تدوین پیش نویس سند ملی تابآوری ساختمان
مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی از تدوین پیش نویس سند ملی تابآوری ساختمان خبر داد و همراهی تشکل ها را برای تحقق اهداف دولت چهاردهم حائز اهمیت برشمرد.
به گزارش مملکت آنلاین از وزارت راه و شهرسازی، لهون اسدی در نشست هماندیشی تشکلهای حرفهای صنعت ساختمان ضمن شنیدن نقطه نظرات تشکل های و انجمن های مهندسی مرتبط با ساخت و ساز، بخشی از سیاست های این وزارتخانه را تشریح کرد و خواستار تقویت همکاری تشکل ها و بخش های خصوصی با وزارتخانه برای پیشبرد اهداف کلان دولت شد.
مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی، خواستار توجه جدی تشکل ها به دستورالعمل ارتقای پایه مهندسان از پایه یک به پایه ارشد شد و رویکرد آن را آموزش محور در حوزه فناوری عنوان کرد.
اسدی در ادامه به روند بررسی اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان اشاره کرد و با یادآوری اینکه کلیات این قانون در مجلس و قبل از جنگ به تصویب رسید، افزود: این قانون منتظر تایید و تصویب در مجلس است. تلاش کردیم تا در قانون جدید، موارد مورد تاکید از جمله نگهداشت ساختمان، تضیمن کیفیت، بازسازی و صنعتی سازی را در قانون مورد توجه قرار دهیم.
به گفته وی، همچنین در این طرح بازنگری سرفصل های دروس و یکپارچه کردن مقررات ملی ساختمان با ضوابط سازمان برنامه و بودجه تکلیف شده است .
اسدی، هدف از این کار را یکپارچه سازی ضوابط ساخت و سازهای عمومی و خصوصی عنوان کرد.
وی ادامه داد: پیش بینی حدود ۸ آیین نامه در قانون جدید شده است که مهمترین آن آیین نامه کنترل ساختمان است که تدوین این آیین نامه ها و دستورالعمل ها با بهره مندی از بازخوردهای تشکل ها بسیار حائز اهمیت است.
این مسئول وزارت راه و شهرسازی در خصوص نگهداری ساختمانها و اقداماتی که در این باره انجام شده است، از تشکیل کارگروه تدوین دستورالعمل بازرسی ساختمان ها خبر داد و گفت: هماکنون این دستورالعمل در کارگروهی با حضور معاونت مسکن و ساختمان و سازمان نظام مهندسی ساختمان تدوین شده است و به زودی در سایت وزارتخانه برای اخذ نظرات مهندسان اطلاعرسانی خواهد شد.
به گفته وی، رویکرد کنونی وزارت راه و شهرسازی در خصوص نگهداشت ساختمان، پایش ایمنی ساختمانهاست که معضل جدی ساختمانهای بزرگ به ویژه در کلانشهرهایی از جمله تهران است.
مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: حدود ۳۲ میلیون واحد ساختمانی در کشور وجود دارد که به شکل سیستمی به آن توجه نشده است و در این بخش به کمک تشکل های حوزه ساختمان نیازمندیم.
در بخش دیگری از این نشست، نمایندگان تشکلها، پیشنهاد تدوین پیش نویس سند ملی صنعتی سازی ساختمان، برگزاری همایش تشکلهای ساختمانی، تشکیل کارگروه ملی صنعت ساختمان برای تهیه دستورالعملهای صنعتیسازی، را مطرح کردند.
اسدی در بخش دیگری از سخنان خود از عضو هیات مدیره سازمان استان تهران خواست تا با تشکیل کارگروهی، تدوین سند ملی تاب آوری ساختمان را بر عهده بگیرد و پیش نویس این سند را تهیه کرده و به دفتر توسعه مهندسی ساختمان ومجموعه وزارت راه و شهرسازی ارایه دهد.
فناوری های نوین ساختمانی دارای گواهینامه فرصتی برای تجاری سازی و جذب سرمایه است
وی در ادامه از آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای مشارکت در برگزاری همایش تشکل های ساختمانی خبر داد و افزود: حدود ۷۰۰ فناوری ساختمانی دارای گواهی در کشور شناسایی و تایید شده اند که نیاز است به صنعت متصل شوند.
اسدی، فناوری های داری گواهی فنی را فرصتی برای تجاری سازی و جذب سرمایه برشمرد.
وی از نمایندگان تشکل های مهندسی و ساختمانی خواست تا در پروژههایی از جمله ساخت مدارس که مورد تاکید دولت است توانمندی های خود را به معرض نمایش بگذارند.
انتهای پیام/
ارسال نظر