صادرات برق نصف شد / ۴۰ درصد مشترکان برق، قبض رایگان و پاداش صرفه‌جویی دریافت کردند

سخنگوی صنعت برق با اشاره به همکاری مشترکان خانگی در سال ۱۴۰۱ گفت: ۴۰ درصد مشترکان با صنعت برق همکاری و مشمول پاداش صرفه جویی شدند و حداقل یک دوره قبض رایگان دریافت کردند.

صادرات برق نصف شد / ۴۰ درصد مشترکان برق، قبض رایگان و پاداش صرفه‌جویی دریافت کردند
به گزارش مملکت آنلاین، مصطفی رجبی مشهدی گفت: صنعت برق در ۴۴ سال گذشته تلاش زیادی در توسعه کمی و کیفی داشته تا مشترکین بیشتری از نعمت برق برخوردار شوند.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۹۹.۷ درصد روستاها، ۱۰۰ درصد عشایر و همچنین ۱۰۰ درصد مناطق شهری برق دارند.
رجبی مشهدی تصریح کرد: یکی از اقدامات صنعت برق در ۲۰ سال گذشته پایداری شبکه برق بوده، این پایداری شبکه برق در حالی است که چند سال اخیر در کشور‌های همسایه و حتی پیشرفته یک نوبت تجربه خاموشی بزرگ داشته اند و بازیابی آن زمانبر بوده است، بطور مثال حتی اخیرا خاموشی در یکی از کشور‌های همسایه ۲۴ ساعت طول کشید تا به ثبات برسد.
وی با بیان اینکه شبکه برق ایران برای گذر از تابستان سال آینده بالغ بر ۱۴۰ برنامه عملیاتی تدوین کرده است. افزود: برای این منظور سه سرفصل توسعه ظرفیت نیروگاهی، توسعه شبکه برق و بخش مصرف کنندگان تدوین شده است.
وی بیان کرد: بخش توسعه ظرفیت نیروگاهی به میزان ۷ هزار و ۷۷۸ مگاوات انجام می‌شود که حدود ۶ هزار مگاوات آن نیروگاه جدید است.
رجبی مشهدی گفت: برنامه ارتقای نیروگاه‌های موجود نیز به جد دنبال می‌شود و علاوه برآن ۸۵۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا اوج بار سال آینده وارد مدار می‌شود.
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با بیان اینکه حدود ۱۸۸ مگاوات از توان نیروگاه‌های مقیاس کوچک استفاده خواهد شد افزود: ۷۳۰ مگاوات هم نیروگاه‌ها آسیب دیده ترمیم و به مدار خواهند آمد همچنین برنامه ریزی شده یک هزار و ۷۳۰ مگاوات دچار حادثه شده برای تابستان به مدار بهره برداری برسد.
سخنگوی صنعت برق افزود: ۹۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی است که ۱۰۷ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی طراحی شده است و تاکنون ۶۱ درصد تعمیرات نیروگاهی انجام شده است.
کاهش ۴۰ درصدی صادرات برق کشور
وی در رابطه با وضعیت صادرات و واردات برق کشور گفت: به منظور تامین پایدار برق با کمترین سوخت مصرفی میزان صادرات را کاهش دادیم.
سخنگوی صنعت برق در خصوص میزان بدهی کشور‌ها در حوزه صنعت برق به ایران، گفت: بدهی‌ها به صورت متداول وجود دارد، مطالبات شناور بوده و در حال تسویه است.
وی در خصوص سنکرون شدن شبکه برق با روسیه، گفت: تبادل برق با روسیه یک نوبت به صورت سنکرون انجام شد، اما برای تداوم و پایداری آن، دو مسیر را دنبال می‌کنیم و باید با آذربایجان و ارمنستان ارتباطات قوی داشته باشیم.
وی ادامه داد: امیدواریم در سال میلادی پیش رو این خطوط برقرار شود و ارتباط الکتریکی مستحکم تری را با روسیه داشته باشیم.
۱۵ درصد نیروگاه‌ها قابلیت استفاده از مازوت دارند
وی در رابطه با میزان مصرف مازوت در نیروگاه‌ها گفت: در نیروگاه‌ها ۸۰.۶ درصد از سوخت گاز، ۱۱.۶ درصد از گازوییل و ۷.۸ درصد از مازوت استفاده می‌شود که در دوره سرد این عدد تغییر می‌کند.

رجبی مشهدی ادامه داد: در فصل سرد ۵۰ درصد گاز و ۵۰ درصد سوخت مایع در نیروگاه‌ها استفاده می‌شود که سوخت گازوییل دو برابر مازوت مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها ۱۵ درصد نیروگاه‌ها قابلیت استفاده از مازوت را دارند.

وی افزود: پیش بینی این است که ۳میلیون و ۳۰۰ هزار کنتور هوشمند جدید نصب شود.
وی درباره مشارکت بخش صنعت برای صرفه جویی و احداث نیروگاه جدید در سال ۱۴۰۱ گفت: اولین واحد در سمنان با ۱۸۳ مگاوات به مدار آمده است. برنامه این است که ۱۴۷۸ مگاوات نیروگاه حرارتی جدید تا اوج بار ۱۴۰۲ وارد مدار شود تا محدودیت‌ها مدیریت شود.
وی ادامه داد: طبق برنامه‌ای که با وزارت صمت داشته ایم حداکثر انرژی را تحویل صنعت خواهیم داد، نتیجه این شد که ۱۵ درصد افزایش مصرف برق را در حوزه صنایع انرژی بر شاهد بودیم.
سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه در زمستان قطعی برق ناشی از افزایش مصرف نداشتیم، خاطرنشان کرد: به این وجود تلاش کردیم جا‌هایی که بیش از الگو مصرف داشتند مدیریت شوند. 
وی درباره جایگزینی نیروگاه بعثت با نیروگاه کلاس F گفت: در این زمینه مشغول رایزنی با محیط زیست هستیم، ظرفیت تولید در تهران کمتر از مصرف است، به عبارت دیگر در تهران، البرز و قم بیشترین مصرف را داریم که رقم آن ۱۱.۷۰۰ مگاوات است؛ بنابراین باتوجه به محدودیت شبکه برق از نیروگاه‌های پربازده استفاده می‌کنیم، با استفاده از نیروگاه کلاس F به راندمان ۵۵ درصدی می‌رسیم و این در حالی است که راندمان فعلی نیروگاه کمتر از نصف این رقم است.
وی در ادامه با اشاره به سناریو‌های پیک و اوج بار سال آینده گفت: میزان رشد مصرف سه رقم ۳ درصد، ۴.۵ درصد و ۶ درصد خواهد بود که پیش بینی کردیم بتوانیم از شیوه‌های توسعه و اقدامات مدیریت مصرف اوج بار پوشش دهیم.
وی ادامه داد: ساخت شبکه اتصال با ارمنستان در دست ساخت است و در سال میلادی پیش رو برقدار و ارتباط الکتریکی برقرار خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر