اختصاصی مملکت آنلاین/

چاله چوله هایی که تمامی ندارد/ جان مردم در خطر است

آسفالت نامناسب در برخی جاده‌ها و خیابان‌های شهرها در سراسر استان ها به یکی از معضلات مردم تبدیل شده است.

چاله چوله هایی که تمامی ندارد/ جان مردم در خطر است

به گزارش خبرنگار اجتماعی مملکت آنلاین، اگر هر روز با خودرو، موتورسیکلت، دوچرخه و حتی پیاده نیز در شهر و جاده‌ها تردد کنید، حتما به آسفالت‌های نامناسب، چاله‌های ناخوشایند و دست‌اندازهای آزار دهنده روبرو خواهید شد.

آسفالت‌های نامناسب جاده‌ها و خیابان‌های شهری و برون شهری که امروزه به معضل زندگی هر شهروندی تبدیل شده است و حتی سالها کار رسانه‌ای و فشارهای متعدد نیز نتوانسته آن را حل کند.

مشکلات آسفالت‌ در جاده های کشور آنقدر حاد شده است که در سالهای اخیر حتی برخی از نمایندگان مجلس با شعارهایی همچون " نهضت آسفالت " به دنبال جلب افکار عمومی هستند که نشان می دهد حل این معضل تا چه اندازه در زندگی مردم اهمیت پیدا کرده است .

جالب این است که حتی جاده‌های جدیدی که ساخته می‌شوند نیز پس از چند ماه از بهره برداری دچار مشکلاتی در حوزه آسفالت می شوند و نمونه بارز آن را نیز می تواند در کمربندی های کشور دید.

و در مراجعه به سازمان های مربوطه همواره به دلایل و بهانه هایی همچون ، فقدان اعتبار ، عدم برخورداری از قیر مورد نیاز ، نبود مصالح پایه آسفالت و دیگر موارد روبرو می شویم.

می توان گفت : مهم‌ترین علت و ضعف پروژه های عمرانی از جمله راهسازی و آسفالت کشی در بخش نظارت است. نظارت سلیقه‌ای ، عدم نظارت و همچنین نظارت توسط افراد غیر متخصص و متعهد منجر به انحراف و بی کیفیتی در پروژه های عمرانی می شود.

در مورد مسئله آسفالت نیز ضعف نظارت کاملا مشهود بوده و علت آن نیز عدم نظارت متمرکز است و منجر به کاهش کیفیت اجرا می شود.

سپردن پروژه‌های راهسازی به دستگاه‌های مختلف نظارت سلیقه ای را امکان پذیر می کند که نتیجه همان می‌شود که امروز در جاده‌ها و خیابان های منجر به رنج مردم شده است.

البته کیفیت پایین مصالح را نیز می توان از علتهای دیگر مشکلات حوزه اسفالت عنوان کرد.

متاسفانه بسیاری از جاده های درون شهری ما نیز محل عبور و مرور خودروهای سنگین است که آسیب جدی به آسفالت‌ها وارد می‌کند.

مردم همواره از نداشتن امکانات شهری و آسفالت های مناسب در بسیاری از خیابانها و کوچه‌های شهر و بخصوص چاله هایی که وجود دارد گله دارند و مشکل تا جای رسیده که شهروندان به طور مداوم از مسئولان شهر خواسته اند فکری برای حل این مشکل کنند.

بر اساس قانون دولت بخشی از اعتبارات فروش نفت را به عنوان بازآفرینی شهری به شهرداری ها اختصاص می دهد که جنبه حمایتی دارد و شهرداری ها باید بر اساس درآمدهای خود به اصلاح شبکه جاده ای خود بپردازند. که متاسفانه چنین چیزی در واقعیت مشاهده نمی شود. و با بهانه های فاقد ارزش قانونی، مدیران شهری که بهانه های بی جا را دستاویز قرار می دهند به دنبال شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت خود است.

تا زمانی که متولیان امر ارزش واقعی خدمت خود را درک نکنند نه تنها نمی توان شاهد انجام با کیفیت طرح های عمرانی بود، بلکه نظارت زمینه پروژه های عمرانی نیز بی‌اثر است.

بارندگی هایی که پیش رو خواهیم داشت و بخصوص برف با شروع فصل سرما باعث خواهد شد تا چاله های شهر چند برابر و بیشتر نمایان شود تا جایی که کمتر خیابانی در سطح شهر می توان یافت که آسفالت آن بدون چاله باشد.

در صحبتی که با یکی از رانندگان اینترنتی داشتیم عنوان نمود این روزها با توجه به گرانی سرسام اور و تورم کمرشکن و نبود درآمد و هزار مشکل دیگر خیابان ها و وضعیت نامناسبش هم از بزرگترین مشکلات من است زیرا با دراند پایین مجبورم جلوبندی ماشین‌ام را هر 3 ماه یکبار سرویس کنم ، اصلا خیابان ها زیرسازی ندارد هر چند وقت یک بار هم لکه گیری می شود باز دوباره چاله ایجاد می شود، لاستیک ها و کل سیستم موتور ماشینم از بین رفته و نمی دانم باید چه کنم.

در شهر اگر قدمی بزنیم میبینیم که نیازی به داشتن ماشین نیست و با پیاده روی هم میتوان مشکلات زیر ساختی شهر را دید، آسفالت خیابان ها دچار فرورفتگی یا شکستگی شده است، چاله چوله در تمامی مناطق بیداد میکند . دست اندازهای فراوان و موجی بودن خیابان ها علنا دیده می شود اگر این دست اندازها را در مقیاس جاده ها و سرعت بالای خودروها در نظر بگیریم، منشا بسیاری از سوانح رانندگی خواهد بود.

و البته کاملا مشهود است که بی کیفیتی آسفالت ها مختص خیابان ها یا جاده های قدیمی نیست بلکه مسیرهای شهری یا برون شهری که بتازگی روکش آسفالت شده اند، دچار همین نواقص هستند.

برخی کارشناسان معتقدند، نظام ناسالم مالی و مقرراتی پیمانکاری، باعث کاهش کیفیت آسفالت تولیدی و روکش های آسفالت در خیابان ها وجاده های کشور می شود و این مساله در بخش های مختلف، خود را نشان می دهد.

البته این دغدغه ذهنی تنها مربوط به رانندگان نبوده و نیست، بلکه شهروندان را نیز درگیر خود کرده، به طوری که بارها و بارها از این وضعیت ابراز نارضایتی کرده‌اند.

کافیست سوار وسیله نقلیه‌‌ای باشی تا در مسیر مبدأ تا مقصد، بارها و بارها بالا و پایین رفتن خود را در فرورفتگی و برآمدگی خیابان‌ها ببینی، خدا به داد زمانی برسد که سوار اتوبوس شده باشی، شلوغی اتوبوس و فشردگی مسافران یک طرف؛ بالا و پایین رفتن آن به خاطر ناهمواری خیابان‌ها و وضعیت نامناسب آسفالت از طرف دیگر کلافگی را صد چندان خواهد کرد.

اغلب مردم دیگر به این وضعیت عادت کرده‌اند و دیگر اعتراضی به این وضعیت ندارند؛ شاید هم معترض هستند اما وقتی می‌بینند هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد، سکوت را ترجیح می‌دهند.

یکی دیگر از عوامل اصلی کیفیت پایین معابر شهری، کنده کاری خیابان ها و معابر توسط سازمان های مختلف از قبیل آب و فاضلاب، مخابرات و سایر ارگان ها است. این حفاری های مداوم و بی پایان یکی از مهم ترین عوامل تخریب آسفالت خیابان هاست و متاسفانه شهرداری ها در این حوزه دخالت و کارایی چندانی ندارند؛ زیرا مشکل اصلی مربوط به زیرساخت های شهری و عبور بسیاری از تاسیسات از زیر خاک است. با این حال، در این حوزه مشکل اصلی عدم هماهنگی میان این سازمان ها با شهرداری ها است که هنگام حفاری خیابانها زمان تعمیر مجدد آن را افزایش می دهد.

نکته دیگر مربوط به غفلت از معابر فرعی شهر و توجه بیش از حد به معابر اصلی است. شهرداری ها به طور اعم سعی می کنند معابری که بیشتر در معرض دید هستند را همواره در وضعیت ایده آل نگهداری کنند، تا مورد هجمه کمتری از نارضایتی ها قرار گیرند. اما نکته اصلی در اینجاست که صرف بخش عمده ای از بودجه در چند معبر اصلی به هزینه سایر معابر شهر اتفاق می افتد و به لحاظ بودجه ای امکان توجه به سایر معابر را از شهرداری سلب می کند. بنابراین، اولویت بندی معابر و بهبود کیفیت آسفالت معابر می تواند مانع از دوباره کاری های سالانه و صرف هزینه های صرفه جویی شده در معابر فرعی گردد.

در هر حال باید گفت کیفیت نامطلوب آسفالت خیابان‌های اصلی شهری و حتی کوچه‌پس‌کوچه‌های آن محل گلایه مشترک بیشتر افراد است که رفع این مشکل، همت مسئولان شهری را می‌طلبد.

گزارش: فرخنده امیری

انتهای پیام/

ارسال نظر