نماینده مجلس: هیچ کشوری چون روسیه علیه منافع ایران نبوده است

یک نماینده مجلس گفت: همان طور که آمریکوفیل بودن و انگلوفیل بودن آسیب جدی در حوزه سیاست خارجی است به همان نسبت روسوفیل و چاینافیل بودن ما را دچار مشکل می‌کند.

نماینده مجلس: هیچ کشوری چون روسیه علیه منافع ایران نبوده است

به گزارش مملکت آنلاین، معین‌الدین سعیدی درباره بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس در خصوص جزایر سه‌گانه ایران و حمایت روسیه از این بیانیه، گفت: این همراهی کشور روسیه با ادعا‌های واهی اتحادیه کشور‌های خلیج فارس در بیانیه اخیر به نوعی بی‌احترامی به تمامیت ارضی کشور ما بود و ثابت کرد کشور روسیه به لحاظ تاریخی هرگز با منافع ملی مردم ایران همراهی نداشته است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من از مواضع وزیر امور خارجه تشکر می‌کنم که هم سفیر را احضار کردند و هم مراتب اعتراض ایران را عنوان کردند و موکداً فرمودند سر استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی با هیچ طرفی تعارف نداریم. جریانی که در کشور فکر می‌کند رابطه با غرب همه مشکلات ما را مرتفع کند اشتباه می‌کرد و ما مشاهده کردیم در برجام هم متاسفانه آسیب‌هایی بر کشور وارد شد متاسفانه به همان نسبت نگاهی در کشور وجود دارد که بسیاری از مسئولان طراز اول هم این نگاه را دارند مبنی بر این‌که نگاه به شرق می‌تواند مشکلات ما را حل کند در حالی که قدرت‌های شرقی هم در طول تاریخ ثابت کردند هیچ‌گاه همراهی و همگامی با ملت ایران ندارند.

نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که معتقدم هیچ کشوری در طول تاریخ این‌گونه مانند روسیه به نوعی سرناسازگاری با منافع ایران نداشته است، اظهار داشت: هیچ کشوری به اندازه روسیه حقوق ما را تضییع نکرده است. در چنین شرایطی به نظر من سیاست موازنه‌ای که باید در حوزه دیپلماسی خارجی وجود داشته باشد یک ضرورت انکارناپذیر است و همان‌طور که آمریکوفیل بودن و انگلوفیل بودن آسیب جدی در حوزه سیاست خارجی است به همان نسبت روسوفیل و چاینافیل بودن ما را دچار مشکل می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که برای اتمام چنین ادعا‌های واهی در خصوص جزایر سه‌گانه کشورمان چه اقدامی باید انجام شود، گفت: به اعتقاد من در سطوحی حتی فراتر از وزارت امورخارجه این بحث نگاه به شرقی که اخیرا در دولت آقای رئیسی ساری و جاری شده است باید به طور کامل مورد تجدید قرار گیرد.

سعیدی یادآور شد: من همان روز اول و روز رأی اعتماد کابینه گفتم مبادا از ترس عقرب جراره غرب به مار غاشیه شرق پناه ببریم به نظر من اقدامی که قبلا چینی‌ها در همین مورد کردند و دقیقا تکرارش توسط روس‌ها، باید حجت را بر مسئولین تمام کند که واقعا در عمل در سیاست نگاه به شرق یک تجدیدنظر اساسی اتفاق بیفتد همان گونه که تاکید می‌کنم اعتماد به طرف غربی خسارت متعددی داشته است.

وی گفت: همان‌طور که منتقد نگاه صرف به غرب هستم به رویه کنونی هم نقد دارم، اما هرگز در طول تاریخ کشوری مانند روسیه منافع ملی ایران را نفی نکرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر