رئیس جمهور در نشست مشترک فعالان اقتصادی سوریه و ایران:

سفر بنده به سوریه تاثیر زیادی بر رفع موانع و گسترش روابط میان دو کشور و حتی کشورهای منطقه دارد

رئیس جمهور با بیان اینکه مهمترین مسئله میان ایران و سوریه اراده دو کشور بر گسترش روابط است، گفت: بدون تردید سفر بنده به این کشور نقطه عطفی در گسترش روابط ایران و سوریه است و تاثیر آن بر رفع موانع و گسترش همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور و حتی در منطقه به زودی آشکار خواهد شد.

سفر بنده به سوریه تاثیر زیادی بر رفع موانع و گسترش روابط میان دو کشور و حتی کشورهای منطقه دارد

به گزارش مملکت آنلاین، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در ادامه سفر دو روزه خود به سوریه، بعد از ظهر پنجشنبه در نشست مشترک فعالان اقتصادی سوریه و ایران گفت: ملت و دولت سوریه در ۱۲ سال گذشته سختی‌های زیادی تحمل کردند و ظلم‌های زیادی بر آنها رفت که عاملان آن باید در برابر خدا، مردم سوریه، وجدان‌های بیدار، قانون و اخلاق و تاریخ پاسخگو باشند.
رئیس جمهور افزود: متأسفانه امروز در عالم ساختار مستقلی برای بازخواست مستکبران وجود ندارد، ولی امیدواریم روزی زمینه محاکمه جنایتکاران فراهم شود و نظام سلطه پاسخگوی جنایاتش در برابر ملت‌های منطقه از جمله سوریه باشد.
رئیسی ادامه داد: ملت ایران و مسئولان جمهوری اسلامی در این سال‌ها و در سختی‌ها و مشکلات کنار دولت و ملت سوریه و یار و همراه آنها بودند و در دوران سازندگی هم کنار شما خواهند بود.
رئیسی افزود: امروز باید پیروزی مردم منطقه و سوریه در مقابل ناامن‌کنندگان و اخلالگران و جنگ افروزان را جشن گرفت که با مقاومت عزتمندانه، کارنامه درخشانی در برابر جهانیان ارائه کرده‌اند.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز اراده ایران و سوریه بر توسعه روابط در همه حوزه‌هاست، تأکید کرد: در جلسه دیروز با دکتر بشار اسد درباره راه‌های توسعه روابط اقتصادی و تجاری و موانع آن بحث و تصمیم‌گیری شد.
رئیسی افزود: روح حاکم بر مذاکرات دیروز ناظر بر رفع موانع اقتصادی و تجاری برای تجار و فعالان اقتصادی دو کشور بود‌. همچنین ۱۵ سند همکاری امضا شد در راستای اینکه هر کاری لازم است انجام شود تا فصل جدیدی از فعالیت‌های اقتصادی و علمی و فناوری بین دو کشور رقم بخورد.
رئیس جمهور در ادامه اعلام کرد: رفع بسیاری از مشکلات مانند بیمه و بانک مشترک ایران و سوریه با حضور وزرای دو کشور در حال پیگیری است که نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.
رئیسی با تاکید بر لزوم شناخت ظرفیت‌های اقتصادی ایران و سوریه برای تجار و بازرگانان دو کشور، گفت: هنوز ظرفیت‌های اقتصادی موجود در سوریه به خوبی تبیین نشده و این کار نیازمند ساز و کاری است که دفاتر بازرگانی می‌توانند متولی این امر باشند.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: حجم همکاری‌ها و روابط اقتصادی ایران و سوریه به هیچ وجه متناسب با ظرفیت‌های دو کشور و مناسبات سیاسی ما نیست و باید کار جهشی در جهت توسعه و افزایش روابط اقتصادی و تجاری انجام دهیم.
رئیسی با اشاره به پیشنهادهای برخی فعالان اقتصادی در این جلسه گفت: برگزاری نشست‌های مشترک اتاق بازرگانی ایران، سوریه و لبنان را مفید می‌دانم و با ایجاد کمیته مشترک بازرگانی برای پیگیری فعالیت‌های اقتصادی دو کشور موافقم و نیاز است برای تسریع در امور تجاری و پیگیری آنها این کمیته مشترک فعال شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه سوریه کشوری ثروتمند با مردمی اهل تلاش، فعالیت و خلاق است که سابقه درخشانی در عرصه کار و فعالیت دارند، افزود: سوریه کشوری غنی است و در عرصه کشاورزی، تجارت و فعالیت‌های صنعتی زمینه‌ها و ظرفیت‌های خوبی دارد که متاسفانه امروز مورد ظلم دشمن واقع شده و منابع نفتی و گازی آن در حال غارت از سوی دشمن است، اما برون رفت از این شرایط با مردم مقاوم و تلاشگر سوریه کاملا امکانپذیر بوده و آینده برای سوریه روشن و امیدوارکننده است.
رئیسی همچنین با اشاره به اینکه مردم پرتلاش، زمان‌شناس و فرصت‌ساز در ایران اسلامی همه تحریم‌ها و تهدیدهای دشمن را تبدیل به فرصت کرده و پیشرفت‌های ایران در دوران تحریم بسیار زیاد و خیره کننده است، اظهار داشت: مردم سوریه و شما فعالان اقتصادی نیز حتما همه تهدیدها و تحریم‌ها را در سوریه تبدیل به فرصت برای وضعیت بهتر و ساختن آینده کشورتان خواهید کرد.
رئیس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تجریبات خوبی در عرصه‌های برق، انرژی، گاز و نفت، پتروشیمی، کشاورزی، صنعت، علم و فناوری دارد و آماده تبادل تجربیات و به اشتراک گذاشتن دستاوردهای خود با فعالان اقتصادی و تجاری کشور دوست و برادر سوریه است.
رئیسی در ادامه با اشاره به مذاکرات روز گذشته میان مقامات دو کشور و اسناد همکاری امضا شده خاطرنشان کرد: تصمیمات خوبی میان دو کشور اتخاذ شده که نتایج آن به زودی به اطلاع شما خواهد رسید.
رئیس جمهور با بیان اینکه مهمترین مسئله میان ایران و سوریه اراده دو کشور بر گسترش روابط است، گفت: بدون تردید این سفر نقطه عطفی در گسترش روابط ایران و سوریه است و تاثیر آن بر رفع موانع و گسترش همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور و حتی در منطقه به زودی آشکار خواهد شد.
رئیسی با اشاره به اینکه قطعا با اراده و تلاش شما فعالان اقتصادی و همکاری مسئولان دو کشور توافقات صورت گرفته فیمابین هر چه سریع‌تر اجرایی خواهند شد، اظهار داشت: اطمینان دارم تلاش مضاعف شما فعالان اقتصادی شرایط جدیدی را به نفع مردم دو کشور رقم خواهد زد.
رئیسی ابراز امیدواری کرد که دولت و ملت سوریه همانگونه که در عرصه مقاومت مقابل دشمن خوش درخشیدند، در حوزه اقتصادی و رفع مشکلات مردم نیز با همکاری و تلاش فعالان و مسئولان اقتصادی خوش بدرخشند.
پیش از سخنان رئیس جمهور، مسئولان اتاق بازرگانی و تجارت سوریه و تعدادی از فعالان اقتصادی ایرانی و سوری و لبنانی به بیان دیدگاه‌ها‌، دغدغه‌ها و راهکارهای خود در خصوص گسترش روابط تجاری دو کشور پرداختند.

انتهای پیام/

ارسال نظر