سقف هزینه سفر حج امسال اعلام شد

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امسال هزینه سفر حج امسال از ۱۰۹ تا ۱۳۰ میلیون تومان و هزینه کاروان زوجی ۱۴۵ میلیون تومان است.

سقف هزینه سفر حج امسال اعلام شد

به گزارش مملکت آنلاین، سید عباس حسینی در همایش تخصصی روحانیان اهل سنت اظهار کرد: امسال میزبان ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر هستیم که در قالب ۵۷۷ کاروان ساماندهی شده‌اند و از این میان  ۶۶ کاروان اهل سنت هستند و جمعیت این کاروانها حدود ۲۰ هزار نفر است. 

وی ادامه داد: ثبت‌نام‌ها تمام شده و معاینات پزشکی همچنان ادامه دارد، علاوه بر این آمادگی لازم برای صدور روادید حجاج انجام شده است و دیروز توانستیم ویزای تعدادی از افراد بخش اجرایی را اخذ کنیم که بعد از موضوعات عوامل اجرایی، اخذ ویزا برای زائران در دستور کاری ستاد و سازمان قرار گرفته است.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: امسال ۷۰ هتل در مکه و ۲۰ هتل هم در مدینه خدمات اسکان را به حجاج ارائه می‌دهند که از این تعداد ۸ هتل مربوط به زائران اهل سنت است. با توصیه نماینده، ولی فقیه و سرپرست حجاج، سعی کردیم نزدیک‌ترین هتل‌ها را به برادران اهل سنت تخصیص دهیم. این ۸ هتل در مکه نزدیک‌ترین نقاط به حرم هستند به گونه‌ای که بعد از تعطیلی ناوگان در ۵ ذی‌الحجه، زائران می‌توانند به راحتی به حرم دسترسی داشته باشند.

حسینی افزود: به طور کلی در مکه ۶ گروه قیمتی و در مدینه نیز ۶ گروه قیمتی داریم که تلفیق این گروه‌های قیمتی هزینه حج را تعیین می‌کند، بعضا در عربستان با اختلاف قیمت در هتل‌ها مواجه می‌شویم که بیشتر مربوط به همین گروه‌های قیمتی ترکیبی مکه و مدینه و ایستگاه پروازی است که زائران مشرف می‌شوند. زائران در جریان باشند اگر با موضوع وجود چند قیمت در هتل مواجه شدند این موضوع مربوط است به مسکن مدینه و ایستگاه پروازی که زائران از آن مشرف شده‌اند. 

وی اضافه کرد: هزینه سفر امسال از ۱۰۹ تا ۱۳۰ میلیون تومان است و هزینه کاروان زوجی ۱۴۵ میلیون تومان است؛ البته اسکان آن‌ها فقط در مکه به صورت زوجی است و در مدینه اسکان چند نفر در یک اتاق خواهد بود. 

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: برنامه غذایی حجاج را متناسب با ذائقه ملی و عمومی کشور تنظیم و سعی کرده‌ایم که موضوع سن زائران را که امسال به مراتب مسن‌تر از سال قبل هستند، در نظر بگیریم علاوه بر این؛ قرارداد بیش از ۱۳۰ قلم کالای مورد نیاز برای تامین تغذیه حجاج نیز انجام شده است چراکه می‌خواستیم مطابق با ذائقه ایرانی و فرهنگی ما باشد. ۲۵۰ سرآشپز و آشپز برای تأمین غذای حجاج خدمات را انجام می‌دهند و ۲ آشپزخانه در مکه و دو آشپزخانه در مدینه پخت غذای زائران را برعهده دارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنین گفت: درخصوص حمل و نقل قرارداد ۳۵۰ دستگاه اتوبوس برای انتقال حجاج از منازل به حرم را منعقد کرده‌ایم، اما اینجا یک نکته قابل ملاحظه‌ای مربوط به ایستگاه جمرات، وجود دارد، زیرا مسیر جمرات تا باب علی با زائر‌های کشور‌های دیگر به صورت مشترک از اتوبوس‌ها استفاده می‌کنیم که باید این آمادگی و ذهنیت را همه داشته باشند که این شرایط و اقتضای عربستان است و باید ما هم همسو و هم جهت با آن‌ها این عملیات را به خوبی اداره کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: ۲۱ ایستگاه پروازی عملیات انتقال حجاج را انجام می‌دهد که ۲ ایستگاه قشم و چابهار نیز به مجموع ایستگاه‌ها اضافه شده‌اند و در تلاش هستیم در صورت کمک ایرلاین‌ها، بتوانیم تعداد ایستگاه‌های پروازی را افزایش دهیم. عملیات رفت ۳۰ روز و عملیات برگشت ۲۲ روز است که از سوم خرداد تا اوایل تیر عملیات اعزام و از ۱۳ تیر تا ۳ مرداد عملیات بازگشت به طول می‌انجامد.

حسینی ادامه داد: برای اینکه افراد بیشتری امکان تشرف داشته باشند، از تعداد عوامل اجرایی کاروان‌ها به گونه‌ای که اشکالی در کار ایجاد نشود، کاسته‌ایم و به سمت استفاده از استعداد زائران برای مدیریت کاروان‌ها رفته‌ایم. مدیران کاروان ها این موضوع را برای زائران تبیین و از آن‌ها برای مشارکت در اداره کاروان‌ها، دعوت کنند. 

وی تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که باید به زائران گفته شود، محدودیت اسکان در منا است و زائران باید نسبت به این موضوع، در ایران توجیه شوند که در فضای عرفات گلایه نکنند چراکه حدود ۸۰ سانت فضا برای هر فرد وجود دارد و در صورت آگاهی قبلی سطح انتظارشان پایین می‌آید. رعایت زمانبندی هنگام تخلیه عرفات نیز نکته‌ای است که باید به آن توجه داشته باشیم یعنی هم مدیران کاروان این برنامه زمان‌بندی را رعایت کنند و هم روحانیان محترم باید در این زمینه همراه و همگام با ما باشند تا بتوانیم عملیات را به صورت روان در عرفات اجرا کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: ظرفیت هتل‌ها براساس استاندارد‌های خاص هتلداری و برای ایام عمره پیش بینی شده است و به دلیل اینکه ما خدمات تغذیه‌ای یکسان و متمرکز داریم همیشه بیشتر از کشور‌های دیگر با مشکلات مربوط به آسانسور مواجه هستیم، اما زائران باید بدانند و اگاه باشند تا درگیر موضوعات تنشی شوند.

حسینی خطاب به روحانیان اهل سنت اضافه کرد: آخرین موضوع هماهنگی، همکاری و هم افزایی با بخش فرهنگی و اجرایی است که شما می‌توانید نقش بسزایی در این موضوع داشته باشد تا بتوانیم عملیات را به خوبی ان‌شاءالله اجرا کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر