یک مقام مسئول: سرمایه‌گذاری خارجی به ۶ میلیارد دلار رسیده است

معاون سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: رشد سرمایه گذاری خارجی در دوره دولت سیزدهم و برغم تحریم‌ها به نزدیک ۶ میلیارد دلار رسیده است.

یک مقام مسئول: سرمایه‌گذاری خارجی به ۶ میلیارد دلار رسیده است
به گزارش مملکت آنلاین، مسعود براتی، معاون سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران اعلام کرد که رشد سرمایه گذاری خارجی در دوره دولت سیزدهم و برغم تحریم‌ها به نزدیک ۶ میلیارد دلار رسیده است.
­
براتی در خصوص برخی نظرات مبنی بر اینکه تا رفع تحریم‌های صورت نگیرد امکان جذب سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد، گفت: این نکته که محدودیت‌های مربوط به تحریم‌های علیه ایران مانع ورود سرمایه‌های خارجی به کشور می‌شود، به طور کلی درست است، بالاخره محدودیت‌های در حوزه بانکی و ریسک‌هایی که سرمایه گذار را تهدید می‌کند، وجود دارد. این باعث می‌شود که ما محدودیت‌های شاهد باشیم. اما این گزاره نباید به این صورت تلقی شود که هیچگونه سرمایه گذاری نمی‌تواند رخ دهد. این دو مفهوم با هم متفاوت است.
معاون سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در همین باره شاهد هستیم که دولت سیزدهم استقرار پیدا کرده، در حوزه سرمایه گذاری خارجی ما عملکردی داشتیم که حتی در بازه زمانی توافق هسته‌ای ایران با ۵ قدرت غربی هم اتفاق نیفتاد که این خود نشان دهنده باز بودن مسیر سرمایه گذاری است. اگر این محدودیت‌ها نباشد می‌تواند در جذب بیشتر سرمایه گذاری خارجی موثر باشد. 
براتی یادآور شد: در همین بازه زمانی که دولت سیزدهم مستقر بوده است، ما نزدیک به ۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی داشتیم که طرح شون مصوب شده و کار خود را در کشور آغاز کردند. نسبت به سال ۹۵ و ۹۶ رشد چند برابری سرمایه گذاری داشته ایم. بنا به آمار‌های موجود در سال ۹۵ صرفا ۱.۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری طرح مصوب داشته ایم. مجوز‌هایی صادرشده است، اما عملیاتی نشده است. 
معاون سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران افزود: در سال ۹۶ میزان سرمایه گذاری خارجی مصوب ۲.۶ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با یک سال و سه ماهی که دولت فعالیت داشته است، این عدد نزدیک ۶ میلیارد دلار شده است. این اتفاق نشان می‌دهد در حالیکه تحریم باعث ایجاد محدودیت است، اما سرمایه گذاری خارجی را ناممکن نمی‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر