وزیر نیرو از پیشرفت ۴۰ درصدی طرح جهاد آبرسانی خبرداد

وزیر نیرو گفت: طرح جهاد آبرسانی به ۱۰ هزار روستا پیشرفت ۴۰ درصدی داشته و امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم به سرانجام برسد.

وزیر نیرو از پیشرفت ۴۰ درصدی طرح جهاد آبرسانی خبرداد

به گزارش مملکت آنلاین، محرابیان وزیر نیرو در افتتاح بخشی از پروژه رینگ آبی تهران گفت: پروژه‌های امروز نقش مهم و حیاتی در تامین آب گوارا برای پایتخت کشور دارد. اخیرا با حادثه ای که در سد کرج رخ داد دیدیم پایدار سازی آب در شهر تهران چه اهمیتی دارد. اتصال تمام نقاط شهر به وسیله رینگ بسیار مهم است و امکان چرخش و تبادل آب از سامانه‌های مختلف به هر نقطه از شهر را فراهم می‌کند.

او در خصوص اهمیت رینگ آبی گفت: از سد‌ها و نقاط مختلفی آب دریافت می‌شود و اینکه این قدرت را داشته باشیم که بتوانیم از هر نقطه‌ای آب را منتقل کنیم در مدیریت آب ما تاثیر گذار خواهد بود.

وزیر نیرو ادامه داد: احداث ۱۴۰ هزار مکعب مخزن نیز انجام شده که معادل ۵ درصد مخازن کل تاریخ تهران است که کار بسیار بزرگی است. امیدواریم با همین همت و سرعت عمل بقیه طرح قمر بنی هاشم به مرحله تکمیل برسد و با خیال راحت برای تهران تأمین آب داشته باشیم.

محرابیان با اشاره به ۲ نکته کلیدی در مسئله تأمین آب گفت: یک نکته مهم این است که از اتلاف این عنصر حیاتی در طول مسیر انتقال و شبکه توزیع جلوگیری کنیم که با ایجاد خطوط جدید محقق خواهد شد. نکته بسیار مهم در پایتخت این است که در سال‌های گذشته به منابع آبی تهران افزوده نشده، اما جمعیت افزایش زیادی داشته است. همکاران ما با طرح‌های توسعه آب این کار واجب و اساسی را در طول دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسانند و شاهد این باشیم که منابع آبی تهران نسبت به گذشته توسعه پیدا کند.

ضرورت تنوع در منابع تأمین آب 

این مقام مسئول گفت: با توجه به نوسانات بارشی، تغییرات اقلیمی در استان تهران، ضرورت دارد منابع آب را متنوع کنیم. اگر فرایند توسعه را در کشور مرور کنیم. توسعه بسیار سریع مبتنی بر آب و برق داشتیم. سرعت مصرف آب در کشور به شدت رشد داشته است که در نوع خود جای افتخار دارد. اگر امروز را با ۴۵ سال قبل با شروع انقلاب مقایسه کنیم، در عناصر صنعتی آب رشد‌های بین ۳۰ تا ۱۵۰ برابر داشتیم. رشد پایتخت هم در بخش خانگی و هم صنعتی چشمگیر بوده است. متناسب با این رشد باید هم در فکر صرفه جویی و هم استفاده از منابع جدید آب باشیم. از طرف دیگر باید منابع نامتعارف را حتما در چرخه آب کشور پیگیری کنیم. قوانینی در اختیار داریم که با استفاده ظرفیت آن‌ها میتوانیم از بازچرخانی آب برای مصارف کشاورزی و صنعتی استفاده کنیم.

اتمام جهاد آبرسانی تا پایان دولت سیزدهم

وزیر نیرو ادامه داد: امروز در دولت و مجلس عزم و اراده جدی وجود دارد که تأمین آب در مناطق مختلف کشور پیشرفت داشته باشد و نقاطی که ضرورت دارد یکی پس از دیگری آبرسانی کنیم. طرح جهاد آبرسانی که شامل ۱۰ هزار روستا میشود، به همین منظور در حال اجراست و حدود ۴۰ درصد پیش‌روی داشته است. امیدوارم در عمر دولت سیزدهم به طور کامل به انجام برسد. 

او با اشاره به اینکه در سال اخیر در تأمین آب شهری رشد اعتبارات زیادی داشتیم گفت: این موضوع به این معناست که هم دولت و مجلس در این طرح‌ها مصمم است. از صندوق توسعه ملی به طرح‌های اضطراری اختصاص داده شده که یکی پس از دیگری به بهره‌برداری خواهیم رساند. در وزارت نیرو تمام طرح‌های اولویت دار شناسایی شده و بر اساس اصول مهندسی و زمانبندی دقیق کنترل می‌شود و مهندسین پیمانکار کنترل میکنند که در ظرف زمانی خود به بهره‌برداری برسد.

وی در خصوص وضعیت صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه آب و فاضلاب گفت: در صادرات خدمات فنی و مهندسی آب و برق در صدر صادرات کشور قرار دارد. در تولیدات و مصنوعات آبی و اقسام کالا و مواد اولیه نه تنها خودکفایی کامل داریم بلکه بسیاری از پروژه‌های خارج کشور توسط متخصصان ایرانی انجام میشود. البته نظر من این است که از این ظرفیت نتوانسته این به طور کامل استفاده کنیم. در منطقه ما کشوری نیست که به ظرفیت‌های جمهوری اسلامی نیاز نداشته باشد. جا دارد در این زمینه از حداکثر ظرفیت‌ها استفاده شود.

اردکانی مدیرعامل آبفای استان تهران گفت: ۲۳۰۰ میلیارد تومان هزینه مخازنی است که امروز افتتاح می‌شود. بعد از اتفاق سد کرج با مدیریت جهادی که صورت گرفت و استفاده از ظرفیت موجود رینگ آبی، تاثیر ۲۵ درصدی ناشی از حادثه به حدود ۴ درصد کاهش پیدا کرد و ضریب تاب آوری و پایداری افزایش یافت. تاکنون ۷۰ درصد  خطوط انتقال کامل شده و ۳۰ درصد تا پایان این پروژه باقی مانده است.

او ادامه داد هر چقدر مخازن ما بیشتر باشد، در شهر ذخیره بیشتری انجام می‌شود و دست مارا در مدیریت بحران باز‌تر میکند. ۱۴۰ هزار متر مکعب مخزن امروز به ضریب تاب آوری ما کمک خواهد کرد. در بحث گوارایی آب، با افتتاح این طرح پهنه تعادلی کیفیت آبی هم در تهران بهبود خواهد یافت. در تهران به دلیل اختلاف ارتفاعات از پمپاژ استفاده می‌شود، اما با ثقل آب دیگر نیازی به پمپاژ نیست و این موضوع ضمن کاهش نقاط آسیب‌پذیر، هزینه ها را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر