رشد ۴.۹ درصدی بخش صنعت در سال جاری

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد ۴.۹ درصدی بخش صنعت در نیمه نخست سال جاری، گفت: در مقایسه با سال‌های گذشته، رشد ۴.۹ درصدی بخش صنعت در نیمه نخست سال جاری بالاترین رشد از سال ۱۳۹۷ به بعد است.

رشد ۴.۹ درصدی بخش صنعت در سال جاری

به گزارش مملکت آنلاین، سیدرضا فاطمی امین، پنجشنبه اول دیماه در نشست با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی، اظهار کرد: تمامی بخش‌های صنعت، معدن و تجارت تولید تلقی می‌شوند و از سویی نیز مهمترین شاخص در اقتصاد کشور، تولید است؛ از این رو باید محور تمامی کارهایمان را بر مبنای تولید قرار دهیم.

وی افزود: یکی از اتفاق‌های خوبی که در سطح کشور که چندان دیده نمی‌شود، این است که تولید ما در حرکت است؛ هرچند واحدهای تولیدی با مشکلاتی مواجه هستند، اما در کل، رشد تولید را شاهد هستیم و آمارها نیز گویای این موضوع است.

وی با اشاره اینکه رشد ارزش افزوده بخش صنعت در نیمه نخست امسال به ۴.۹ درصد افزایش یافته است، افزود: این درحالیست که این عدد در سال قبل ۳.۵ درصد و سال ۱۳۹۹، ۰.۹ و سال ۹۸ و قبل تر از آن منفی بوده است؛ در واقع می‌توان گفت از رشد منفی در تولید به رشد مثبت و قابل توجهی رسیدیم.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: تولید شرکت‌های بورسی یکی از شاخص‌های رشد محسوب می‌شود، چراکه ۵۰ درصد تولید کشور را انجام داده و در آبان ماه امسال ۶.۵ درصد رشد تولید داشته‌اند.

وی با بیان اینکه رشد بنگاه‌های بزرگ همانند لوکوموتیو است که تولید را به حرکت می‌اندازد، تصریح کرد: امسال رشد صادرات ما نیز ۱۷ درصد بوده است.

فاطمی امین توضیح داد: اکنون یکی از سوالاتی که ایجاد می‌شود این است که باتوجه به اینکه حال وضع تولید خوب است، چرا وضع مردم خراب است؟ نکته اول این است که نمی‌گوییم الان وضع تولید خوب است، بلکه روند آن مناسب و رو به بهبود می‌باشد.

وی افرود: همه چیز عالی نیست، فقط حرکت و روند تولید، مناسب جلو می‌رود و مهم هم همین موضوع است که روند و حرکت با سرعت مناسبی پیش رود.

وی ادامه داد: نقطه دوم نیز این است، سالیان زیادی با بحث تورم مواجه هستیم و بخشی از آحاد جامعه از این موضوع سود برده و بخشی نیز زیان می‌کنند. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: درآمدها متناسب با هزینه ها زیاد نشده است، ولی خوشبختانه تولید درحال حرکت است و در کنار آن تورم نیز در حال حرکت بوده و روی هم انباشته شده و فشاری که اکنون روی مردم است حاصل تورم سالیان پیش می‌باشد، به ویژه در پنج سال اخیر این تورم زیاد شده است 

فاطمی امین با بیان اینکه اشتغال و توزیع درآمد با تولید اتفاق می افتد، گفت: تولید حرکت می‌کند، اما تورم از سال های قبل حرکت کرده است، ما اگر بتوانیم این حرکت تولید را با همین سرعت و حتی بالاتر ادامه دهیم در سال آینده به نقطه عطف می رسیم که این تولید به تورمی که بار مردم را سنگین تر کرده است، برتری پیدا می کند.

وی اضافه کرد: کشورهای خارجی از تولید و پیشرفت ما متعجب بوده و در تلاش هستند تا هوشمندانه ذهن ما را مدیریت کرده و تولیداتمان را متوقف کنند، به خصوص درحال حاضر که مردم با عمق و قدرت صنعتی و تجاری ما آگاه نبوده و جوانان فقط در فضای مجازی هستند.

به گفته وی، اقدامی را در وزارت خانه مبنی بر راه‌اندازی گردشگری صنعتی استارت زدیم تا عظمت واحدهای صنعتی را بیشتر نمایان کنیم، البته پیشنهاد میکنم باتوجه به پتانسیل‌های نهفته در این استان، تبریز پرچم دار این موضوع باشد.

فاطمی امین، با بیان اینکه تورم دو مسیر دارد، یکی فشار هزینه و دیگری فشار تقاضا که تورم ما عمدتا فشار هزینه است، گفت: کسری بودجه دولت خوشبختانه رو به بهبود بوده و مسیر افزایش درآمدی ما امسال خوب بوده است.

وی افزود: امسال درآمد قابل توجهی از مالیات پیش بینی شده است، اما این مالیت فشار بر تولید نبوده و در سالجاری پنج درصد مالیات تولید را کاهش دادیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر