سرعت رشد علمی ایران در حوزه علوم پزشکی/تدوین آیین‌نامه‌ای برای تقویت پارک‌های علم و فناوری

وزیر بهداشت با بیان این‌که سرعت رشد علمی در دنیا ۵ و در حوزه علوم پزشکی در ایران ۸.۳۳ است، گفت: در کمیسیون علمی و فناوری دولت، آیین‌نامه روزآمدی در جهت معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات بانکی برای تقویت پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان تدوین شده که به زودی در هیأت دولت مطرح خواهد شد.

سرعت رشد علمی ایران در حوزه علوم پزشکی/تدوین آیین‌نامه‌ای برای تقویت پارک‌های علم و فناوری

به گزارش مملکت آنلاین، دکتر بهرام عین اللهی در حاشیه نشست سلامت پژوهان و مدیران حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مجتمع شهدای سلامت، اظهار کرد: آمار و اطلاعات کرونا در دیگر کشورها، نگران‌کننده است؛ به طوری که در روزهای اخیر در کشورهایی همچون ژاپن، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، مرگ و میر بیماران کووید ۱۹، سه رقمی بوده است. از طرفی ایران در منطقه‌ای قرار گرفته که در اطراف آن، میزان ابتلا به کرونا افزایشی است، اما بزرگترین عامل حفظ سلامت ما در مقابل کرونا، واکسیناسیون است.

وی ادامه داد: واکسیناسیون کاری بسیار ساده و برای همه به آسانی قابل انجام است. از مردم تقاضا داریم که سالانه یک بار واکسن کرونا را تزریق کنند و اگر فردی امسال، واکسن کرونا را تزریق نکرده، حتماً نسبت به این کار  اقدام کند. 

وی افزود: تا وقتی کرونا از بین نرفته،  لازم است هر سال مانند آنفلوآنزا، واکسن تزریق شود. همچنین افرادی که پرخطر و دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا ضعف سیستم ایمنی هستند و یا سالمندان، در صورت حضور در تجمعات، حتما از ماسک استفاده کنند. در حال حاضر که سه ماه است میزان مرگ و میر کرونا در کشور، یک رقمی و برخی روزها صفر است، بهترین زمان واکسیناسیون است. 

عین اللهی با بیان اینکه تا کنون حدود ۱۵۶ میلیون دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است، ادامه داد: در ماه‌های اخیر، سرعت واکسیناسیون کاهش چشمگیری یافته و امیدواریم با وضعیت کنونی کرونا، مردم از واکسیناسیون استقبال کنند. 

وزیر بهداشت گفت: از ابتدای دولت سیزدهم جلسات متعددی با دانشمندان و پژوهشگران ‌حوزه‌های مختلف داشته و از نظرات آنها بهره‌مند شده‌ایم. دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز از دانشگاه‌های پیشتاز کشور است که در برخی از شاخص‌های پژوهشی در رتبه برتر قرار دارد. 

عین‌اللهی با بیان این‌که حرکت علمی کشور با قدرت ادامه دارد، افزود: در سال‌های قبل، شهرک‌ها و پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان، رونق چندانی نداشت، اما امروز زیرساخت‌های مناسبی برای فعالیت‌های پژوهشی در حوزه سلامت ایجاد شده که به پیشرفت علمی کشور منجر می‌شود و گواه آن ارتقای رتبه علمی ایران در دنیا از ۱۶ به ۱۵ است. 

برگزاری رویداد فن‌بازار سلامت

وی یادآور شد: رویداد فن‌بازار سلامت روزهای ۱۱ و ۱۲ دی ماه برگزار می‌شود که از رسانه‌ها دعوت می‌کنیم با حضور در این رویداد ملی، پیشرفت‌های علمی و فناوری حوزه سلامت را در جامعه بازتاب دهند. 

وزیر بهداشت تصریح کرد: بسیاری از محصولاتی که در گذشته به کشور وارد می‌شد،  امروزه در دانشگاه‌های علوم پزشکی تولید می‌شوند. سرعت رشد علمی در دنیا ۵ و در حوزه علوم پزشکی در ایران ۸.۳۳ است که نشان از شتاب مناسب رشد علمی کشور دارد. در حال حاضر ۹۰۰ مرکز تحقیقاتی در حوزه سلامت در کشور فعالیت دارند که به کاهش واردات محصولات و خودکفایی در عرصه دارو، تجهیزات پزشکی و روش‌های درمانی، کمکی چشمگیر کرده‌اند. 

افتتاح پژوهشگاه سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا یک ماه آینده

عین‌اللهی از ایجاد پژوهشگاه سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان یکی از اقدامات  ارزشمند و ماندگار یاد کرد و گفت: ممکن است برخی از مراکز تحقیقاتی با فعالیت پراکنده و جزیره‌ای، دچار موازی‌کاری شوند ؛ اما با تجمیع آنها در قالب پژوهشگاه و پژوهشکده، شاهد هم افزایی و هماهنگی بین بخشی هستیم و  پژوهشگاه دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز که تجربه موفقی در کشور است، تا یک ماه آینده افتتاح می شود. 

وی با اشاره به فعالیت شرکت‌های تولید دارو و تجهیزات پزشکی در مشهد مقدس، گفت: یکی از پیشرفته‌ترین و بزرگترین شرکت‌های سرم‌سازی در مشهد مستقر است و صندوق پژوهشی در این استان توانسته است به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی، تسهیلات مناسبی اختصاص دهد. 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در کمیسیون علمی و فناوری دولت، آیین‌نامه روزآمدی در جهت معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات بانکی برای تقویت پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان تدوین شده که به‌زودی در هیأت دولت مطرح خواهد شد.

عین‌اللهی تاکید کرد: تجاری‌سازی و تولید انبوه در حوزه پژوهش، نیاز بنیادین نظام تحقیقاتی کشور است و از این رو تبدیل ایده به محصول و پس از آن، تجاری‌سازی محصول، اهمیت ویژه‌ای دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر