تاکید رئیس کل محاکم تهران بر استفاده از مجازات جایگزین حبس

رئیس کل محاکم تهران با تاکید بر سیاست کاهش جمعیت کیفری و استفاده از مجازات جایگزین حبس گفت: تا آن‌جا که ممکن است و پرونده اجازه می‌دهد از مجازات جایگزین حبس استفاده شود.

تاکید رئیس کل محاکم تهران بر استفاده از مجازات جایگزین حبس

به گزارش مملکت‌آنلاین، یحیی جعفری با حضور در جمع قضات مجتمع قضایی قدس ضمن عرض تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان با اقتباس از حدیثی از اباعبدالله (ع) درباره‌ این‌که «مراجعات مردمی و حوائج مردم به ما نعمت الهی است» فزود: نباید خسته شویم و باید قدر این نعمت و خدمتگزاری به مردم را بدانیم و از این امتحان الهی سربلند و باافتخار بیرون بیاییم و شکر نعمت را بجا آوریم.
وی با اشاره به سیاست‌ها و برنامه‌هایی که قوه قضاییه و دادگستری استان تهران در دوره تحول دارد، اظهارداشت: کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و استفاده از مجازات جایگزین حبس تا آن‌جا که ممکن است و پرونده اجازه می‌دهد از مجازات جایگزین حبس استفاده شود.
جعفری اضافه کرد: کارشناسی‌هایی که درباره اجرا مجازات حبس انجام شد حاکی از این است که ما را به اهداف اجرای مجازات حبس که یکی از آن‌ها اصلاح متهم است چندان نزدیک نکرده است ولی این به این معنی نیست که ما از امنیت جامعه غافل باشیم.
 وی گفت: پرونده‌ها را باید دقیق بررسی کنیم و هرجا که لازم است و تشخیص دادیم که مجازات حبس قانونی در برقراری امنیت جامعه موثر است،  محکم برخورد کنیم.
رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران ادامه داد: از دیگر برنامه‌های قوه قضاییه رسیدگی به پرونده‌های مسن، کاهش زمان رسیدگی و رفع اطاله دادرسی در رسیدگی‌ها است که در اولویت سیاست‌های ستاد محاکم تهران قرار داد و به جد تعقیب می‌شود.
جعفری با بیان این‌که مراجعان به دستگاه قضا حقوقی دارند و آن‌ها تشکیل دهنده پرونده‌ها هستند و ما باید پاسخگوی مردم باشیم خاطرنشان کرد: امیدوارم شاهد روزی باشیم که مردم به حداقل‌های امور حقوقی از قبیل افت در تنظیم قرارداد و سایر فعالیت‌های اقتصادی با انجام مشاوره‌های مناسب دسترسی داشته باشند و ما شاهد ورودی پرونده‌های کمتری باشیم ولی در اکنون متاسفانه با حجم گسترده‌ای از ورودی پرونده‌ها روبه‌رو هستیم که کار جهادی ما را می‌طلبد.
در پایان این نشست از تعدادی از همکاران اداری این مجتمع قضایی، به مناسبت روز کارمند توسط رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران تقدیر شد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر