بالا بودن گوگرد مازوت نیروگاه‌ها / استقبال کم از سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر

مدیر کل دفتر مطالعات فنی، اقتصادی و زیست محیطی سازمان ساتبا با اشاره به گوگرد بالای سوخت مازوت مورد استفاده در نیروگاه‌ها، گفت: برای رهایی از اقتصاد نفتی باید قیمت انرژی در کشور واقعی شود در آن شرایط انرژی‌های تجدیدپذیر جایگاه خود را پیدا خواهند کرد.

بالا بودن گوگرد مازوت نیروگاه‌ها / استقبال کم از سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر

به گزارش مملکت آنلاین، رضا صمدی، امروز (یکشنبه، ۱۰ بهمن‌ماه) در نشست تخصصی «توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در استان اصفهان؛ چالش‌ها و راهکارها» که به همت کنسرسیوم مراکز علمی- پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست و با همکاری پژوهشکده انرژی دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی مصرف سرانه برق است و اگر مصرف انرژی در کشور درست بود، مشترکین را تشویق به مصرف می‌کردیم، چراکه مصرف بالاتر درآمد بالایی برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به شاخص توسعه‌یافتگی و مصرف برق، گفت: باید دید کجا این انرژی مصرف می‌شود، مصرف سرانه برق در بخش خانگی مهم نیست و این انرژی باید در صنعت مورد استفاده قرار گیرد و با توجه به صنعتی بودن اصفهان، تعداد صنایع در این استان بیشتر است.

مدیر کل دفتر مطالعات فنی، اقتصادی و زیست محیطی سازمان ساتبا با بیان اینکه اکنون برق کشور از نیرگاه‌های حرارتی تولید می‌شود که ۷۰ درصد سوخت آنها گاز طبیعی است، افزود: با توجه به اینکه در زمستان مصرف گاز در بخش خانگی بالاست، تامین سوخت گاز نیروگاه‌ها کم می‌شود، بنابراین ناچار می‌شوند که از سوخت مایع و مازوت استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه سوخت مازوت مورد استفاده در کشور گوگود بالایی دارد که موجب آلودگی بالایی می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل کمبود سوخت گاز نیروگاه‌ها، بین قطعی برق و استفاده از سوخت مازوت یکی را  انتخاب کردیم، بنابراین ابتدا از سوخت گازوئیل و بعد از سوخت مازوت استفاده کردیم تا تولید برق داشته باشیم.

صمدی تأکید کرد: ما باید مازوت مورد استفاده کشور را با گوگود پایین تولید کنیم و یا نیروگاه‌های حرارتی مجبور به نصب فیلتر شوند تا میزان آلایندگی این بخش از صنعت کم شود.

وی با اشاره به شرایط پایدار جوی اصفهان و پدیده غالب اینورژن به خصوص در ایام سرد سال و موجود صنایع و شهرک‌های صنعتی در اطراف آن که موجب آلودگی بالایی می‌شود، تصریح کرد: با توجه به این شرایط ناچار به حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر هستیم که از جمله مزایای آن عدم انتشار آلودگی، عدم مصرف سوخت، اشتغال بالا، امنیت انرژی و ... است.

مدیر کل دفتر مطالعات فنی، اقتصادی و زیست‌محیطی سازمان ساتبا درباره خرید تضمیمی برق انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: مطابق مصوبه اردیبهشت سال ۱۴۰۰ در حال حاضر خرید تصمینی برق تجدید پذیر بیست ساله و براساس سه مجوز انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه تا سه سال پیش برای سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپدیر استقبال بیشتری می‌شد، گفت: متأسفانه امروز به دلیل تحریم و افزایش نرخ دلار، هزینه نصب پنل‌های خورشیدی بسیار بالا رفته است.

صمدی اضافه کرد: قیمت خرید انرژی‌های خورشیدی متفاوت بین ۹۶۵، ۷۶۰، ۹۰۰ و ...تومان و سال به سال به صورت پلکانی تغییر می‌کند، همچنین برای جذاب شدن نرخ‌ها، نرخ خرید تضمینی در استان‌های ساحلی و کلانشهرها همچون اصفهان دو برابر است.

وی البته گفت: در حالیکه هر کیلووات برق خورشیدی را ساعتی ۲۴۰۰ تومان خریداری می‌کنیم، اما ناچاریم این انرژی را به مشتری ۲۰۰ و یا ۵۰۰ تومان بفروشیم که این شرایط از نظر اقتصادی به صرفه نیست.

مدیر کل دفتر مطالعات فنی، اقتصادی و زیست محیطی سازمان ساتبا ادامه داد: در حال حاضر یک درصد برق کشور از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌شود، همچنین مزیت نیروگاه‌های خورشیدی این است که در ساعات پیک، تولید انرژی دارند.

وی اضافه کرد: در آذر امسال ۹۴ میلیون کیلووات برق تجدیدپذیر در کشور تولید داشته‌ایم.

صمدی با اشاره به قبوض برق خانگی، اظهار کرد: در راستای توسعه انرژی تجدیدپذیر و برق روستایی، ۱۰ درصد عوارض در قبوض گرفته می‌شود که امسال ۱۹ هزار میلیارد ریال درآمد ساتبا از این بند است، البته با این عدد نمی‌توان نسبت به توسعه انرژی تجدیدپذیر اقدام کنیم.

وی با اشاره به توسعه ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر خورشیدی (۷ هزار مگاوات) و بادی (۳ هزار مگاوات) طی یک برنامه چهارساله در کشور، تأکید کرد: میزان برق تولیدی به طور قطع موجب صرفه‌جویی در سوخت، آب و کاهش هزینه‌های زیست محیطی می‌شود.

مدیر کل دفتر مطالعات فنی، اقتصادی و زیست محیطی سازمان ساتبا با تاکید بر اینکه پیش از این بازگشت سرمایه در سرمایه‌گذاری‌های انرژی تجدیدپذیر سه ساله است، اظهار کرد: اکنون بازگشت سرمایه این انرژی‌ها حدود ۷ تا ۸ سال است، اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نرخ سود بانکی، این مدل سرمایه‌گذاری در کشور زیاد جذاب نیست.

وی همچنین تاکید کرد: اگرچه سوخت فسیلی بهترین موهبت برای کشور است، اما احتراق آن بدترین کار است و از سوی دیگر موجب شده نفتی شدن اقتصاد کشور شده است، بنابراین برای رهایی از اقتصاد نفتی باید قیمت‌های انرژی در کشور واقعی شود در آن شرایط انرژی‌های تجدید پذیر جایگاه خود را پیدا خواهند کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر