نوسانات ارز بدلیل تحولات نظامی در منطقه است / رشد ماهانه نقدینگی کاهش یافته است

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: میانگین رشد ماهانه نقدینگی طی امسال ۱.۷ درصد بوده در حالی که این نرخ در سال ۱۴۰۰ برابر با ۲.۵ درصد بوده است.

نوسانات ارز بدلیل تحولات نظامی در منطقه است / رشد ماهانه نقدینگی کاهش یافته است

به گزارش مملکت آنلاین، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبرى با اشاره به آخرین تحولات متغیرهای اسمی اقتصاد گفت: جدیدترین آمار منتشر شده در حوزه ارقام پولی کشور حکایت از این دارد که سیاست‌های دولت برای کاهش سرعت موتورهای تورمی اثر بخش بوده است.

 به گفته وی، طبق تازه ترین آمار بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در ۱۲ ماهه منتهی به آذر امسال به ۲۷ درصد رسیده است. این رقم نسبت به نرخ رشد آذرماه سال گذشته که رقم ۳۳.۴ درصد بود، بیش از ۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 خاندوزی گفت: رشد پایه پولی نیز در ادامه روند نزولی خود از ۴۵ درصد در فروردین ماه امسال به ۳۳.۵ درصد در پایان اذرماه کاهش پیدا کرد.

سخنگوی اقتصادی دولت با مقایسه شاخص کلان ‌پولی در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۰ گفت: در بسیاری از ماه‌های امسال  نرخ رشد نقدینگی نصف و یا حتی یک سوم سال ۱۴۰۰ بوده است. میانگین رشد ماهانه نقدینگی  امسال  ۱.۷ درصد بوده در حالی که این نرخ در سال ۱۴۰۰ برابر ۲.۵ درصد بوده است.

او اظهار کرد: دولت و بانک مرکزی در دو سال گذشته تلاش کردند تا لنگر انتظارات تورمی را به نرخ رشد نقدینگی جهت‌دهی کنند و در این حوزه نیز موفق بودند.

پایه پولی منفک از رشد نقدینگی بر تورم اثرگذار نیست 

خاندوزی  اظهار کرد: برخی دوستان در روزهای گذشته اذعان داشتند که رشد پایه پولی منفک از رشد نقدینگی بر تورم اثرگذار است. در حالی که هیچ ارتباط مشخصی بین رشد پایه پولی و تورم در شرایطی که سیاست‌های احتیاطی کنترل رشد نقدینگی برقرار است، وجود ندارد.

نرخ بیکاری به پایین ترین سطح ۴ دهه گذشته رسید

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به تازه ترین آمار بازار کار گفت: بر اساس تازه ترین گزارش مرکز آمار، در پاییز امسال ۷۰۰ هزار شغل جدید ایجاد شده و نرخ بیکاری به کمترین نرخ خود رسیده است. نرخ بیکاری ۷.۶ درصدی، کمترین نرخ در ۴ دهه اخیر بوده و ۰.۶ درصد کمتر از فصل مشابه سال گذشته است.

او گفت: نرخ مشارکت اقتصادی نیز در پاییز امسال با افزایش ۰.۵ واحد درصدی به ۴۱.۵ درصد رسیده و نشانگر آن است که نرخ مشارکت رفته رفته در حال بازگشت به ارقام بالا است.

خاندوزی اظهار کرد: میزان رشد اشتغال در دولت سیزدهم ۳ برابر متوسط رشد سالانه اشتغال در دولت قبل است. از جمله عوامل موثر بر روند رشد اشتغال می‌توان به احیای مشاغل از دست رفته ابتدای دهه ۹۰ و همچنین تداوم رشد اقتصادی در ۲ سال گذشته اشاره کرد.

صدو‌ر خودکار مجوز برای درخواستهای معطل مانده از سرگرفته می شود 

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: پس از یکسال از فعالیت مستمر درگاه ملی مجوزها بازخوردهای زیادی دریافت شد که برخی از آنها لزوم ارتقای درگاه را ضروری کرد.

او گفت: به همین منظور از ۳۰ آبان‌ماه درگاه ملی مجوزها صدور خودکار مجوز‌ را به حالت تعلیق در آورد تا دستگاه‌ها بتوانند اسناد فنی خود را در زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات بارگذاری کنند. در این ۲ ماهی که صدور خودکار مجوز تعلیق موقت شده، شاهد ارتقای صدور تمام مجوزها در درگاه بودیم.

سامانه یکپارچه خودرو کماکان فعال خواهد بود 

 خاندوزی  گفت: هیچ بنایی برای کنار گذاشتن سامانه یکپارچه خودرو وجود ندارد.

آخرین وضعیت مولدسازی دارایی های مازاد دولت 

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت مولدسازی دارایی‌‌های دولت گفت: از ۱۵ فروردین امسال که رسما آیین نامه اجرایی مولد سازی ابلاغ شد تا ۲۵ دی ماه، ۱۸۵۱ ملک مازاد معرفی و به تصویب هیئت مولد سازی رسیده است. تعداد ۴۲۵ ملک نیز برای تصویب در دستور کار بررسی هیئت قرار دارد.

او گفت: از ۱۸۵۱ ملک مصوب مازاد، تعداد ۱۴۰۲ ملک در مسیر ارزش افزایی هستند. بارها گفته شده که مولد سازی به مثابه بنگاه معاملاتی ملک نیست و هدف دولت اساسا ارزش افزایی اموال راکد است.

وی افزود: در کنار فروش و اجاره، تهاتر املاک مازاد با پیمانکاران پروژه‌های عمرانی نیز در دستور کار است و ان شاء الله تا پایان سال آمار تهاتر نیز اعلام خواهد شد؛ که میزان آن از فروش املاک مازاد بیشتر است و نشان‌دهنده همت دولت برای استفاده از اموال راکد به منظور بهره‌برداری از پروژه‌های بر زمین مانده است.

با تداوم‌رشداقتصادی تلاش میکنیم بهبود شاخص های کلان در سفره مردم احساس شود  

خاندوزی در ‌پاسخ به سوال یکی از رسانه ها که پرسید چرا بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی آنگونه که باید در سفره مردم محسوس نیست، گفت: دولت به خوبی می داند که با وجود بهبود شاخص های اقتصاد کلان به ویژه در ده ماهه گذشته و ثبات ایجاد شده در اقتصاد کلان اما معیشت مردم از این بهبودها آنگونه که باید بهره مند نیست؛ اقتصادی ایران در دهه ۹۰ نرخ های رشد پایین، صفر و سال‌هایی منفی را تجربه کرده (که به معنای کاهش قدرت خرید و درآمد سرانه همه ایرانیان در این دهه است)؛ نه تنها صاحب نظران در داخل کشور بلکه مراجع بین المللی نیز دهه ۹۰ را به عنوان دهه از دست رفته رشد اقتصادی ایران می دانند که این امر موجب شده درآمد سرانه مردم در دهه گذشته آسیب جدی ببیند که جبران آن نیازمند تدابیر مستمر است.

 او گفت: باید با تداوم دادن رشد اقتصادی شرایطی فراهم کنیم که سطح درآمد سرانه بهبود یابد؛ امیدواریم امسال در ادامه دو سال اخیر؛ جبران آسیب درآمد سرانه را شاهد باشیم.تا شیرینی بهبود شاخص های کلان برای مردم نیز محسوس شود.

بازار مرغ و‌ گوشت متعادل خواهد شد 

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت مرغ و گوشت قرمز گفت: در خصوص گوشت مرغ به دلیل افت جوجه‌ریزی در مهرماه شاهد نوسان قیمت در ماه‌های گذشته بودیم اما این خلاء به سرعت اصلاح شد.

وی افزود: در برنامه وزارت جهاد جوجه ریزی ۱۵۰ میلیونی در دی‌ماه قرار دارد و ان‌شاء الله در ماه‌های آتی بازگشت ثبات قیمت به بازار گوشت مرغ را شاهد خواهیم بود.

او گفت: در خصوص گوشت قرمز نیز به دلیل افت تولید، دولت به سرعت واردات گوشت و واردات نهاده‌ها را در دستور کار قرار داده است. تلاش دولت بر این است که قیمت این اقلام تا پایان سال و ماه رمضان روند با ثباتی را طی کند.

علل نوسانات قیمت ارز از زبان سخنگوی‌اقتصا‌دی دولت

خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره علت نوسانات نرخ ارز گفت: بخش عمده نوساناتی که در روزهای اخیر حادث شده ناشی از تحولات نظامی در منطقه است و این تحولات به ویژه بعد از حمله به یمن، نا اطمینانی هایی را در کشور ما و تمام کشورهای منطقه ایجاد کرد که امیدواریم با فروکش کردن هیجانات، شاهد بازگشت ثبات و آرامش به بازار باشیم.

او گفت : البته جلو افتادن تعطیلی کشتیرانی چین به مناسبت سال نوی چینی منجر به ایجاد تراکم حواله برای تسویه حساب تجار ایرانی با همتایان چینی گردید که این مساله نیز در نوساناات بازار ارز موثر بوده است که موقت است.

انتهای پیام/

ارسال نظر