پایان فروردین، زمان پایان تکمیل پرونده مالیات بر ارزش افزوده مودیان

رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی گفت: این سازمان برای کلیه مشمولان مالیات ارزش افزوده، اظهارنامه برآوردی ایجاد خواهد کرد و مودیان باید به منظور اصلاح، تکمیل و استرداد اظهارنامه خود به کارپوشه مراجعه کنند.

پایان فروردین، زمان پایان تکمیل پرونده مالیات بر ارزش افزوده مودیان

به گزارش مملکت آنلاین از سازمان امور مالیاتی کشور، محمد برزگری با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی در اجرای ماده ۳ قانون تسهیل تکالیف مودیان در اجرای قانون پایانه ‌های فروشگاهی و سامانه مودیان نسبت به تهیه اظهارنامه پیش ‌فرض اقدام خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه توصیه سازمان امور مالیاتی در اواخر سال ۱۴۰۲ و اوایل ۱۴۰۳ بر این بود که مودیان بتوانند حداکثر استفاده را از مزایای سامانه مودیان ببرند، افزود: این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که اطلاعات مربوط به خرید و فروش مودیان در سامانه ثبت شده باشد و به صورت سیستمی به اظهارنامه مودی منتقل شود. این اظهارنامه پیش ‌فرض برای کلیه مودیان فراخوان شده مالیات ارزش افزوده تهیه خواهد شد. در نتیجه اگر فردی مشمول فراخوان مالیات بر ارزش افزوده است اما نسبت به تکمیل اطلاعات خود در درگاه سازمان ثبت نکرده است، برای این منظور اقدام کند.

رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه برخی اشخاص فراخوان مالیات بر ارزش افزوده نشدند اما براساس قانون ملزم به صدور صورتحساب هستند، گفت: این افراد تکلیفی به ارئه اظهارنامه مربوط به ماده ۳ قانون تسهیل تکالیف مودیان نخواهند داشت.

وی تاکید کرد: در اجرای ماده ۱۴ مکرر قانون پایانه ‌های فروشگاهی، برخی مودیان از صدور صورتحساب نوع یک و دو معاف شدند. اگر این اشخاص فراخوان مالیات ارزش افزوده نشده باشند، نیازی به تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ندارند. اما اگر صادرکنندگان صورتحساب نوع سوم، فراخوان مالیات ارزش افزوده شده باشند، سازمان امور مالیاتی اظهارنامه پیش ‌فرض را برای آنها تهیه خواهد کرد.

برزگری افزود: کل اشخاص فراخوان مالیات بر ارزش افزوده، چه ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی باشند و چه نباشند، مکلف هستند تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۳، از طریق کارپوشه اختصاصی خودشان مراجعه کنند و اظهارنامه ‌های خود را اصلاح، تکمیل و استرداد کنند. سازمان امور مالیاتی برای همه مودیان کارپوشه تولید کرده است. در صفحه اول کارپوشه هر مودی این امکان وجود دارد تا مودیان بتوانند وارد جداول اظهارنامه شوند.

وی گفت: توصیه ما این است که مودیان پیش از تسلیم اظهارنامه حتماً وارد کارپوشه خود شوند و مطمئن شوند که کلیه صورتحساب‌های فروش آنها در کارپوشه قرار گرفته است. از طرف دیگر، نسبت به تمام صورتحساب‌های فروشی که سایر مودیان صادر کردند و در قالب خرید برای آنها ثبت شده است، واکنش نشان دهند. به این ترتیب اطلاعات صورتحساب‌ها به صورت سیستمی در سامانه درج می‌ شود. ضمن اینکه امکان عدم حسابرسی نسبت به اطلاعات درج شده نیز فراهم خواهد شد.

بنا بر این گزارش، به منظور تکریم و جلوگیری از تضییع حقوق مودیان نظام مالیات بر ارزش افزوده، راهنمای تکمیل اظهارنامه موضوع ماده (۳) قانون تسهیل در سامانه اطلاع رسانی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر