دانشگاه‌ها پژوهش کنند چرا پس از ۴۰ سال رفتارهای غیر قابل توجیه را از دانشجویان شاهد بودیم

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: رفتارهای غیر قابل توجیه را از دانشجویان و دانش‌آموزان شاهد بودیم.

دانشگاه‌ها پژوهش کنند چرا پس از ۴۰ سال رفتارهای غیر قابل توجیه را از دانشجویان شاهد بودیم

به گزارش مملکت آنلاین، یونس پناهی امروز، اول دی‌ ماه، در مراسم تجلیل از پژوهشگران و محققان برتر دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در مجتمع شهدای سلامت برگزار شد، اظهار کرد: در ارزیابی‌ها همواره مرجعیت علمی و تولید علم و فناوری از جدی‌ترین خواسته‌های مسئولان است. اگر کشوری علم و فناوری تولید کند، تواناست؛ لذا قدرت در گرو تولید علم و دانش است.

وی افزود: در حوزه تحقیقات و فناوری پاسخگویی به نیازهای کشور مهم است؛ لذا باید بدانیم در حال حاضر نیازمان چیست. بین نیازهای کشور تهدیدات حوزه سلامت که هزینه ایجاد می‌کند، برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یکی از معضلات اصلی دانشگاه‌ها، پاسخگویی به تهدیدات حوزه سلامت است. این تهدیدات شامل بار بیماری‌ها، جمعیت، تغییرات اقلیمی و اعتیاد است. در واقع نمی‌توان در تولید علم اول بود اما بیماری‌های مختلف باعث شوند هر سال جان تعداد زیادی از شهروندان‌مان از دست رود. رشد جمعیت نیز از دیگر موارد مهمی است که در کشور ما روند نزولی پیدا کرده که یک فاجعه محسوب می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: اصلاح جمعیت با شعاری که هنوز در برخی مراکز به چشم می‌خورد، امکان‌پذیر نیست. در این خصوص تلاش‌های زیادی انجام شده که از آن می‌توان به تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت اشاره کرد. ضمن اینکه از طرح‌هایی با این جنس حمایت ویژه داریم و لذا ارزش این را دارد که چنین قرارگاهی در دانشگاه هم شکل گیرد چرا که در برخی از استان‌ها شیب افت جمعیت مشهود است. در معاونت تحقیقات وزارت بهداشت قوانین برای جوانی جمعیت تصویب شده که تخصیص پنج درصد بودجه پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله مواردی است که در نظر گرفته شده است. دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از موفق‌ترین دانشگاه‌های کشور در موضوع جوانی جمعیت بوده است.

پناهی با بیان اینکه آموزش مجازی در دوران کرونا باعث وابستگی معلمان و دانش‌آموزان به فضای مجازی شد، عنوان کرد: در حال حاضر شاهدیم که فضای مجازی مدیریت امر تربیت دانش‌آموزان را در دست گرفته است. دانشگاه‌هایی که در حوزه روانشناسی، جامعه‌شناسی و مباحث علوم انسانی فعالیت دارند، باید پژوهش کنند که چرا پس از ۴۰ سال در چند ماه اخیر رفتارهای غیر قابل توجیه را از دانشجویان و دانش‌آموزان شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه امروز ما به لحاظ تولید علم و فناوری از وضعیت خوبی در منطقه برخوردار هستیم، اظهار کرد: اما سرعت تولید علم در کشورهای منطقه از ما بیشتر است. برای تبدیل شدن به مرجع علمی باید در مسیر تولید علم شتاب بیشتری بگیریم. باید از علوم جدید برای تولید علم استفاده کنیم، علومی که می‌تواند هم برای‌مان قدرت آورد و هم برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت دیپلماسی علمی تاکید کرد: دانشجویان و اساتید ما در خارج از کشور باید دیپلمات علمی باشند. دانش اگر منجر به ثروت و اقتصاد دانش‌بنیان نشود، کارساز نیست.

پناهی در خصوص تخصیص اعتبارات به دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: توزیع منابع از جمله نیرو و بودجه باید بر اساس عدالت صورت گیرد؛ لذا هر چه بتوانیم برای حوزه پژوهش هزینه کنیم، در واقع سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. اقدامات صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به‌ ویژه در حوزه بین‌الملل شایسته تقدیر است اما کافی نیست. نباید سرعت تولید علم در دانشگاه‌های تیپ‌های یک، ۲ و سه پایین بیاید.

وی با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های ارتقاء علمی، تولید مجلات است و ارتقاء مجلات باید همه ساله صورت گیرد، بیان کرد: ما امسال دانشگاه‌ها را در ارزشیابی‌ها ماموریت‌گرا و تلاش کردیم ارزشیابی را عدالت‌محور کنیم. ضمن اینکه بر شاخص‌های جدید و اثربخش تاکید ویژه داشتیم، ما آماده استفاده از تجربیات کارشناسان و متخصصان در تهیه و تدوین چک‌لیست‌ها و ارزشیابی‌ها هستیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: همچنین در سامانه نیماد برنامه‌های حمایتی ویژه از دانشجویان نخبه را لحاظ کردیم؛ ضمن اینکه در جشنواره رازی هم بخش ویژه دانشجویان را فعال کردیم که هر ۲ برای اولین بار بوده و در موضوع جشنواره‌های دانشجویی هم تمام پاداش‌ها را داده‌ایم. همچنین باید اشاره کنیم که تمام پایان‌نامه‌های دانشجویی مساله مورد حمایت ۱۰۰ میلیون تومانی قرار می‌گیرد.

پناهی اضافه کرد: یکی از جدی‌ترین خواسته‌های ما این است که به دانشجویان توجه شود. از لحاظ فناوری در جایگاه ۵۳ هستیم و باید این وضعیت را ارتقا دهیم. باید ادامه تولید دانش را به فناوری وصل کنیم و فناوری باید به شاخص ارزیابی دانشگاه‌ها تبدیل شود. تمام هزینه‌های دانشگاه را باید به سمت تولید علم، دانش و فناوری سوق دهیم.

وی گفت: ضرورت دارد فناوری به شاخص برتر دانشگاه‌ها تبدیل شود. باید کار تحقیقاتی در مسیر تولید علم، دانش و فناوری به ‌خوبی ترسیم شود. از این رو به همه دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم که حمایت کامل را از دانشجویان خود در این خصوص داشته باشند. ما ارتقاء اعضاء هیات علمی را به ارتقاء کشور گره زده‌ایم.

تلاش برای تبدیل دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دانشگاه نسل ۴

همچنین مهدی رفیعی، دبیر کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در بخش دیگری از این مراسم بیان کرد: این کمیته برنامه‌های متعددی در مسیر تبدیل شدن به دانشگاه نسل چهار دارد. فعالیت‌های کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی با همکاری بسیج‌های دانشجویی و جامعه پزشکی ارائه شده است. هم‌اکنون پروژه‌ای با عنوان «در مسیر طبابت» در حال اجراست و تاکنون بالغ بر ۴۰۰ پادکست طراحی شده و در فضای مجازی جهت بهره‌وری حداکثری مردم منتشر شده است.

وی افزود: کمیته تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از پنج کمیته‌ای بود که توانست نشان پنج ستاره را کسب کند و این افتخار حاصل تلاش دسته‌جمعی تمام اعضاء این کمیته بوده است.

دبیر کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجرای طرح سخنور سلامت در روز دانشجو بود را از دیگر اقدامات این کمیته برشمرد و عنوان کرد: این برنامه‌ای بود که مورد استقبال مسئولان وزارت بهداشت واقع شد. طرحی که می‌تواند به الگویی موفق برای کل کشور تبدیل شود. ما توانمندی‌های زیادی داریم و از وزیر بهداشت می‌خواهیم که نگاهی ویژه به نظرات، پیشنهادات و انتقادات اعضاء این کمیته در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های کلان حوزه سلامت داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر