اختصاصی مملکت آنلاین/

شرط با هم بودن دوری از هم است

برای باهم بودن باید از یکدیگر دوری کنیم/ جدی بگیریم!

شرط با هم بودن دوری از هم است

به گزارش خبرنگار اجتماعی مملکت آنلاین، حدود ده ماهی می‌شود که کووید ۱۹ مهمان ناخوانده خانه هایمان شده و در این مدت نسبتاً طولانی، همه ما به نحوی تحت تاثیر این پاندمی قرار گرفته ایم و سبک زندگی‌مان تغییر کرده است.

نمونه بارز این تغییر و دگرگونی در افزایش بیکاری یا سبک کار کردن ها کاملا مشهود است.

به گفته بسیاری یا بهتر است بگوییم تمامی پزشکان و متخصصین، کرونا در ایران به یک اپیدمی ترسناک تبدیل شده است که وضعیت بحرانی و خطرناکی را در برگرفته است و در این میان باید تا می‌توانیم نگرانی و استرس را از جامعه رفع کنیم و تسلیم این بیماری نشویم .

موج‌های پی در پی کرونا، مشخص نیست درگیری ما با این بیماری را تا کی ادامه خواهد داد.

ترس از جان و از دست دادن عزیزان این روزها در بین نگاه های مردم‌موج میزند در حالی که میتوان با رعایت ساده ترین و راحت ترین پروتکل ها از این بیماری جان سالم به در برد.

رعایت توصیه‌های بهداشتی، رعایت فاصله اجتماعی، زدن ماسک، دست ندادن و کارهای بهداشتی که هیچ هزینه ای برایمان ندارند و میتوان بارعایت آنها به نجات جان عزیزانمان کمک‌کرد ولی ترس و استرس  و نگرانی و بحث در مورد مرگ و میر به یک وسواس فکری برای مردم تبدیل شده است.

 گر چه نظافت و تمیزی جزیی از سبک زندگی ما ایرانیان بوده و است، ولی این موضوع باآمدن کووید ۱۹ حالت افراط به خود گرفته و  گاهی شاهد این موضوع هستیم هر چقدر هم که دستان خود را بشوییم وضدعفونی کنیم  و ماسک بزنیم باز آرامش‌خاطر نداریم و همچنان با وسواس سرسام آوری کارهای روزمره خود را ادامه می‌دهیم.

و در این شرایط نباید فراموش کرد این ویروس نحس، زندگی بسیاری از اقشار جامعه را دگرگون کرده و بابیکاری و تعطیلی بسیاری از مشاغل و تورم روز افزون این روزها توان خرید قشر وسیعی از جامعه را  از بین برده است.

محدود بودن امکانات اقشار محروم برای مقابله با ویروس کرونا را نباید نادیده گرفت. در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت‌ها خرید اقلام ضروری بهداشتی همچون ماسک و الکل برای اقشار محروم جامعه دشوار است.

بحران کرونا باعث فقر بیشتر برخی از اقشار جامعه و از جمله کارگران روزمزد و دستفروشان شده و فقر این اقشار امکان مقابله با ویروس کرونا را کاهش داده است و متاسفانه روزانه شاهد بالا رفتن آمار مبتلایان هستیم.

رفاه اجتماعی ربط بسیاری با مقوله کار دارد و بیکاری بالا یا کار نامناسب شیوع فقر را هم بیشتر می‌کند و از این نقطه نظر که کرونا به شدت بر بازار اشتغال تاثیر گذاشته، فقر هم افزایش یافته است.

بالا رفتن روزانه آمار مبتلایان به کرونا به معنای ضربه بیشتر به بازار کار است، و در این شرایط می توانیم امیدوار باشیم با محدودیت های اعمال شده در چند روز گذشته و تعطیلی و رعایت شدید پروتکل ها، اقدامات جبرانی صورت گیرد.

یکی از مهمترین رخدادهایی که این روزها در سرتاسر کشور میتوان به وضوح مشاهده کرد توجه بیشتر به بهداشت فردی و اجتماعی است به گونه‌ای که این روزها بیشتر مردم با ماسک‌ روی صورت و دستکش‌های پلاستیکی به دست در فضای جامعه ظاهر می شوند. آن هم فقطدرصورت لزوم و کار اجباری.

مردم برای جلوگیری از شیوع کرونا، روزانه چندین مرتبه و با حساسیت زیاد دستان خود را شست و شو می‌دهند و هر بار که سطوح و وسایل اطراف خود را دست می‌زنند با الکل و محلول‌ ضدعفونی می کنند.

این روزها رفت و آمدهای خانوادگی متوقف شده وحتی مراسم‌های شادی به تعویق افتاده و همه به فکر سلامتی خود و خانواده‌هایشان هستند و به این مهم پی برده اند که شرط با هم بودن دوری از کنار هم بودن است.

نباید این موضوع را هم نادیده گرفت که وظیفه مادران در این شرایط دو چندان شده و  به وظایفشان افزوده شده چرا که باید هم به کودکانشان در خانه آموزش دهند هم از تنبلی و یکجا نشینی آنها جلوگیری کنند و هم بتوانند کودکان را در خانه نگه دارند زیرااین روزها و با طولانی شدن همه گیری این ویروس کودکان هم برای بیرون رفتن از خانه خیلی بهانه‌گیری می‌کنند.

اما با وجود این شرایط سخت مردمان سرزمینمان همچنان امیدوارند و سخت در مقابل این ویروس مقابله میکنند و میدانند که روزهای خوب خواهد آمد.

یادداشت: فرخنده امیری

انتهای پیام/

ارسال نظر