بهره برداری تجاری از درختان سرپا ممنوع است

سرپرست معاونت امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به ممنوعیت بهره‌برداری تجاری از درختان گفت: بهره برداری فقط از درختان باد افتاده، شکسته و بیمار با مجوز سازمان منابع طبیعی امکان پذیر است.

بهره برداری تجاری از درختان سرپا ممنوع است

به گزارش مملکت آنلاین، نقی شعبانیان در جریان نشست خبری امروز در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری درباره موضوع هیزم و طرح تنفس خاطر نشان کرد: در برنامه پنج ساله ششم بهره‌برداری تجاری از درختان سرپا ممنوع شد و قرار بود در سه سال اول بهره برداری فقط از درختان باد افتاده، شکسته و بیمار با مجوز سازمان منابع طبیعی باشد. از سال چهارم هم با طرح جایگزین این کار انجام شود.

وی افزود: مجوز هیزم فقط برای استفاده روستایی است. در سال ۹۹ در جنگل‌های شمال ۱۱ هزارو ۱۷۷ متر مکعب مجوز هیزم فقط برای مصارف روستایی صادر شد و در سال ۱۴۰۰ هنوز آمار دقیقی تهیه نشده است‌.

شعبانیان با اشاره به طرح تنفس اظهارکرد: این طرح الان برای یک میلیون و ۱۴۷ هزار هکتار آماده شده، به تصویب مراجع فنی رسیده و از سال ۱۴۰۱ در استان‌های شمالی قابل اجراست. طرح تنفس به مدت پنج سال اجرا خواهد شد. به عنوان فاز اول مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی شناخته می‌شود و پس از آن در راستای همین فاز طرح‌های تفصیلی آماده و اجرا می‌شوند.

نقشه جدید پوشش گیاهی کشور با دقت بیشتری تهیه شده است

در ادامه رضا بیانی - قائم مقام معاونت امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری - با اشاره به نقشه جدید پوشش گیاهی کشور گفت:  نقشه‌ای که دهه ۸۰ تهیه شد با قدرت تفکیک ۳۰ متر در ۳۰ متر بود؛ در حالی که نقشه جدید ما که از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ تهیه شده ۱۰ متر در ۱۰ متر از پوشش گیاهی کشور تهیه شده است. در دهه ۸۰ تصویر آلمانی هاردکپی بود که از یک شرکت در آلمان خریداری شد.

وی اضافه کرد: جنگلکاری ما به ۱.۵ میلیون هکتار افزایش یافته و دقت نقشه بالاتر رفته است و در مجموع به ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل اراضی جنگلی بیشه‌زار رسیده‌ایم. کل محدوده جنگل افزایش یافته اما در ترکیب جنگل در محدوده‌های اف یک افزایش اف دو کاهش داشته است. نسبت به دهه ۸۰ جنگلکاری  ۶۰۰ هزار هکتار افزایش یافته است. ما باید نسبت به بهبود کیفیت و کمیت پوشش گیاهی کوشا باشیم. اختلافی هم که وجود دارد به علت تغییر مقیاس است.

بیانی تصریح کرد: در بحث معیار نیز یکی از معیارهای جهانی  معیار فائو است که جنگل‌های بالای ۱۰ درصد پوشش گیاهی را مد نظر قرار می‌دهد. بر اساس تعریف ملی نیز  ۵ تا ۱۰ درصد پوشش  گیاهی است و ما بر اساس آن تقسیم بندی کردیم و یک تا ۵ درصد را نیز به عنوان اراضی احیایی در نظر گرفتیم. اراضی بالای ۱۰ درصد ما نسبت به سال ۲۰۱۵ از  ۱۰ میلیون و ۴۰۰ به ۱۰ میلیون و ۶۰۰ رسیده است.  

سازمان طبیعی در سال‌های گذشته رویکردی مشارکت پذیر و اشتغال‌زا داشته است

در پایان عبدالرضا بازدار - معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری - درباره مجوز کسب و کار اظهار کرد:  سازمان منابع طبیعی رویکردی مشارکت پذیر و اشتغال زا در زمینه کسب و کار داشته است. در زمینه‌هایی مانند جنگلکاری اقتصادی، زراعت چوب و گیاهان دارویی ما با مردم همکاری کردیم و معتقدیم که  بدون استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی با کمک مردم به نتیجه نخواهیم رسید. همچنین سامانه ملی درگاه کسب و کار سازمان با ۲۹ خدمت شناسه دار قابل ارائه در حال فعالیت است و چهار مورد آن‌ها دارای مجوز است. با توجه به حساسیت دولت روی صدور مجوزها و ضرب الاجل تعیین شده، این چهار مجوز نیز به زودی بارگذاری خواهند شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر