انصاری: ۴۵ هزار نفر در دستگاه های اجرایی استخدام می شوند

رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: حقوق کارکنان دولت در اسفند ماه سال گذشته، ترمیم مناسبی شده است.

انصاری: ۴۵ هزار نفر در دستگاه های اجرایی استخدام می شوند

به گزارش مملکت‌آنلاین، تازه‌ترین تحولات نظام اداری و استخدامی کشور دیشب ۳۰ مرداد ماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور جمشید انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور مورد بررسی قرار گرفت.

انصاری با اشاره به اینکه یک سری ساختار‌هایی را در سطح مراکز کشور مانند وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی داریم گفت: ۳۰ وزارتخانه و دستگاه اصلی در کشور داریم و حدود ۸۵۰ موسسه و سازمان داریم که زیرمجموعه وزارتخانه‌ها هستند.

او با بیان اینکه ۴۲ موسسه زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری اداره می‌شوند افزود: ۱۹ صندوق بازنشستگی داریم. کارکنان دولت دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در سراسر کشور مشغول ارائه خدمات به مردم هستند. در کشور ۱۳۰۵ شهرداری و ۳۷ هزار و ۸۰۰ دهیاری داریم که آن‌ها خدماتی را به مردم ارائه می‌دهند که مجموعاً نظام اداری کشور را تشکیل می‌دهند.

انصاری با اشاره به اینکه نظام اداری کشور مجموعه‌ای از قوانین اداری و نظام‌های مدیریتی است گفت: در نظام اداری کشور هیچ اتفاقی نمی‌افتد مگر اینکه قانون مشخص داشته باشد و یا ضوابط مشخصی را هیئت وزیران تعیین کرده باشند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به مسیر ارتقای شغلی نیرو‌ها ادامه داد: همه این مسیر بر اساس ضوابطی است که ابلاغ شده و ارزیابی عملکرد هم نیز بر همین اساس است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: ۴۷ هزار و ۳۸۷ پست مدیریتی داریم که نسبت به متوسط کارشناسان در سطوح مختلف حداکثر ۵۰ درصد اضافه حقوق دریافت می‌کنند. متوسط حقوق کارشناسان ما شش میلیون تومان است و متوسط دریافتی بالاترین سطح مدیران ما حدود ۹ میلیون تومان است.

او افزود: متوسط حقوق کارکنان دولت نسبت به سال ۹۲ افزایش یافته است و ترمیم خوبی برای حقوق کارکنان دولت در اسفند ماه سال گذشته شده است. متوسط دریافت در سال ۹۲، ۴۹۰ هزار تومان بود، اما الان به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است، متوسط حقوق بازنشستگان کشوری ۳۲۷ برابر اضافه شده است.

انصاری ادامه داد: دریافتی کارکنان دولت برای زندگی مناسب نیازمند توجه است و اینکه هزینه‌های دولت بالا است بخش عمده آن به مسائل پرسنلی و پرداختی کارکنان دولت بر نمی‌گردد بلکه به مباحث اقتصادی و این که درآمد کل کشور چقدر است هم مربوط می شود.

 

ملاک و معیار انتخاب مدیران چیست؟

او با اشاره به ملاک و معیار انتخاب مدیران گفت: مبنای انتخاب مدیران پایه و میانی مشخص شده است لذا همواره مدیران ارشد بر اساس ضوابط خودشان در دستگاه‌ها عمل می‌کردند. از حدود ۲۵ سال پیش در وزارت آموزش و پرورش برای انتصاب مدیران مدارس ساز و کاری وجود دارد لذا از بین معلمین افرادی شناسایی می‌شوند و این افراد با ساز و کار‌هایی منصوب می‌شوند. از سال ۹۴ نظامی در شورای عالی اداری تحت عنوان تربیت مدیران آینده طراحی شد و بر اساس این نظام دستگاه‌ها موظف شده‌اند تا کسی که قابلیت مدیریت دارد را به مراکز و کانون‌های ارزیابی معرفی کنند.

انصاری افزود: کانون ارزیابی، فرد معرفی شده را مورد بررسی قرار می‌دهد در صورتی که فرد واجد شرایط و صلاحیت باشد او را معرفی می‌کند و اسم آن فرد در بانک مدیریت دستگاه‌ها وارد می‌شود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: این مصوبه قرار شد از ابتدای سال ۹۷ اجرایی شود بنابراین از ابتدای سال ۹۷ در سازمان اداری و استخدامی کشور و دستگاه‌های نظارتی به جد بر روی این موضوع ایستاده ایم تا اجرایی شود.

رئیس سازمان امور استخدامی و اداری با اشاره به اینکه برای انتصاب مدیران از بین افرادی که در کانون‌های ارزیابی تایید شده اند، فراخوان داده می‌شود گفت: همچنین بقیه سطوح مدیریتی را از طریق فراخوان به کار می‌گیریم. کانون‌های ارزیابی به صورت جدی توسط دستگاه‌ها دنبال می‌شوند و ظرف ۵ سال باید به صورت کامل در این موضوع مستقر شود، اگر مدیران دولتی نمی‌توانستند کار انجام دهند کشور اداره نمی‌شد.

او تصریح کرد: در دستگاه‌های دولتی قوانین حاکم است، بدون اینکه پرونده کارمند دولت در هیئت رسیدگی به تخلفات اداری بررسی شود، کسی نمی‌تواند کارمند دولت را اخراج کند در حالی که در بخش خصوصی می‌توانند بگویند که از امروز، فرد نمی‌تواند در محل کار حضور یابد.

انصاری با اشاره به اینکه قرار است نظام اداری بر مبنای عدالت استخدامی و شایسته سالاری برقرار شود افزود: در بخش خصوصی منافع شرکت و بنگاه به گونه‌ای با ادامه کار مدیران گره خورده است، اما در بخش دولتی این گونه نیست که مدیران گله کنند اختیار کم دارند بلکه خود آن‌ها از اختیاراتشان حتی استفاده نمی‌کنند.

او با اشاره به اینکه مدیران ما از اختیارات خودشان برای توبیخ استفاده نمی‌کنند اظهار کرد: در نظام کارآمد باید تصمیم گیری خوب باشد و تصمیمات خوبی اتخاذ شود و به تصمیمات به خوبی عمل کنند لذا مدیران ما جسورانه تصمیم می‌گیرند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه مدیران باید به خوبی تصمیم بگیرند، زیرا در نظام منع قانونی در این رابطه وجود ندارد ادامه داد: در جا‌هایی از نظام اداری باید از سلسله مراتب بالاتری مجوز بگیرند.

او عنوان کرد: برای مدیری که با شجاعت و جسارت تصمیم درستی بگیرد و برای آن تصمیم به درستی عمل کند هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

 

برنامه اصلاح نظام اداری به کجا رسید؟

انصاری با اشاره به اینکه برنامه اصلاح نظام اداری از سال ۹۳ پیش‌بینی شد افزود: مرحله اول این برنامه در دولت یازدهم و مرحله دوم در دولت دوازدهم اجرا شد. این برنامه جامع ۱۰ برنامه ریز در محور‌های مختلف دارد. یکی از این برنامه‌ها بهسازی منابع مدیریت انسانی دولت است .

او افزود: برنامه‌های مختلفی برای افزایش توانمندی مدیران داریم، اگر مجموعه برنامه‌های اصلاح نظام اداری توسط دستگاه‌ها اجرایی شود این موضوع سبب ارتقا و بهبود وضعیت اداری خواهد شد.

 

۳۰ درصد مدیران کشور  تا پایان سال ۱۴۰۰ از میان زنان انتخاب می شود

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: در سال ۹۶ در شورای عالی اداری دو تصمیم اتخاذ شد، تصمیم اول افزایش سهم و نقش زنان در مدیریت اجرایی کشور بود بنابراین بود که تا پایان برنامه ششم توسعه بتوانیم ۳۰ درصد مدیران کشور در سطوح مختلف را از بین زنان داشته باشیم.

او خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین برآورد‌ها حدود ۲۲ درصد مدیران کشور از بین کارکنان زن هستند امیدواریم بتوانیم تا پایان برنامه ۱۴۰۰ به نسبت ۳۰ درصد برسیم. زنان نشان داده اند که قابلیت‌های بسیار بالایی در مدیریت دارند و روحیه انضباط پذیری آن‌ها مثال زدنی است.

این مقام مسئول گفت: متوسط سن مدیران حدود ۴۸ سال است و بنا شد تا پایان برنامه ششم این سن ۸ سال کاهش یابد و به ۴۰ سال برسد، باید مدیران جوان تری به کار گرفته شود تا نسبت به کاهش سن مدیریت کشور بتوانیم به خوبی عمل کنیم و موفق باشیم.

رئیس سازمان امور استخدامی و اداری کشور با اشاره به اینکه قانون به کارگیری بازنشستگان را در مشاغل مدیریتی ممنوع کرده البته استثنائاتی هم قائل شده است گفت: بر اساس اطلاعات ما در هیچ کدام از مواردی که قانون ممنوع کرده الان در نظام اداری کسی اشتغال ندارد، ولی این قانون استثنا‌ئاتی دارد به طور مثال برای نیرو‌های مسلح یا برخی از وزارتخانه‌ها استثنا قائل شده است.

 

راه اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایای کارکنان، مدیران و مسئولان

او با اشاره به این‌که به دستگاه‌ها اجازه داده شده تا از بازنشستگان برای مشاغل کارشناسی و مشاوره در حد یک سوم ساعت استفاده شود افزود: طبق برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده بود سامانه ثبت حقوق و مزایای کارکنان، مدیران و مسئولان را طراحی کند تا پرداخت‌ها در آن ثبت شود و در قوانین بودجه سال ۹۸ و ۹۹ احکامی صادر شده که حقوق و مزایا چگونه باشد.

این مقام مسئول گفت: این سامانه از حدود تابستان سال ۹۷ مستقر شده است، اکثریت دستگاه‌های مشمول ماده ۲۹ هستند و باید اطلاعاتشان را ثبت کنند. ما اطلاعات پرداخت را در اختیار داریم و از خارج از دولت، قوه قضاییه این اطلاعات را در مجموعه خود بارگذاری کرده است. برخی از نهاد‌ها مانند قرارگاه سازندگی هنوز در این رابطه کاری نکرده اند، بیش از ۸۰ درصد دستگاه‌ها اطلاعات خود را بارگذاری کرده اند. سازمان ما، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی به این سامانه دسترسی دارند.

 

آگهی آزمون هشتم استخدامی کشور بعد از برگزاری کنکور منتشر خواهد شد

انصاری با اشاره به اینکه مجوز‌های استخدامی فقط به نقاطی که نیازمند نیروی انسانی باشند داده می‌شود و در مناطقی که از طریق انتقال می‌توان نیروی انسانی را تامین کرد مجوز استخدامی کمتر داده می‌شود گفت: در آزمون‌های استخدامی که بر مبنای عدالت استخدامی و شایسته سالاری برگزار می‌شود اجازه نخواهیم داد که دستگاه‌ها از طریق درخواست، ضوابط داخلی و اعمال نفوذ جذب نیرو کنند و حتماً آزمون خواهیم گرفت.

او بیان کرد: تنها کسانی می‌توانند استخدام پیمانی و رسمی دولت شوند که در آزمون استخدامی شرکت کرده و قبول شوند. آگهی آزمون هشتم استخدامی کشور بعد از برگزاری کنکور منتشر خواهد شد.

 

استخدام ۴۵ هزار نیروی جدید در دستگاه های دولتی

انصاری گفت: در این آزمون بنا داریم حدود ۴۵ هزار نیروی جدید را برای دستگاه‌های مختلف استخدام کنیم که ۳۲هزار نفر در وزارت آموزش و پرورش، هفت هزارنفر در وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی و مابقی در دستگاه های اجرایی جذب خواهند شد.

او اظهار کرد: تمام کسانی که غیر از پیمانی و رسمی در نظام اداری کشور فعالیت می‌کنند حتماً باید در آزمون شرکت کنند و طبق قانون موضوع تبدیل وضعیت در نظام اداری وجود ندارد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دو گروه نیروی انسانی فعالیت می‌کنند که گروه اول از محل اعتبارات بودجه عمومی کشور و از طریق آزمون به کار گرفته شده اند و گروه دوم از محل درآمد‌های اختصاصی بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند افزود: در وزارت بهداشت و درمان ۳ هزار نفر در فروردین ماه، ۲ هزار و ۲۸۰ نفر قرار داد کار معین و ۷ هزار نفر در آزمون مجوز داده شده که مجموعاًَ ۱۲ هزار و ۲۸۰ نفر برای امسال در این وزارتخانه جذب خواهند شد.

انصاری ادامه داد: به منظور قدردانی از زحمات آن دسته از کارکنان وزارت بهداشت و درمان که درگیر مقابله با بیماری کرونا بودند با درخواست ستاد ملی مقابله با کرونا به وزارت بهداشت و درمان، افرادی که به صورت شرکتی و قراردادی با هر منبع تامین اعتبار فعالیت می‌کنند به میزان مدت خدمات در شرایط کرونا یک امتیاز در آزمون برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود لذا بر این اساس کارکنان وزارت بهداشت و درمان به میزان هرماه درگیری مستقیم با بیماری کرونا دو درصد به امتیاز آن‌ها اضافه خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر