قرار دادن اطلاعات مجرمان حرفه‌ای، خطرناک و سابقه‌دار در اختیار ناجا

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: کلیه مکاتبات قضایی میان مراجع قضایی و ناجا به صورت الکترونیکی بوده و اخیراً هم اتوماسیون تخصصی سازمان پزشکی قانونی به‌صورت مستقیم به ناجا متصل شد و هم‌اکنون در حال اتصال سامانه‌های سازمان ثبت اسناد املاک کشور به ناجا هستیم.

قرار دادن اطلاعات مجرمان حرفه‌ای، خطرناک و سابقه‌دار در اختیار ناجا

به گزارش مملکت آنلاین، محمد کاظمی‌فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در جریان جلسه شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به حضور رئیس عدلیه در جمع فرماندهان ناجا طی هفته گذشته و صدور دستوراتی در این خصوص به ارائه گزارشی از تعامل و ارتباطات الکترونیکی قوه قضاییه و ناجا پرداخت و افزود: در سال گذشته امکان استعلام پلاک انتظامی جهت شناسایی اموال محکومین از ناجا دریافت شد و این امکان در قالب سامانه هوشمند استعلامات مالی در اختیار قضات اجرای احکام قرار گرفت.

وی بابیان این‌که «طی ماه‌های گذشته با همکاری دادستانی کل کشور، کلیه کلانتری‌های سراسر کشور در راستای اجرای ماده ۳۷ آیین دادرسی کیفری، به‌صورت برخط با مراجع قضایی متصل شدند»، گفت: در نتیجه این ارتباط، مردم می‌توانند بدون مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و تنها با حضور در کلانتری‌ها، شکایت خود را ثبت کنند؛ این شکواییه‌ها به دادسراهای مربوطه ارسال می‌شوند و اگر نیاز به ارجاع به ضابط وجود داشته باشد، این فرآیند از همان بستر الکترونیکی صورت می‌گیرد و مجدداً گزارش ضابط نیز در همان بستر به مرجع قضایی واصل می‌شود.

کاظمی‌فرد با بیان این‌که «در حال حاضر ۶۰ درصد کلانتری‌ها از تجهیزات الکترونیکی مناسبی برخوردارند و مابقی کلانتری‌ها فاقد این تجهیزات مناسب هستند»، گفت: در این زمینه مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود.

وی با اشاره به وجود برخی ناهماهنگی‌ها میان دادسراها در برخورد و مواجهه با این نوع شکواییه‌ها، اظهار کرد: دادستانی کل کشور با همکاری مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و ناجا در حال تدوین شیوه‌نامه واحدی در این زمینه است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه همچنین گفت: سرویس اطلاعاتی مجرمین حرفه‌ای، خطرناک و سابقه‌دار را در اختیار ناجا قرار دادیم؛ اخیرا در جلساتی که با پیگیری مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه برگزار شد، مقرر گردید که از این سرویس در قالب دستورالعمل کنترل مجرمین حرفه‌ای استفاده کافی به عمل آید.

کاظمی‌فرد همچنین با اشاره به ایجاد بانک اطلاعاتی مجرمین متواری از سوی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: هم‌اکنون در حال تبادل این بانک اطلاعاتی با ناجا هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر