رشد ۴.۲ درصدی صنعت در بهار ۱۴۰۲ / روند صعودی اقتصاد ایران

سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری گفت: گزارش مرکز آمار هم گویای روند رو به رشد بخش حقیقی اقتصاد در نیمه نخست امسال است.

رشد ۴.۲ درصدی صنعت در بهار ۱۴۰۲ / روند صعودی اقتصاد ایران

به گزارش مملکت آنلاین، احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری بیان کرد: گزارش مرکز آمار نیز موید روند رو به رشد بخش حقیقی اقتصاد در نیمه نخست امسال است. بخش نفت در محاسبات مرکز آمار ۱۹.۸ درصد بوده و سایر گروهها نیز رشد خوبی داشته اند. صنعت در بهار امسال ۳.۶ درصد، ساختمان ۴.۷ درصد، معدن ۱.۳ درصد، خدمات ۹.۳ درصد رشد داشته اند.

روند رو به صعود بخش حقیقی اقتصاد ایران در نیمه نخست امسال

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: نرخ رشد اقتصادی در فصل بهار ۶.۲ درصد بوده و بدون احتساب نفت هم این رقم ۵.۷ درصد بوده است. کیفیت رشد اقتصادی هم مهم است به نحوی که گرچه در بهار امسال سهم قابل توجهی ناظر بر رشد ۱۶.۴ درصدی نفت بوده ولی در سایر بخش های اقتصادی نیز وضعیت خوب بوده است.

وی افزود: بر اساس گزارش بانک مرکزی؛ تمام گروه‌های اقتصادی در بهار امسال رشد مثبتی را تجربه کردند. گروه صنایع و معادن که بهار سال گذشت رشد صفر درصد داشت، بهار امسال به رشد ۳.۷ درصد رسید.

خاندوزی اظهار کرد: بخش صنعت به تنهایی در این زیرگروه رشد ۴.۲ درصدی را در بهار ۱۴۰۲ داشت. بخش کشاورزی نیز با وجود رشد ۲ درصدی در بهار سال گذشته، امسال نیز ۲.۲ درصد رشد کرد. گروه خدمات نیز در ادامه رشد ۲.۳ درصدی سال گذشته، توانست ۶.۲ درصد در بهار امسال نسبت به سال قبل رشد کند.

تولید ناخالص داخلی با قیمت ثابت در سال ۱۴۰۱ بالاتر از سال‌های ۹۰ و ۹۶

احسان خاندوزی با اشاره به تاثیر رشد اقتصادی در معیشت مردم گفت: اقتصاد ایران در دهه ۹۰ رشد پایینی تجربه کرده و به این جهت رشدهای دو سال اخیر کمتر از سوی مردم ادراک می شود. تولید ناخالص داخلی در سال ۱۴۰۱ با نرخ ثابت بیشترین میزان نسبت به سال‌های ۹۰ و ۹۶ بوده است. اگرچه وضعیت بهتر از سال‌های قبل بوده ولی امسال امیدواریم شاهد ثبت جدیدی نسبت به مسیرهای گذشته باشیم.

رشد اقتصادی مثبت در دو بهار پیاپی

سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری عنوان کرد: رشد اقتصادی بهار امسال بعد از دو سال رشد مثبت فصلی رقم خورده است و اهمیت آن نسبت به حالتی که رشد پس از رکود باشد بسیار بیشتر است. اظهارنظر درباره نرخ رشد تابستان هنوز زود است اما گزارش پژوهشکده پولی و بانکی از رشد ۶.۷ درصدی تولید صنایع بزرگ در تیر و مرداد امسال حکایت دارد که بعنوان یک شاخص پیش نگر می تواند گویای تداوم رشد اقتصادی در تابستان امسال باشد.

رشد سرمایه‌گذاری در بهار امسال نشان می‌دهد رونق این فصل واقعی بوده و تصادفی نیست

خاندوزی در نشست خبری تصریح کرد: در بهار سال جاری شاهد رشد سرمایه گذاری هستیم که نشان می دهد که رشد اقتصادی فصول سال گذشته موقتی و دفعی نبوده و امیدواریم مسیر بلندمدت رشد اقتصاد ایران ادامه یابد. البته باید تاکید کرد پایداری رشد اقتصادی به عوامل متعدد داخلی و خارجی بستگی دارد. پیش‌بینی نهادهای بین المللی نشانگر آن است که رشد اقتصادی اغلب کشورها در سال ۲۰۲۳ کمتر از ۲۰۲۲ خواهد بود.

خاندوزی اضافه کرد: حتی برای کشورهایی که در سال ۲۰۲۲ رشدهای ۶ تا ۸ درصدی ثبت کرده اند برای سال جاری میلادی پیش بینی های رشد ۲ درصد و کمتر از آن شده است. با این وجود دولت مردمی با اتخاذ تدابیری در تلاش است رشد مثبت اقتصادی تداوم یابد.کاهش تورم نیمه اول امسال بیانگر اثرگذاری سیاست‌های مالی و پولی دولت است.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در بخش متغیرهای اسمی اقتصاد که ناظر بر تورم و قیمتهاست گزارش مرکز آمار از تورم شهریور سال ۱۴۰۲ نشانگر تورم نقطه به نقطه ۳۶.۵ درصد است. این عدد نسبت به تورم نقطه به نقطه ابتدای امسال کاهش معناداری دارد. در مورد خوراکی‌ها نرخ تورم نقطه به نقطه در شهریورماه امسال۳۷ درصد بوده است که در شهریورماه سال گذشته ۷۵ درصد بود.

خاندوزی اظهار کرد: طی ماههای اخیر شاهد ثبات قابل توجه بازارها هستیم و امیدواریم کاهش تورم که نتیجه سیاست های پولی دولت در کنترل نقدینگی و سیاست ارزی در ثبات بازار ارز و بهبود انتظارات و چشم انداز مثبت اقتصادی ایران در خارج و داخل است، در ماه‌های آینده نیز ادامه پیدا کند. آیین نامه واردات خودروهای کارکرده در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شد.

خاندوزی در نشست خبری گفت: اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو نیازمند تدوین و تصویب چند آیین نامه اجرایی بود از جمله اسقاط خودرو ، آیین نامه واردات خودروهای کارکرده و آیین نامه افزایش کیفیت خودرو.  یکشنبه هفته جاری آیین نامه واردات خودروهای کارکرده در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شد و امیدواریم در صحن هیات دولت در هفته آینده تصویب شود. آیین نامه اسقاط نیز در کمیسیون زیربنایی دولت در حال بررسی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر