جریمه احتکار دارو ۵ برابر افزایش یافت

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از مجوز شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا به این سازمان برای افزایش ۵ برابری جریمه نقدی احتکار، امتناع از عرضه، کم فروشی یا گران فروشی در حوزه دارو خبر داد.

جریمه احتکار دارو ۵ برابر افزایش یافت

به گزارش مملکت آنلاین، محمد علی اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی درخصوص نحوه برخورد این سازمان با تخلفات دارویی گفت: معاونت پیشگیری و مدیرکل حمایت از مصرف کنندگان، بلافاصله بعد از اینکه مطلع شدیم حوزه دارو با مشکل مواجه شده، بخشنامه‌ای به کلیه ادارات کل استان‌ها صادر کرد تا وضعیت دارو را در استان خود بررسی و نتیجه را اعلام کنند. همچنین به دانشگاه‌های علوم پزشکی هم بخشنامه کردیم که با توجه به کمبود دارو، افرادی را که دارو احتکار یا از عرضه آن اجتناب می‌کنند، معرفی کنند.
اسفنانی در ادامه افزود: طبق روال قانونی، رسیدگی به پرونده‌های پزشکی باید از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی و بازرسان مربوطه آن‌ها صورت بگیرد و تاکنون پرونده‌هایی که توسط آن‌ها تشکیل شده است، رسیدگی شده و با افرادی که اقدام به احتکار دارو کرده بودند یا مرتکب جرایمی در حوزه امتناع از عرضه یا گران فروشی یا عرضه دارو‌های تاریخ گذشته شده بودند، برخورد شدید قانونی شده و این روند ادامه دارد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع تخلفات سازمان تعزیرات همچنین گفت: اداره کل گشت‌های سازمان تعزیرات حکومتی هم یک بخشنامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی داد و اعلام آمادگی کرد که در سراسر کشور هر کجا که نیاز به گشت‌های مشترک باشد که شعب سیار ما هستند، اقدام کرده و منتظر نمی‌مانند که گزارش تخلفات تهیه و در سازمان تعزیرات رسیدگی شود، بلکه رییس شعبه به همراه اعضای مجموعه خود در محل تخلف حضور پیدا کرده و ضمن رسیدگی به شکایات، حکم صادر و اجرا می‌کنند.
اسفنانی با اشاره به نحوه مجازات افرادی که مرتکب تخلفاتی در حوزه دارو شده اند، تصریح کرد: مجازات احتکار دارو ۷۰ درصد ارزش کالای احتکار شده به عنوان جریمه نقدی و عرضه دارو‌های کشف شده در سطح بازار به مردم از طریق داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها است.
وی در پاسخ به اینکه آیا مجازات‌های تعیین شده برای تخلفات حوزه دارو بازدارندگی لازم را دارد، گفت: ما یک دستورالعملی از شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا داریم که بر اساس آن جریمه نقدی برای احتکار، گران فروشی و کم فروشی که ۷۰ درصد ارزش دارو‌ها بوده را می‌توانیم تا ۵ برابر افزایش دهیم و رقم قابل توجهی را تشکیل می‌دهد. ضمن اینکه داروی احتکار شده بعد از کشف در بازار عرضه خواهد شد که این اقدام دو نتیجه مطلوب دارد یکی اینکه هم داروی کمیاب در بازار عرضه می‌شود و هم با متخلفان برخورد سخت قانونی خواهد شد.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی تاکید کرد: مردم می‌توانند موارد تخلف در حوزه دارو را از طریق تلفن همراه به سامانه ۱۳۵ گزارش دهند که به طور شبانه‌روزی به درج و رسیدگی به شکایات می‌پردازد؛ بنابراین مردم می‌توانند گزارش گران فروشی، کم فروشی یا احتکار دارو را در سامانه با مستنداتی که در اختیار دارند بارگذاری کرده و کد پیگیری دریافت کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر