ایجاد پنجره واحد زمین برای رفع زمین خواری و تصرف اراضی ملی

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از ایجاد پنجره واحد زمین برای برای رفع دغدغه زمین‌خواری و همچنین اجرای طرح آبخیزداری در سطح گسترده طی یک برنامه ۱۰ ساله خبر داد.

ایجاد پنجره واحد زمین برای رفع زمین خواری و تصرف اراضی ملی

به گزارش مملکت آنلاین، عباسعلی نوبخت در نشست ایران سرسبز، ایران قوی با تاکید بر اینکه ایران از ۱۳ اقلیم جهانی، ۱۱ اقلیم را دارد، اظهار کرد: ایران حتی با قرار گرفتن در حصار تنگ تحریم‌ها نیز توانمندی این را دارد که استقامت خود را حفظ کند.

وی افزود: طبیعت ایران به دلیل تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی آسیب‌دیده است ولی ما سرباز وطن هستیم و باید با توجه به آموزش‌هایی که دیدیم از عرصه‌های منابع طبیعی حفاظت کنیم. باید در این راستا، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور را از بنگاه بودن خارج کنیم و با هدف حفظ و ارتقاء کمی و کیفی پوشش گیاهی برنامه‌ریزی کنیم و یک برنامه پنج ساله نیز آماده شده است و برنامه هفتم و هشتم نیز در آن می‌گنجد.

نوبخت ادامه داد: ما تمام فرمایشات مقام معظم رهبری را در دستور کار قرار دادیم و برخلاف مشکلاتی که وجود دارد ما می‌توانیم برنامه کاشت نهال را دو ساله نیز به اتمام برسانیم و مشکلی در این مسئله نداریم.

وی افزود: ما حدود ۱۲۶ نهالستان در کشور به مساحت ۲۶۸۱ هکتار داریم که در هر هکتار حدود ۵۰۰ هزار اصله نهال می‌توانیم تولید کنیم و نهال‌هایی که امسال تولید می‌شود سال بعد به بهره‌برداری می‌رسد. نکته قابل توجه این است که ما به مردم همه چیز را کامل شرح می‌دهیم. حتی اگر یک میلیارد نهال تعیین شده، بشود ۱۰۰۰ نهال و یا بیش از یک میلیارد نهال، ما تعداد حقیقی را به مردم می‌گوییم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با تاکید بر نقش مهم دانش‌آموزان در موضوع نهالکاری گفت: ما حدود ۱۵ میلیون دانش آموز در کشور داریم که اگر هر یک از آن‌ها نهال بکارد و یا حتی بیشتر، اتفاقات خوبی می‌افتد.

وی افزود: ما باید بپذیریم که وضعیت طبیعت ما از شرایط مطلوبی برخوردار نیست و ارتقاء کمی و کیفی پوشش گیاهی در کشور در دستور کار سازمان قرار دارد.

نوبخت ادامه داد: ما برنامه‌ای پنج ساله تعریف کرده‌ایم که در این برنامه نقشه راهی که گذشتگان در سازمان منابع طبیعی ترسیم کرده‌اند مورد توجه قرار دارد.

وی با بیان اینکه کار در منابع طبیعی پیچیدگی بسیار زیادی دارد و به دلیل این پیچیدگی‌ها نیز بی عیب و نقص نیست، اظهار کرد: ما برای پیش بردن اهداف، نیازمند شنیدن انتقادات هستیم چرا که انتقادات در رشد و ارتقاء منابع طبیعی نقش مهمی دارد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری همچنین از ایجاد پنجره واحد زمین طی۲ ماه آینده برای رفع دغدغه زمین خواری، تخریب و تصرف اراضی ملی خبر داد.

نوبخت در پایان تصریح کرد: یکی دیگر از پروژه‌هایی که به دستور رئیس جمهوری بر مبنای برنامه هفتم و هشتم در دستور کار قرار دارد، افزایش مطالعات و پروژه‌های آبخیزداری است و مشخص کردیم که سالانه یک میلیون هکتار فعالیت آبخیزداری داشته باشیم و اگر طبق برنامه‌های گذشته پیش می‌رفتیم این برنامه حدود ۹۰ سال طول می‌کشید؛ اما حالا طبق برنامه ۱۰ ساله و در قالب برنامه هفتم و هشتم اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر