سخنگوی دولت:

رئیس جمهور فردا چهارشنبه به سوریه می‌رود / تصویب ۴۰۱ طرح سرمایه گذاری خارجی در دولت سیزدهم

سخنگوی دولت گفت: رییس جمهور روز چهارشنبه - ۱۳ اردیبهشت - در استمرار دیپلماسی همسایگی دولت سیزدهم و با محوریت تقویت مناسبات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران و سوریه و محور مقاومت به سوریه سفر می کند.

رئیس جمهور فردا چهارشنبه به سوریه می‌رود / تصویب ۴۰۱ طرح سرمایه گذاری خارجی در دولت سیزدهم

به گزارش مملکت آنلاین، علی بهادری جهرمی روز سه شنبه در نشست خبری هفتگی خود اظهار داشت: فردا رئیس جمهور با دعوت رسمی آقای بشار اسد به کشور سوریه سفر خواهند کرد. این سفر پس از ۱۳ سال صورت خواهد گرفت و در استمرار دیپلماسی همسایگی دولت سیزدهم و با محوریت تقویت مناسبات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران و سوریه و محور مقاومت خواهد بود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار حوزه دولت ایرنا در خصوص سفر رئیس جمهور به سوریه و اهداف این سفر گفت: رییس جمهور بعد از ۱۳ سال به دعوت رسمی بشار اشد فردا به سوریه سفر خواهد کرد. پیش از این بشار اسد، رییس جمهور سوریه دومرتبه به ایران سفر کرده بود. سفر آیت الله رییسی نخستین سفر بعد از تنش آفرینی و جنگ افروزی داخلی مجموعه تروریستی داعش با حمایت برخی از حامیان تروریست جهانی و منطقه ای اتفاق می افتد. 
وی تصریح کرد: این سفر برای دو کشور و جبهه مقاومت سفر راهبردی است، آمادگی همکاری دو کشور در بالاترین سطح قرار دارد و آمادگی همکاری در حوزه موجود از سوی دو کشور اعلام شده است.

بهادری جهرمی با اشاره به محوریت اصلی سفر گفت: محوریت این سفر بیشتر در حوزه های اقتصادی است، قبلا دو کشور همکاری های موفقی در حوزه های مختلف مثل حوزه  امنیتی و مبارزه با تروریسم داشته اند.همانگونه که در فصل مبارزه با تروریسم همکاری ها موثر و جدی و تایین کننده بوده ، با توجه به امکانات و توان فنی مهندسی ایران، در فصل سازندگی دو کشور به خوبی می توانند در کنار یکدیگر بایستند. 

وی با بیان این‌جمله که این سفر مزایای اقتصادی برای دو کشور خواهد داشت، بیان‌کرد: سعی شده ظرفیت های بخش خصوصی در این سفر مورد توجه قرار گیرد که امکان بهره برداری ظرفیت های تجاری اقتصادی و توان های خدمات فنی مهندسی داخلی در سازندگی سوریه و بهره برداری از بازار برای فعالان ایرانی وجود داشته باشد. 

سخنگوی دولت با اشاره به سایر اهداف این سفر گفت: در این سفر سایر حوزه ها نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت. به طور مثال برنامه برای تسهیل و تقویت زوار ایرانی در کشور سوریه که اقدامات مقدماتی آن  انجام شده است. تسهیل و تقویت ناوگانی هوایی دو کشور و تقویت آموزش زبان فارسی در این کشور و سایر حوزه ها در مناسبات قرار دارد.

وی تاکید کرد که سعی می شود دیپلماسی همسایگی در امتداد میدان قرار گیرد تا امکان بهره برداری مشترک برای دو ملت فراهم باشد.

برپایی سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

سخنگوی دولت با اشاره به سفر هفته گذشته دولت به استان خوزستان در قالب دور دوم سفرهای استانی، از استقبال پرشور مردم از رئیس جمهور در سفر به خوزستان تشکر کرد و افزود: همانطور که رئیس جمهور تاکید کرد، تمام ظرفیت‌های دولت را برای رفع مشکلات مردم خوزستان و رسیدن این استان به نقطه مطلوب خود به کار خواهیم بست.

بهادری جهرمی با تبریک روز معلم و روز کارگر، به برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب که چند روز دیگر با شعار «آینده خواندنی است» گشایش می یابد، اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه بیش از سه هزار ناشر از ۴۰ کشور حضور دارند و برای نخستین بار قرار است کتاب فروشی ها در بخش مجازی نمایشگاه حضور یابند.

وی افزود: سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» از ۲۰ الی ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در مصلی تهران برگزار خواهد شد و مهمان ویژه این نمایشگاه تاجیکستان است.

سخنگوی دولت، برگزاری نمایشگاه به صورت حضوری و مجازی و برگزاری بیش از ۶۰۰ نشست نقد و رونمایی از کتاب از بخش های جنبی این نمایشگاه برشمرد.

برگزاری پنجمین نمایشگاه توانمندی صادراتی ایران

سخنگوی دولت از برگزاری بزرگترین رویداد صادراتی کشور با پیش بینی حضور بیش از هزار تاجر و بازرگان خارجی در اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: این نمایشگاه از ۱۷ تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی تهران و با حضور ۸۰۰ صادرکننده برتر ایرانی برگزار خواهد شد.

به گفته بهادری جهرمی، بیش از ۱۵ هیات عالی رتبه سیاسی و ۴۰ شرکت بزرگ خارجی نیز در این رویداد حضور خواهند داشت.

وی توضیح داد: قرار است طی ۴ روز برگزاری این رویداد اکثر شرکت‌ها و نشان‌های تجاری بزرگ صادراتی ایران توانمندی‌های خود را به عرصه نمایش بگذارند.

وی افزود: انتظار می‌رود طی این رویداد و با توافقاتی که صورت خواهد پذیرفت در استمرار برنامه افزایش تجارت خارجی دولت سیزدهم، زمینه ارتقای روابط تجاری ایران با کشورهای مختلف و جهش مناسبات اقتصادی - تجاری کشور رقم بخورد.

آخرین وضعیت لایحه آبخیزداری

سخنگوی دولت در رابطه با "آخرین وضعیت لایحه آبخیز داری در دولت" گفت: این لایحه از سوی وزارت جهاد کشاورزی، تقدیم دفتر دولت شد. بیش از ۱۰ جلسه در کمیسیون های تخصصی و اصلی و فرعی دولت در باره این لایحه جلسه تشکیل شد.

وی افزود: لایحه آبخیز داری، موضوعی فرابخشی است و فقط مرتبط با وزارت جهاد نیست و با وزارت نیرو و حوزه های برنامه و بودجه ارتباطات و نکات مشترک دارد و جنبه های برنامه و بودجه ای متعددی دارد. دولت به دنبال این است که لایحه قابلیت اجرا داشته باشد و تدابیر بودجه ای آن در سازمان برنامه و بودجه پیش بینی شود.

وی ادامه داد: به دلیل همزمانی بررسی این لایحه با بررسی لایحه هفتم توسعه هفتم، مقداری این لایحه منتظر ماند تا لایحه برنامه هفتم حوزه های ناظر به آبخیز داری در آن نهایی شود و در همان‌ چارچوب تکمیل شود تا لایحه تقدیمی به مجلس قابلیت اجرا داشته باشد.

سخنگوی دولت تاکید کرد که بعد از بررسی لایحه هفتم، لایحه آبخیز داری نهایی خواهد شد.

دولت اولویت ویژه برای دارو قائل است

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی درباره وجود ارز کافی برای تأمین مواد اولیه دارو اظهار داشت: بودجه کل کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و منابع پیش بینی شده در لایحه بودجه، مصوبه مجلس است. دولت اولویت ویژه ای برای موضوعات اساسی مثل دارو قائل است و طبق روال هر ساله دولت، تخصیص های حوزه دارو، صد درصد تامین خواهد شد و در اولویت تخصیص است.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: به تازگی توفق‌نامه‌ای سه جانبه بین وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برای تأمین منابع مورد نیاز برای شرکت های دارویی منعقد شده است و مسئله ای از نظر تامین منابع نخواهیم داشت.

وی افزود: در صورتی که برآورد نهایی این باشد که بودجه درنظر گرفته شده برای دارو نیاز به افزایش دارد، به طور حتم در لایحه اصلاحیه بودجه پیش بینی خواهد شد و جای نگرانی برای تأمین منابع وجود ندارد.

درآمد مالیاتی ۶۰ درصد افزایش یافته است

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی درباره میزان فرار مالیاتی در سال ۱۴۰۱ و جلوگیری از آن در اصناف گفت: نباید بین صنوف تفاوت قائل شد. تقاضا می کنیم اصناف گزارش‌هایی در این زمینه داشته باشند و مردم هم مطالبه کنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه منابع دریافت مالیات ۵ درصد کاهش پیدا کرده، اضافه کرد: درآمد مالیاتی ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده و ۹ هزار میلیارد تومان از پزشکان فقط در بیمارستان‌ها دریافت شده است.

وی تأکید کرد: نگاه دولت ساماندهی مالیات‌های اصناف با همکاری خود اصناف است.

تصویب ۴۰۱ طرح سرمایه گذاری خارجی در دولت سیزدهم

بهادری جهرمی همچنین درباره میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی، بیان داشت: گزارشی را از سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی دریافت کردم. مطابق این گزارش از ابتدای دولت سیزدهم تا فروردین ماه ۱۴۰۲، تعداد ۴۰۱ طرح سرمایه‌گذاری خارجی به تصویب رسیده است. ارزش این مصوبات ۱۰ میلیارد و ۷۶۵ میلیون دلار بوده است.

سخنگوی دولت افزود: برای این که احتمال عملیاتی شدن این طرح‌های مصوب بیشتر صحت‌سنجی شود، سازمان سرمایه‌گذاری خارجی روش دومی را ایجاد کرده است که بر اساس آن حداقل ۶ میلیارد دلار از این ۱۰ میلیارد دلار، در چارچوب طرح‌های مصوب معتبر بوده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۵ که سال اول اجرای برجام بود، ظاهر این بوده که محدودیت‌های بین‌المللی رفع شده، سرمایه‌گذاری ۱/۷ میلیارد دلار بوده و در سال ۹۶ حدود ۲/۵ میلیارد دلار بوده است. مطابق این گزارش، عملکرد دیپلماسی همسایگی در دولت سیزدهم، با دیدگاه سختگیرانه، ۶ میلیارد دلار شده است.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: حوزه‌های مربوط به خدمات، صنعت و انرژی بیشترین سهم را سرمایه‌گذاری خارجی داشته‌اند.

تنوع سلائق سیاسی در دولت مشهود است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره توقیف مراکز تولیدی و خدماتی به دلیل عدم رعایت حجاب از سوی مشتریان، بیان داشت: سیاست و رویه دولت نه تنها در دولت سیزدهم و حتی در دوره ریاست آیت‌الله رئیسی در قوه قضاییه، احیای مجموعه‌های تولیدی راکد است. 

وی ادامه داد: همه توان دولت در حمایت از اصناف تولیدی در چارچوب قوانین است. ما تفکیکی بین حوزه‌های مختلف قانونی قائل نشدیم. اگر همه ما بپذیریم در چارچوب قوانین موضوعه در حوزه‌های مختلف با معیار قرار دادن قانون، حتما اقتصاد پویا را تامین و تضمین خواهیم کرد. 

بهادری جهرمی درباره کارآمدی افراد در سطوح مدیریتی، گفت: تنوع سلائق سیاسی در بخش‌های مختلف دولت مشهود است و کارآمدی و شایستگی برای تصدی مدیریتی لحاظ شده است. سفرایی که اخیرا به کشورها اعزام شده‌اند یک نمونه در این زمینه است.

وی تأکید کرد: دولت از ابتدا مربوط به جناح سیاسی خاصی نبوده و در نگاه‌های متفاوت این را نشان داده است. نگاه این دولت کارآمدی و شایستگی بوده است و همین خواهد بود. 

سخنگوی دولت درباره اخراج یک خبرنگار از یک جلسه و اصلاح قوانین صنفی و خبرنگاری ادامه داد: نگاه دولت در این حوزه روشن است و برخوردی که در آن جلسه صورت گرفت، از سوی مقام دولتی نبود، اما در اتفاق مشابه که در یک فرمانداری رخ داد، دولت اجازه نداد به ۴۸ ساعت بکشد و نگاهش را برای همه مدیران به طور شفاف روشن کرد. 

بهادری جهرمی افزود: نگاه دولت به جامعه خبری و خبرنگاران و همکاران در جهت خدمت رسانی مناسب تر به مردم است. شناسایی مشکلات، پیگیری اولویت‌ها، شناسایی نقاط ضعف و اولویت دادن به نقاط قوت است. نگاه دولت هم همین است و باید از همکاران رسانه‌ای تشکر کرد.

گشت ارشاد مدیران با جدیت فعال است 

وی در پاسخ به سوالی درباره بازداشت دو مدیر عالی سازمان محیط زیست گفت: دولت اعلام کرده که گشت ارشاد مدیران در مجموعه دولت با جدیت فعال است. تمامی گزارش‌های مردمی و نهادهای نظارتی مختلف مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. دولت در این حوزه اغماضی نمی کند. 

بهادری جهرمی تصریح کرد: این موضوع نهایی نشده و در حال تحقیقات اولیه هستیم. دولت پیشگام مبارزه با فساد است و مردم و رسانه‌ها بیشتر با آن آشنا خواهند شد. گشت ارشاد مدیران فعال خواهد بود. دولت به هیچ یک از مدیران چک سفید امضا نداده است.

سخنگوی دولت همچنین یادآور شد که سال گذشته جذب هزار نفر در دستگاه های اجرایی پیش بینی شده بود که ۳۰۰ نفر از آنها محقق شد؛ برای سال ۱۴۰۲ جذب پنج هزار نخبه در دستگاه ها هدف‌گذاری شده است.

وی اظهار داشت: دولت سقفی برای حمایت از توسعه فناوری ها ندارد و منابعی برای آن پیش بینی شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه برنامه دولت افزایش جدی تولید خودرو و موتور و افزایش کیفیت تولید و برخورد با نیازهای سوداگرانه است، یادآور شد: بخش هایی از وزارت صمت نیازمند انتزاع و تبدیل به یک وزارتخانه جدید است و از این رو از مجلس تشکر می کنم که با دوفوریت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کرد.

بهادری جهرمی اظهار داشت:‌ تصمیم با مجلس است و دولت هم تابع تصمیم مجلس خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر