۳۲میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض فرسایش خاک

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ضمن بیان اینکه ۳۲ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض فرسایش خاک هستند، اظهار کرد:تا کنون اقدامات زیادی جهت بیابان‌زدایی انجام شده است اما همچنان برنامه‌های جدی و جدیدتری برای مدیریت نیاز است و در این مناطق با توجه به تابش زیاد خورشید و گستردگی مناطق، ایجاد نیروگاه خورشیدی ایده بسیار مناسبی است.

۳۲میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض فرسایش خاک

به گزارش مملکت آنلاین، مسعود منصور در جلسه انعقاد تفاهمنامه میام سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی اظهار کرد: ۸۳درصد وسعت کشور شامل خاک،آب و پوشش گیاهی می‌شود که در حوزه مدیریتی سازمان منابع طبیعی است و با توجه به شرایط کشور و اهمیت این منابع طبیعی مدیریت پایدار و گسترده‌ای مورد نیاز است.

وی افزود: برای حفظ دو منبع آب و خاک باید تمام تلاش و همت خود را به کار گیریم و طبق فرمایش مقام معظم رهبری در  ۱۵ اسفندماه که به حفظ آب و خاک و استفاده از انرژی خورشیدی در عرصه‌های طبیعی تاکید کردند باید در مسیر محافظت از این منافع گام برداریم.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به این‌که حدود ۳۲ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض فرسایش خاک هستند و این مناطق باید شناسایی و حفاظت شوند، اظهار کرد: تا کنون اقدامات بسیاری همچون نهالکاری در زمینه بیابان‌زدایی انجام شده است اما این عرصه برنامه‌های جدی و جدیدتری را می‌طلبد. تلاش کردیم که مدیریت منابع طبیعی و بیابانی را تغییر دهیم.

منصور ادامه داد: مناطق بیابانی بسیار گسترده هستند و با توجه به تابش زیاد نور خورشید در کشور ما ایده بیابان‌زدایی و احداث نیروگاه خورشیدی در مناطق بیابانی یک ایده منطقی است و خوشبختانه استفاده از این انرژی‌ها را سالیان سال است که در دستورکار داریم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به تفاهمنامه امضا شده میان این سازمان و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق گفت: این تفاهمنامه یک چارچوب کلی است و از نقطه شروع انعقاد قرارداد باید جدی پیگیری شود و اینکه صرفا تفاهمامه امضا شود ولی نتیجه مطلوب دریافت نشود، جلوه خوبی ندارد و اراضی مشخصی که برای  نیروگاه خورشیدی در نظر گرفته شده است باید بررسی شود که تا چه میزان به بهره برداری رسیده است.

منصور در پایان در زمینه فرهنگ‌سازی برای ایجاد نیروگاه خورشیدی اظهارکرد: در سازمان عرصه‌ای به وسعت ۶ هکتار وجود دارد که باید به صورت نمادین نیروگاه کوچکی در این بخش برای فرهنگ‌سازی ایجاد شود و امیدواریم که این تفاهم‌نامه موجب حفظ منابع طبیعی و تولید انرژی باشد و افتخار نظام جمهوری اسلامی را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر