تدارک میوه شب عید از هم‌اکنون / نقشه راه ۵ ساله برای رسیدن به چشم‌انداز

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، نقشه راه ۵ ساله را برنامه‌ای اجرایی برای رسیدن به چشم‌انداز و مأموریت‌های سازمان دانست و گفت: براساس این سند راهبردی و بهره‌گیری از الگوهای برنامه‌ریزی مدون در این نقشه راه؛ نوع اقدام، مجری، زمان اجرا، ابزار و هدفِ اقدام به صورت مشخص تعیین شده است.

تدارک میوه شب عید از هم‌اکنون / نقشه راه ۵ ساله برای رسیدن به چشم‌انداز

به گزارش مملکت آنلاین، غلامرضا هادربادی در تشریح اقدامات انجام شده در سال جاری، از نقش سازمان مرکزی تعاون روستایی به عنوان یکی از مجریان کشت قراردادی و خریدهای توافقی گفت و افزود: امسال این سازمان با کشت قراردادی حدود ۱،۲ میلیون هکتار در ۳ محصول گندم، جو و کلزا (دیم و آبی) با محوریت تشکل‌ها به ویژه اتحادیه تعاونی تولید و همکاری اتحادیه تعاون روستایی، بستر بزرگ خدمت‌رسانی به کشاورزان و حوزه امنیت غذایی کشور را ایجاد کرده است.

وی توزیع آرد روستایی را از دیگر اقدامات در دست پی‌گیری سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام کرد و گفت: توزیع آرد روستایی در شبکه تعاون روستایی با محوریت سازمان، خدمتی دیگر در جهت تامین منافع جامعه روستایی کشور خواهد بود.

عاملیت تامین و توزیع ۳۰۰ هزار تن کود اوره با محوریت سازمان تعاون روستایی

هادربادی در ادامه تشریح فعالیت‌های سال جاری سازمان از عاملیت توزیع ۳۰۰ هزار تن کود اوره سخن به میان آورد و تصریح کرد: از ابتدای سال جاری با حمایت وزیر جهادکشاورزی و پیگیری سازمان مرکزی تعاون روستایی، عاملیت ۳۰۰ هزار تن کود اوره با محوریت سازمان به شبکه تحت پوشش داده شده است، این خدمت در واقع بازیابی یکی از حلقه‌های وصل سازمان با کشاورزان است که هم‌زمان تراز خدمات‌رسانی سازمان به گروه هدف را ارتقا خواهد داد.

کالابرگ الکترونیکی محصول رایزنی تعاون روستایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی از خدمتِ جدید سازمان پرده برداشت که در سنوات گذشته مغفول مانده بود؛ نقش‌آفرینی در توزیع کالابرگ الکترونیکی حاصلِ تعاملات سازمان و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که براساس آن توزیع کالا بین کشاورزان و روستاییان از طریق شبکه گسترده تحت پوش انجام می‌شود، که گشایش این دریچه خدمت، قوام و پایداری رابطه سازمان و جامعه روستایی و کشاورزیِ و پویایی بیشتر شبکه را به دنبال خواهد داشت.

خرید توافقی گوجه‌فرنگی از طریق تشکل‌ها با ورود صنایع

هادربادی اقدام به موقع و اثربخش سازمان مرکزی تعاون روستایی در خرید مازاد گوجه‌فرنگی و لیموی مازاد در سال جاری را در جهت افزایش کشش بازار ارزیابی کرد و گفت: از حدود دو ماه پیش براساس پیش‌بینی به عمل آمده، خرید توافقی گوجه‌ صنعتی در استان فارس با برنامه‌ریزی سازمان و توسط شبکه آغاز شد، در آن زمان قیمت این محصول به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده بود که این مبلغ زیان کشاورز را به همراه داشت.

وی افزود: با ورود سازمان و خرید هر کیلو گوجه به قیمت توافقی ۳ هزار و ۸۰۰ تومان آن هم با مشارکت صنایع تبدیلی و تکمیلی، ضمن ارتقای ارزش افزوده و ارزآوری، بر کشش بازار افزوده شد و قیمت این محصول با هدف تامین سود کشاورز، در بسیاری از استان‌های کشور به تعادل رسید.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی خاطرنشان کرد: به جای این که گوجه‌فرنگی را از یک منطقه برای عرضه به جای دیگری انتقال دهیم؛ این محصول را از بستر صنایع عبور دادیم، این اقدام در استان فارس از طریق ۴ کارخانه عملیاتی شد، روش مشابهی در استان‌های خراسان و اصفهان نیز اجرا شد.

به گفته وی، بر خلاف سال‌های قبل، با این اقدام به موقع سازمان و خرید بیش از ۶۰ هزار تن گوجه از سراسر کشور، از بروز بحران مازاد گوجه‌فرنگی در شهریور ماه پیشگیری و سود آن عاید کشاورز شد.

سناریوی خرید توافقی گوجه برای لیمو نیز تکرار شد

هادربادی از خرید حدود ۱۷ هزار تن لیمو تا حال خبر داد و گفت: با خرید توافقی لیمو از باغداران استان‌های هرمزگان و جنوب کرمان، هم‌زمان؛ کاهش ضرر و زیان کشاورزان، تعادل‌بخشی به بازار این محصول و رونق صنایع را در پی داشته است.

وی تاکید کرد: گذر از معبر صنایع به جای جابه‌جایی منطقه‌ای و توزیع در نقطه دیگر برنامه آزمون‌ پس داده‌ی سازمان در خرید توافقی لیمو بود که با افزایش کشش بازار قیمت محصول را به تعادل رساند؛ از این رو در نظر داریم محصول لیموی مازاد سایر مناطق نیز با اعلام رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مربوطه در دستور کار قرار گیرد.

امسال برنج پرمحصول و کیفی هم در سبد خرید حمایتی و توافقی قرار گرفت

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، خرید حمایتی و توافقی برنج را در ادامه اقدامات امسال سازمان مرکزی تعاون روستایی برشمرد و گفت: از یک ماه پیش به دنبال دستور وزیر جهادکشاورزی، خرید ۳ رقم برنج پرمحصول فجر، ندا و شیرودی در سه استان شمالی کشور دستور کار سازمان قرار گرفت و سازمان مرکزی تعاون روستایی در کنار همکاران شرکت بازرگانی دولتی ایران، علاوه بر خرید بیش از ۵ هزار تن برنج پرمحصول، حدود ۱۰ هزار تن برنج کیفی هم از کشاورزان سه استان شمالی کشور از طریق تشکل‌ها در قالب تبادل بین‌شبکه‌ای و تامین نیاز فروشگاه‌های زنجیره‌ای تا به امروز، خریداری کرده است. در خصوص خرید برنج پرمحصول، ۸۵ مرکز خرید در این سه استان تجهیز شد.

وی با تاکید بر نقش تنظیم‌گری سازمان مرکزی تعاون روستایی، تعادل‌بخشی به بازار و کمک به کشاورز را از اهداف آن برشمرد، البته برای خرید توافقی برنج کیفی نیز تشکل‌های استانی ورود و حضور بیشتری خواهند داشت.

خرمای بوشهر در نوبت خرید توافقی

هادربادی خرید خرمای کبکاب بوشهر از طریق ارایه تسهیلات کم‌بهره به تشکل‌های واجد شرایط را دیگر دستور کار اخیر سازمان معرفی کرد و افزود: سازمان تسهیلات کم‌بهره را برای خرید محصول خرما در اختیار تشکل‌های واجد شرایط استان قرار می‌دهد.

با هدف تنظیم بازار، بخشی از انگور صنعتی فارس، سمنان و خراسان خریداری و سیب صنعتی در نوبت خرید

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، خرید توافقی حدود ۱۵ هزار تن انگور صنعتی استان‌های فارس، سمنان و خراسان از طریق اتحادیه باغداران را عامل کنترل بازار این محصول دانست و خرید سیب صنعتی استان‌های اصفهان، فارس، کهکیلویه و آذربایجان‌غربی را نیز در نوبت بعدی اعلام کرد.

تدارک میوه شب عید از هم‌اکنون

هادر‌بادی گریزی هم به میوه شب عید زد و گفت: برای میوه شب عید امسال از شهریور دست به کار شده‌ایم و به استان‌ها اعلام شده است؛ یعنی چند ماه زودتر از سال قبل، امسال تمرکز خرید از باغ‌دارها انجام خواهد شد و هدف از این کار سودرسانی بیشتر به کشاورزان است، امسال هم مانند سال گذشته میوه شب عید از طریق تشکل‌ها خریداری شده و به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.

انتهای پیام/

ارسال نظر