واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای ایام اربعین
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای از واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای ایام اربعین بدون تشریفات خبر داد و گفت: به ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای کاهش متوسط عمر ناوگان حمل و نقل جادهای نیاز داریم.
به گزارش مملکت آنلاین، علیرضا افخم در تشریح آخرین وضعیت نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهای اظهار کرد: به طور کل نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در اختیار بخش خصوصی است و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نقش مدیریتی، رگولاتوری و اقدامات حمایتی دارد.
وی با اشاره به اینکه برای نوسازی ناوگان دو اقدام جداگانه انجام میشود، گفت: اقدام اول حمایت از واردات است. چون قیمت ناوگان افزایش پیدا کرده برای بخش خصوصی در تهیه ناوگان نو وامهای کمکی در نظر گرفته شده تا اگر فردی قصد واردات ناوگان حمل و نقل جادهای داشته باشد طی هماهنگی با بانک بهره را کاهش دهیم و اینگونه میل و رغبت برای نوسازی ناوگان ایجاد شود.
قیمت برخی اتوبوسها به ۱۰ میلیارد تومان رسیده است
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت برخی اتوبوسها به ۱۰ میلیارد تومان و کشنده بالای ۱۲ میلیارد تومان رسیده است، اظهار کرد: این افزایش قیمت، تمایل به نوسازی ناوگان را کاهش داده است.
اولویت بالاتر برای کسانی که از ناوگان داخلی استفاده کنند
معاون دفتر برنامه و بودجه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه اقدام دیگر حمایت از تولید در داخل کشور است، گفت: متولی تولید ناوگان، وزارت صمت است که در حال حاضر توانایی تولید آن کمتر از تقاضای موجود است. سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تقاضای ناوگان را به وزارت صمت اعلام و بیان کرده است که باید در کدام بخش از انواع ناوگان عمومی بیشتر سرمایهگذاری شود. همچنین حمایتهای مالی نیز از کسانی که میخواهند از ناوگان داخلی استفاده کنند، با اولویت بالاتری انجام میشود.
افخم در ادامه گفت: با سازمان برنامه و بودجه صحبت کردیم که خط اعتباری به سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تعلق گیرد تا بتواند برای حمایت از بخش نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با اولویت برای ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوسی به خصوص با در پیش بودن ایام اربعین حسینی استفاده کند.
واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای ایام اربعین بدون تشریفات
وی با اشاره به اینکه برای واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای ایام اربعین حسینی با سازمان برنامه و بودجه کشور مذاکره کردیم، گفت: قرار است این ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس بدون عوارض گمرکی و تشریفات طولانی مدت اداری وارد کشور شوند. البته سرعت واردات بسیار کند است، زیرا میزان تقاضای اتوبوس در کشور ترکیه و اتحادیه اروپا که فروشندگان اتوبوس به کشور ایران هستند نیز زیاد است و متقاضیان اتوبوسهای جدید با ظرفیت بالا در نوبت هستند. بنابراین حتی اگر پول کافی هم داشته باشید باز هم خرید در دنیا با محدودیتهایی روبرو است.
به گفته این مقام مسئول در سازمان راهداری، در کنار کمبود تولید اتوبوس موضوعات دیگری از جمله تحریم، تورم و... نیز قرار می گیرد.
دست بخش خصوصی برای واردات اتوبوس باز است
معاون دفتر برنامه و بودجه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در ادامه گفت: دست بخش خصوصی را برای واردات اتوبوس باز گذاشتیم تا به هر شکلی که میتوانند اتوبوس حتی با پنج سال کارکرد نیز وارد کشور کنند و بتوانیم مشکلات فعلی جابهجایی مسافران را در اوج سفرهای کشور نظیر اربعین و ماه پایانی تابستان مرتفع کنیم.
۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس متوسط عمر ناوگان را پایین میآورد
معاون دفتر برنامه و بودجه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود:اگر ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس وارد و ۲۰۰۰ دستگاه را در داخل تولید کنیم کار بسیار بزرگی انجام شده که می تواند متوسط عمر ناوگان را از ۲۰ سال به ۱۴ سال برساند و پاسخگوی نیاز کشور باشد.
افخم در پاسخ به اینکه آیا پایین بودن قیمت بلیت باعث شده که بخش خصوصی تمایلی به نوسازی ناوگان نداشته باشند؟ گفت: قیمت بلیت پایین است ولی مهمتر از آن پایین بودن قیمت سوخت است. وقتی قیمت سوخت پایین باشد دیگر علاقهای به نوسازی وجود ندارد. مناسب است ضمن هماهنگ سازی نرخ سوخت با نرخ بلیت شرایط تورمی را نیز در این بخش در نظر گرفت تا حمل و نقل عمومی بخش خصوصی بتواند در این بخش خود را بازیابی کند.
انتهای پیام/