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در پاسخ به این سوال که آیا عدم خاموشی مشترکان خانگی به معنای قطعی برق صنایع تولیدی است؟ تصریح کرد: ما دو برنامه برای صنایع داریم؛ یکی آنکه از تعطیلاتی که معمولا سالیانه برای بروز رسانی تجهیزات دارند، آن را منطبق با زمان اوج مصرف کنیم که هم برای این مساله تشویقی در نظر گرفته‌ایم و هم می‌توانیم از نظام جابجایی بار استفاده کنیم به این مفهوم که صنایع ساعات اوج مصرف را کاهش بدهند و آن را به ساعت‌هایی موکول کنند که ما امکان تامین آن را داریم. 

وی با تاکید بر اینکه این بدان معنا نیست که برق صنایع قطع شود و این تعاملی دو طرفه است که ما بتوانیم به صنایع انرژی مورد نیاز را تحویل بدهیم، افزود: در چنین شرایطی امکان تامین برق سایر مشترکان هم فراهم خواهد شد. 

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه حدود ۲۷ هزار مگاوات بار سرمایشی و دستگاه‌های خنک کننده در تابستان است، تاکید کرد: این بار در بخش‌های مختلف برای تابستان به کار گرفته می‌شود که حدود ۴۰ درصد مصرف برق ایران و حدود مصرف ۵ کشور همسایه است که اگر قرار به تامین آن باشد، بدون همکاری مشترکان کاری بسیار سخت خواهد بود. 

رجبی مشهدی در پاسخ به این سوال که وضعیت صادرات برق در تابستان چطور خواهد بود؟ توضیح داد: صادرات برق مطابق قراردادهایی که ما داریم، در حال تامین است ولی در حال حاضر میزان واردات کشور به گونه‌ای تنظیم شده که بتوانیم واردات بیشتری نسبت به صادرات داشته باشیم تا تامین برق را در ساعت‌های اوج مصرف انجام دهیم. 

وی درباره جریمه خاموشی ادارات و سازمان‌ها در فصل تابستان عنوان کرد: یکی از اقدامات ویژه برای کاهش مصرف مربوط به بخش اداری است و بر این اساس مصوبه‌ای را از هیات وزیران درخواست کرده‌ایم که در صورت تصویب اجرایی خواهد شد تا استانداران اختیارات اجرایی برای شروع به کار ادارات داشته باشند چرا که اگر که ساعات اداری قدری زودتر آغاز و به پایان برسد، این به ساعت اوج مصرف کمک خواهد کرد. 

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق با بیان اینکه میزان مصرف ادارات را با سلسله اقداماتی به ۵۰ درصد مصرف متعارف می‌رسانیم، گفت: این مساله هم در دستور کار قرار دارد و ما در سال جاری علاوه بر سیستم‌هایی که از قبل برای پایش داشتیم، پیش‌بینی کرده‌ایم که کنتورهای هوشمند هم امکان رویت لحظه‌ای را فراهم کنند و در صورتی که ادارات مطابق قاعده رعایت نکنند حتما قطع برق آنها در دستور کار خواهد بود البته با توجه به آموزش‌هایی که داده می‌شود به نظر می‌رسد دستگاه‌ها رعایت کنند و علاوه بر آن اگر مولد برقی در اختیار دارند، در ساعات اوج مصرف آن را به کار بگیرند تا بخشی از مصرف برق ادارات از این طریق تامین شود.

رجبی مشهدی در پاسخ به این سوال که طی یک سال گذشته استفاده از این انرژی‌های تجدیدپذیر چه اندازه توسعه یافته است؟ گفت: برنامه مفصلی برای توسعه تجدیدپذیرها در دولت سیزدهم برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه کلید خورده و تقریبا ۸۸۰ مگاوات ظرفیت منصوب نیروگاه‌های تجدیدپذیر ماست و همکاران ما در ساپکو توانسته‌اند مجوز آن را برای استفاده از ماده ۱۲ که همان صرفه جویی سوخت است دریافت کنند تا پس از بهره‌برداری از نیروگاه هزینه‌های سرمایه‌گذاری از محل صرفه جویی سوخت جبران یا تامین شود که استقبال خیلی خوبی هم از آن شده است.

سخنگوی صنعت برق در پایان خاطرنشان کرد: در نظر داریم تا این رویکرد را در نیروگاه‌های برق‌آبی هم به کار بگیریم و قطعا نیروگاه‌های تجدیدپذیر شتاب توسعه بسیار خوبی خواهد گرفت و تا پایان تابستان ۱۴۰۱ حدود ۴۰۰ مگاوات به ظرفیت فعلی افزوده خواهد شد. 

انتهای پیام/

ارسال نظر